romea - logo
23. října 2017 (pondělí)
svátek má Teodor
Zprávy e-mailem - Nemáte čas číst naše zprávy každý den? Nechte si posílat souhrn toho nejdůležitějšího tak často, jak  chcete Vy.
Loading
rozšířené vyhledávaní

Rok od uprchlické kauzy na TV Prima. Výsledek? Upozornění na porušení zákona

12.6.2017 12:33
Budova televize Prima (FOTO: Kacir, Wikimedia Commons)
Budova televize Prima (FOTO: Kacir, Wikimedia Commons)

Je to rok od chvíle, co HlídacíPes.org zveřejnil informace o tom, že zpravodajství televize Prima o uprchlické krizi nevychází z nezávislé novinářské práce, ale za zadání vedení redakce i majitele.

HlídacíPes.org vloni v červnu napsal, že vedení FTV Prima nařídilo redaktorům zpravodajství, že tématiku uprchlíků mají prezentovat jako hrozbu, problém a krizi. A redakce zveřejnila i klíčový důkaz – nahrávku z porady, kde rozhodnutí padlo.

Od té doby se leccos změnilo. Bezprostřední krize pominula a tématika uprchlíků už – až na výjimky – nezaujímá přední místa v titulcích ani v televizním zpravodajství.

Změnil se i majitel TV Prima. Švédská skupina MTG letos v lednu svůj poloviční podíl prodala. Většinu v televizi získal Ivan Zach. Menšinový podíl koupil podnikatel Vladimír Komár, který v minulosti patřil mezi spolumajitele České produkční 2000, dříve propojené s televizí Nova.

Způsobem, jak uprchlickou tématiku zpracovává nejen televize Prima, ale i další elektronická média v České republice, se zabývala Rada pro rozhlasové a televizní vysílání.

Názory prezentovány jako fakta

Vloni v říjnu zveřejnila svou analýzu, v níž od 28. března do 17. dubna 2016 sledovala vysílání České televize, TV Nova, TV Prima a rádií Frekvence 1, Impuls a stanici Českého rozhlasu Radiožurnál.

Pouze u TV Prima radní vyzvali k vysvětlení čtyř reportáží, konkrétně to, že „provozovatel neodděloval hodnotící komentáře od informací zpravodajského charakteru“.

Všechny čtyři reportáže se týkaly údajných křivých nařčení televize z manipulace se zpravodajstvím o integraci uprchlíků z Iráku v České republice.

Prima dostala lhůtu na vyjádření, informace o tom, jak to vše dopadlo, ale ve veřejném prostoru chybí.

HlídacíPes.org se proto s odstupem času obrátil na RRTV s žádostí o informace, jak byla věc uzavřena.

Na konci loňského roku FTV Prima podala vysvětlení v němž uvádí, „že výroky nebyly názory či hodnotícími komentáři, ale byly pouhými fakty“.

V lednu 2017 RRTV vysvětlení projednala a konstatovala, že „názorová stanoviska provozovatele byla divákům prezentována jako fakta“ a že „diváci si na základě odvysílaného obsahu nemohli utvořit vlastní nezávislý názor, jelikož zaujaté redakční komentáře je naváděly k jediné možné interpretaci medializovaného dění“.

Rada proto „uložila provozovateli upozornění na porušení ustanovení § 31 odst. 3 zákona č. 231/2001 Sb.“. ("Provozovatel vysílání je povinen zajistit, aby ve zpravodajských a politicko-publicistických pořadech bylo dbáno zásad objektivity a vyváženosti a zejména nebyla v celku vysílaného programu jednostranně zvýhodňována žádná politická strana nebo hnutí, popřípadě jejich názory nebo názory jednotlivých skupin veřejnosti, a to s přihlédnutím k jejich reálnému postavení v politickém a společenském životě.")

I proti tomuto výroku se FTV Prima bránila s tím, že je nadále přesvědčena, že o porušení zákona nešlo a požádala Radu o zrušení rozhodnutí.

Divácké stížnosti – nula

I na třetím jednání ale RRTV trvala na tom, že „že odvysíláním předmětných reportáží zákon porušen byl a že neshledává důvod pro zrušení vydaného upozornění“.

Upozornění je zároveň jedinou uloženou sankcí. „Pokuta za odvysílání příspěvků týkajících se uprchlické krize nebyla uložena ani v žádném jiném případě jinému provozovateli vysílání,“ konstatuje Ivan Krejčí, předseda Rady pro rozhlasové a televizní vysílání.

I podle množství nových podnětů, jež RRTV (ne)dostává k mediálnímu pokrytí uprchlické tématiky, je zjevné, že migrační krize již veřejnost tolik nezajímá.

„Co se týče migrační krize a způsobu informování o ní v televizním nebo rozhlasovém vysílání v období následujícím po 17. dubnu 2016, Rada nezaznamenala ve vysílání žádná porušení zákona nebo jiné problematické jevy. Tato otázka rovněž již nebyla předmětem diváckých stížností,“ dodává Krejčí.

Článek vznikl pro Ústav Nezávislé Žurnalistiky což je nezávislá, nezisková organizace – zapsaný ústav. Zabývá se poskytováním informací, zpravodajstvím a žurnalistikou. Články, analýzy či datové výstupy nabízí všem bez rozdílu k použití za předem daných podmínek.
Robert Břešťan, HlidaciPes.org
Přečteno: 989x

Nepřehlédněte:

Kam dál:

Štítky:  

Uprchlíci, Prima TV, manipulace, Média



HLAVNÍ ZPRÁVY

Romové kandidující ve volbách 2017, zleva: David Tišer, Karel Karika, Martin Bajger, David Beňák a Anna Chválová (Koláž: Romea.cz)

Ve volbách do Poslanecké sněmovny kandiduje 6 Romů a 1 Romka

19.10.2017 21:15
O hlasy voličů se už zítra a v sobotu bude ucházet jednatřicet stran a hnutí, které usilují o získání křesel v Poslanecké sněmovně Parlamentu české republiky. Tentokrát nekandiduje žádná strana, která by jako hlavní cíl měla zájem některé z národnostních menšin. V minulosti se přitom o hlasy voličů vždy ucházela Romská demokratická strana (RDS) a v minulých volbách v roce 2013 byli kandidáti Strany rovných příležitostí (SRP) na kandidátce Strany zelených (SZ).
 celý článek

Kamila Plachetková (FOTO: Archiv Kamily Plachetkové)

Ve škole i v práci zažila šikanu, začala proto znovu v Británii. A daří se jí

18.10.2017 16:30
Kamila Plachetková se narodila a vystudovala v Brně. Její otec je Rom, což do značné míry předznamenalo její další životní dráhu, aniž by to sama kdy předpokládala. Po klidném dětství nastal první šok po nástupu do první třídy, kde se stala kvůli svému původu terčem šikany. Tehdy si také poprvé uvědomila svou odlišnost. „Spolužáci mi začali nadávat do černých sviní a držek, a já jsem vůbec nechápala, co se děje,“ vzpomíná Kamila. V dospělosti se pak opakovaně setkala se šikanou ze strany zaměstnavatele a kolegů, rozhodla se proto před pěti lety Česko opustit a nyní žije se svým synem v Manchesteru. Živí se online marketingem a IT podporou pro několik britských společností. Přestože pro ni není jako pro samoživitelku výchova syna, kterému nedávno diagnostikovali autismus, snadná, do Česka se vrátit nechce, i když ho stále považuje za svůj domov. „Už si to vůbec nedokážu představit,“ říká.
 celý článek

Jana Horváthová, ředitelka Muzea romské kultury. (FOTO: Igor Zehl)

Muzeum romské kultury: K podpisu smlouvy o výkupu vepřína dojde zřejmě do konce října

18.10.2017 11:47
Muzeum romské kultury v Brně dnes vydalo tiskové vyhlášení ohledně termínu podepsání smlouvy o výkupu vepřína v Letech u Písku. Server Romea.cz ho zveřejňuje v plném znění.
 celý článek

Diskuse:

Každý diskutující musí dodržovat PRAVIDLA DISKUZE SERVERU Romea.cz. Moderátoři serveru Romea.cz si vyhrazují právo bez předchozího upozornění odstranit nevhodné příspěvky z diskuse na Romea.cz. Při opakovaném porušení pravidel mohou moderátoři diskutéra zablokovat.

Další články z rubriky







..
romea - logo