Zpravodajský server Romea.cz. Vše o Romech na jednom místě

Zpravodajský server Romea.cz. Vše o Romech na jednom místě

ROMEA TV

Romové pracují a chtějí pracovat: Nová kampaň upozorňuje na předsudky veřejnosti vůči Romům

31. července 2012
Čtení na 3 minuty

Ve středu 1. srpna odstartuje společnost IQ Roma servis novou kampaň s cílem
upozornit na stále se zhoršující postoj české veřejnosti vůči Romům. Projekt s
názvem „Romové pracují a chtějí pracovat“, navazující na loňskou kampaň
„Neviditelní“, reaguje na situaci, kdy jsou jednotliví Romové stále nucení čelit
diskriminaci a ponižujícímu přenosu negativních kolektivních předsudků (např. že
nepracují, žijí vesměs ze sociálních dávek, pracovat nechtějí, v
práci neobstojí atd.) a kdy politická uskupení extremistického či
populistického ražení zneužívají Romy pro zvýšení vlastní mediální pozornosti
(akce v Břeclavi, v Novém Bydžově, Krupce, Brně aj.).

Nová kampaň IQ Roma
servisu je vystavěna na paradoxech, vtipu i pragmatické pozitivní argumentaci
šikovných Romů-jednotlivců. Hlavními nosiči letošní kampaně budou v průběhu
následujících měsíců reklama v dopravních prostředcích, internet a venkovní
kontaktní akce.

Primární cílovou skupinou kampaně jsou obyvatelé České republiky, tedy široká
laická veřejnost. Díky celému marketingovému projektu bude veřejnost seznámena s
příklady dobré praxe ze soužití, zaměstnávání a kulturního sdílení mezi
majoritou a minoritou se zvláštním důrazem na oblast zaměstnanosti.

„Naše kampaň
i volba cílové skupiny reaguje na zhoršující se
postoj české veřejnosti vůči
Romům
. Postoj zaměstnavatelů je velmi
podobný postoji veřejnosti – nedůvěra, podezřívavost, xenofobie, předsudky. I
když v souladu s legislativním rámcem nelze v České republice diskriminovat , je
skrytá diskriminace vysilující zkušeností, se kterou se setkala velká část Romů.
Tato skutečnost významně omezuje naději na úspěšnou integraci minority do
formálních i neformálních sociálních vazeb, především ve specifických oblastech
jako je přístup ke službám spojeným s bydlením a tím pádem i spádovým povinným
vzděláváním. Na trhu práce výrazně snižuje šance jednotlivce Roma/Romky
získat důstojné zaměstnání,“ komentuje zacílení projektu ředitelka společnosti
IQ Roma servis Katarína Klamková.

Existují slova či slovní spojení, která od různých etnik vnímáme úplně jinak, a
to kvůli zakořeněným předsudkům. Právě tohoto momentu využívá letošní kampaň,
která obsahově navazuje na předchozí kampaň Neviditelní realizovanou v roce 2011
v rámci projektu Ethnic Friendly zaměstnavatel.

Kreativní pojetí projektu představuje Petr Vlasák, kreativní ředitel agentury Comtech, která je tvůrcem ideje a vizuálu kampaně: „Když vám řekne etnický Čech,
že vám vybílí byt, považujete ho za malíře pokojů nebo přítele, který vám
pomůže. Když vám ale totéž přímo, či nepřímo sdělí Rom, tak automaticky počítáte
s tím nejhorším. Asi vám chce vykrást celý byt. Rychle si běžíte vyměnit zámek.
Právě kvůli předsudkům má člověk zkreslené vnímání. Třeba je tomu právě naopak.
Rom je dobrý malíř a Čech ničema. Důležité je, nedělat rychlé soudy, nesoudit
předčasně.“

Klíčovým nosičem kampaně bude od jejího startu webový portál
www.mypracujeme.cz,
jehož obsah bude postupně aktualizován novými příběhy pracujících Romů a
současně bude představovat koncept a jednotlivé vizuály kampaně. Plánované jsou
také další doplňující projekty jako soutěže nebo vytvoření prostoru pro tvorbu
vlastních medailonků, foto a videodokumentů odkazujících na ideu kampaně.

Kromě
webových stránek se projekt představí také v rámečcích pražského metra (1. 8. –
31. 8. 2012 – trasy A, B), dále formou bannerové reklamy a nízkonákladové
inzerce. Projekt počítá také s aktivním vystupováním na veřejnosti
prostřednictvím venkovních happeningů a nejrůznějších jednorázových akcí. Letos
se žel do kampaně nepodařilo zapojit Českou televizi, ale pořád je ve hře i
její potencionální verze pro audiovizuální distribuci, ostatně sdělení kampaně
je IQ Roma servisem plánované dlouhodobě.

„Téma zaměstnanosti, kromě strategicky významného tématu kvalitního vzdělání pro
nastupující romské generace, je klíčové pro udržitelný a důstojný život Romů v
ČR, zároveň je téma dostatečně konkrétní na argumenty, které česká společnost
poptává – kampaň není založena na širokých, obecných hodnotách,“ vysvětluje
ředitelka společnosti IQ Roma servis Katarína Klamková.

Nutnost otevřeně
komunikovat o přetrvávajících problémech v otázce přístupu k Romům
prostřednictvím kampaně vyzdvihuje také Jarmila Balážová, předsedkyně sdružení
ROMEA, o.s., které se na projektu aktivně spolupodílí. „Z naší dlouholeté
činnosti i osobní zkušeností víme, že Romové pracovat chtějí, často však
narážejí na předsudky majority. Práci pak často nedostanou vůbec, a pakliže ano,
musí dlouho dokazovat, že jsou jiní než ti, o kterých většinová společnost
slyšela. Tato kampaň chce poukázat na to, že pracující Romové se většinou už
a priori musejí potýkat s handicapem v podobě donekonečna omílaných, širokým
lidovým podhoubím vydatně živených stereotypů,“ uvedla Jarmila Balážová.

Pomozte nám šířit pravdivé zpravodajsví o Romech
Teď populární icon