Zpravodajský server Romea.cz. Vše o Romech na jednom místě

Zpravodajský server Romea.cz. Vše o Romech na jednom místě

Romští rodiče se učili zabránit zařazení dětí do zvláštní školy

04. prosince 2013
Čtení na 2 minuty

Zhruba 150 romských rodičů se na seminářích v desítce měst učilo zabránit
tomu, aby jejich dítě skončilo v takzvané zvláštní škole. Díky hraným scénkám se
připravovali třeba na to, jak mají zařazení svého potomka do takové školy
odmítnout. Deset seminářů uspořádalo sdružení Slovo 21. Poslední akce se konala
v úterý v Praze. Podle nejnovějších zjištění romské děti tvoří v průměru
desetinu žáků běžných škol, v praktických školách ale 28 procent.

"Scénky odrážejí každodenní situace romských rodin s předškoláky. Rodiče musí
rozhodovat. Chtěli jsme jim vysvětlit, že vzdělávání v praktických školách není
pro budoucnost jejich dětí prospěšné, aby je neposílali tam, ale do běžných
škol," řekl ČTK koordinátor projektu Michal Miko.

ČR sklízí dlouhá léta kritiku aktivistů i zahraničních institucí za to, že
řada romských dětí končívá bezdůvodně v praktických školách pro lehce mentálně
postižené. Uzavírají si tak prakticky do budoucna cestu k vyššímu vzdělání a
lepšímu uplatnění. Česko už v listopadu 2007 prohrálo u Evropského soudu pro
lidská práva ve Štrasburku spor s 18 mladými Romy z Ostravska. Podle rozsudku
republika přeřazením romských dětí do zvláštních škol porušila jejich právo na
vzdělání a diskriminovala je.

Pořadatelé seminářů připravili čtyři scénky, v nichž vystupují romští herci.
V první scénce se dítě matky ptá, co je na obrázku. Žena, která zrovna něco
dělá, potomka odbude. Aktivisté se snažili přimět rodiče k tomu, aby se svým
dcerám a synům víc věnovali.

Druhá scénka se odehrává u školního zápisu. Učitelka se snaží dítě poslat do
zvláštní školy. Rodič musí reagovat. Ve třetí scénce matka diskutuje s otcem
dítěte, který sám také chodil do zvláštní školy. Má ho přesvědčit o tom, že by
jejich dítě mělo navštěvovat školu běžnou. Ve čtvrté scénce je romské dítě na
hřišti, kde se mu ostatní smějí, že chodí do zvláštní školy.

"Rodiče chtějí pro své děti lepší osud, i když sami vychodili zvláštní školu.
Většinu věcí si uvědomí, když je vidí ve scénkách. Vše pak pochopí," řekl Miko.

Lektoři na seminářích pracovali také s dětmi. Kreslili s nimi či modelovali.
Věnovali se 140 předškolákům, aby dívky a chlapci u školního zápisu obstáli.
Děti si pak domů odnesly pastelky, tužky, bloky a plastelínu.

Semináře se konaly ve městech, kde žije víc Romů. První se uskutečnil
začátkem října v Ostravě, poslední dnes v Praze. Projekt se hradil z grantů.
Celkem 9940 eur (teď asi 273.000 korun) poskytla Organizace pro bezpečnost a
spolupráci v Evropě, 3000 eur (nyní asi 82.500 korun) pak Nadace Heinricha Bölla.
Pořadatelé by chtěli v projektu pokračovat. Záviset to bude získání další
finanční podpory.

Lepšímu začlenění romských dětí do běžných škol by podle expertů pomohly i
školky, poslední ročník by prý měl být povinný. Předškoláci by získali mnohé
dovednosti a zvykli si na školní rytmus, což by usnadnilo jejich nástup do první
třídy a snížilo riziko pozdějšího přeřazení do "zvláštní" školy.

Pomozte nám šířit pravdivé zpravodajsví o Romech
Teď populární icon