romea - logo
28. května 2022 (sobota)
svátek má Vilém

 

VYHLEDÁVÁNÍ
 

RRTV: Televize Prima musí vysvětlit manipulaci se zpravodajstvím o uprchlících

2.11.2016 13:11
Webové stránky pořadu Zprávy FTV Prima
Webové stránky pořadu Zprávy FTV Prima

Rada pro rozhlasové a televizní vysílání zjistila, že televize Prima minimálně ve čtyřech případech manipulovala se zpravodajstvím o uprchlících. RRTV zveřejnila analýzu zpravodajství Primy se zřetelem k migrační tematice, která se týká období od 28. března do 17. dubna letošního roku. 

Stejnou analýzu zpravodajství si RRTV nechala vypracovat i u dalších sdělovacích prostředků - České televize, TV Nova, Frekvence 1, Impuls a Českého rozhlasu Radiožurnál. U nich vzala výsledky na vědomí, jedině u Primy nalezla vážnější pochybení.

Hodnotící komentáře

„V příspěvcích docházelo k prolínání zpravodajského obsahu a hodnotících komentářů moderátorů a redaktorů relace, přičemž názorová stanoviska provozovatele byla divákům prezentována jako fakta. Diváci si tak na základě odvysílaného obsahu nemohli utvořit vlastní nezávislý názor, jelikož zaujaté redakční komentáře je naváděly k jediné možné interpretaci medializovaného,“ píše se v analýze zpravodajství FTV Prima.

Jako příklady zkresleného podávání informací RRTV uvedla pasáže z reportáží, v nichž se Prima bránila údajným nařčením ze strany jiných médií. Nařčení se měla týkat toho, že Prima manipulovala se zpravodajstvím o křesťanech z Iráku, kteří byli přesídleni do ČR. Prima na to reagovala komentovaným zpravodajstvím:

  • „Kritici přitom tehdy tvrdili, že jsme reportáž nebo vyjádření George Batty zmanipulovali. Teď se ukazuje, že lidé skutečně stoprocentně spokojeni nebyli.“
  • „Máme si to vysvětlit tak, že v době natáčení naší reportáže byli uprchlíci spokojeni a svůj názor změnili až teď? Na to nám nedokázal nikdo odpovědět.“
  • „Naše televize se totiž po odvysílání původní reportáže, kde jsme jako první upozornili na to, že uprchlíci nejsou spokojeni s ubytováním v Česku, stala terčem útoku jiných médií a iniciativy HateFree.“

 „Mohlo by jít o porušení oddělení zpravodajských informací od hodnotících komentářů. Prima v sérii reportáží ,dokladuje´, že měla u svých dřívějších reportáží pravdu a je jediná objektivní a podobně. K tomu chceme vysvětlení,“ říká předseda RRTV Ivan Krejčí. Prima by měla radě odpovědět do třiceti dnů od doručení její výzvy.

Negativní obraz migrace

Podle analýzy podává Prima o migraci a uprchlících obraz silně negativní:
„Migrace byla, ve shodě s výsledky předchozí analýzy, prezentována jako administrativně-bezpečnostní problém, kdy migrující vystupovali jakožto ohrožení stability a zátěž pro dotčené země. Provozovatel stále operoval s „katastrofickými“ scénáři očekávaného „náporu“ migrantů na Evropu… Přítomnost migrantů v „ilegálních“ táborech byla líčena jako nežádoucí a obtěžující místní obyvatele. Jindy byli migrující popisováni jako agresivní narušitelé či alespoň nevděční příjemci pomoci...

Ve zpravodajství se, s výjimkou krátké čtené zprávy o návštěvě papeže Františka na ostrově Lesbos, prakticky nevyskytovaly humanitárně laděné příspěvky. Může přitom jít o setrvalý trend, protože provozovatel danou rovinu pomíjel i v předchozím sledovaném období. Už vůbec pak diváci nebyli prostřednictvím zpravodajství ani publicistiky seznámeni s osobními příběhy, které by migrující přiblížily např. jako vzdělané, kompetentní a potenciálně přínosné, nikoli pouze jako trpící oběti okolností. Zpravodajské příspěvky, které mapovaly dění okolo odchodu části iráckých uprchlíků z ČR a pozastavení projektu přesídlování, inklinovaly k tomu, aby situaci interpretovaly jako obecné selhání integračního procesu...“

Tyto závěry analýzy jsou ve shodně s nařízením vedení FTV Prima, které nařídilo redaktorům zpravodajství, že tématiku uprchlíků mají prezentovat jako hrozbu, problém a krizi. Primu usvědčuje nahrávka z porady, kde toto rozhodnutí padlo, kterou zveřejnil server Hlídací pes.org:

„Jsme tady všichni zaměstnaní, máme zaměstnavatele, který má nějaký postoj. Jestliže ho akceptuji já, akceptuje ho vedoucí vydání, tak vy prostě poslechnete příkazů vedoucího vydání,“ říká na záznamu z porady ze 7. září loňského roku mimo jiné šéfredaktorka zpravodajství FTV Prima Jitka Obzinová. „Pokud to tak není, tak vlastně neakceptujete fakt, že jste tady zaměstnaní a pak nemá cenu, abyste tady byli zaměstnaní,“ dodávala Obzinová.

Rada pro rozhlasové a televizní vysílání na to tehdy odmítla reagovat, s tím, že bude sledovat pouze konkrétní zpravodajské a publicistické příspěvky.

Není to poprvé, kdy má Prima potíže s RRTV - ta s ní v červenci letošního roku zahájila správní řízení kvůli manipulativní reportáži o sociálním centru Klinika.

Přečteno: 3668x
 

Nepřehlédněte:

Kam dál:

Štítky:  

Média, Prima TV, Novinářská etika, Uprchlíci, Migrace



HLAVNÍ ZPRÁVY

 

Další články z rubriky







..
romea - logo