24. května 2016 (úterý)
svátek má Jana
romano vodi - předplatné

Shromáždění u Kliniky: Byl to teroristický útok. Kritika médií a policie

7.2.2016 21:20
Zabedněná výloha v sociálním centru Klinika na pražském Žižkově na snímku ze 7. února 2016. Na centrum v sobotu 6. února večer zaútočilo kameny a světlicemi asi 20 maskovaných osob. (FOTO: František Kostlán, Romea.cz)

„Tohle přeci nemůže být realita, je to jako ve špatném filmu, říkala jsem si v tu chvíli,“ vypráví Monika Bundžová, jedna z nechtěných účastnic přepadení Autonomního centra Klinika na pražském Žižkově asi dvacetičlennou skupinou pravicových extremistů. Na Klinice v sobotu večer proběhl pokus o organizovanou akci na vojenský způsob, který by v tom případě, kdy by útočníky nebyli Češi, v médiích a od politiků jistě získal přízvisko „teroristický“. „Agrese českých nacionalistů připomíná ze všeho nejvíc právě fundamentalistické islamistické skupiny, proti kterým se domněle staví,“ komentoval situaci Jakub Ort z Kliniky.

Průběh útoku

Podle Moniky Bundžové i výpovědi několika dalších svědků pro server Romea.cz extremisté budovu kliniky obklíčili a snažili se dostat dovnitř dvěma vchody, tím horním z parku i dolním z ulice. Uvnitř budovy v té době bylo okolo dvaceti lidí včetně žen. Dveře horního vchodu chtěli útočníci vyrazit, ale ty se naštěstí otevírají ven, takže se jim to nepovedlo úplně. Ženy se běžely schovat do vnitřních místností Kliniky a několik přítomných mužů dveře uhájilo, i za pomoci pepřového spreje.

Extremisté začali do oken házet kameny, vyrazili asi deset skleněných tabulí. Zranili přitom jednoho muže, který byl po útoku odvezen do nemocnice na ošetření. Naštěstí nešlo o nic vážného. „Pouze tři stehy,“ uvedl jeden z napadených. Jedním z oken vhodili xenofobové i dýmovnici - ta ohrozila několik přítomných, kteří nestačili odejít a nadýchali se proto kouře.

Ani dole se nemohli útočníci dostat dovnitř. Vhodili však do oken místnosti u hlavních dveří hořící předmět, který zapálil závěs u okna. Požár se naštěstí podařilo uhasit. Ohledně tohoto předmětu se svědectví rozcházejí, někdo hovoří o zápalné láhvi, jiný o světlici. Vedle toho měli někteří z útočníků v ruce hořící pochodeň, což během svých akcí mají ve zvyku neonacisté.

„Zlá a zbabělá kreatura“

Na neděli odpoledne svolali lidé z autonomního centra „klidné a neformální setkání v parku před Klinikou“. Podpořit ji tam přišlo několik stovek lidí (300 až 400) včetně některých politiků. Dorazil například ministr Jiří Dienstbier, primátorka Andrea Krnáčová, senátor Václav Láska a další lidé ze Strany zelených. Novináři i další přítomní si potom mohli prohlédnout budovy Kliniky, případně i pomoci s „úklidem po náccích“.

"Je to něco, co je naprosto za hranou. Je naprosto nezbytné situaci řešit, toto už nemůže nechat nikoho chladným. Nenávisti, která se šíří českou společností, je třeba se postavit," řekl zde k útoku Dienstbier novinářům.

"Hodit zapálenou láhev do objektu, kde žijí lidé, nemůže udělat normální člověk, ale zlá a zbabělá kreatura. Praha je otevřené, mezinárodní město, které nesnese podlé projevy rasové, národnostní a náboženské nesnášenlivosti," prohlásila Krnáčová.

Kritika médií a policie

Na shromáždění byli předmětem kritiky především policisté, populističtí a xenofobní politici a některá média. Pobouření mezi lidmi, kteří se solidarizují s Klinikou, vyvolala například Česká televize, jejíž zpravodajství nikoli poprvé zkreslilo skutečnost. ČT v pořadu Události sdělila, že na Malé Straně a Hradčanech došlo ke vzájemnému násilí mezi příznivci a odpůrci uprchlíků. Pravdou však bylo, že ten kdo zaútočil kameny a lahvemi na poklidný průvod Iniciativy Ne rasismu byli neonacisté.

Za podobný posun oproti skutečnosti jsme kritizovali Českou televizi již v roce 2011, konkrétně za její zpravodajství z neonacistického pochodu v Brně a jeho nenásilné blokády. Tuto reportáž tehdy ČT kritizovalo i mnoho společenských osobností. I tenkrát Česká televize tvrdila, že násilí se dopouštěly obě strany.

Za incident v Zámecké ulici byla kritizována i policie, která maskovanou skupinu agresorů nezadržela a nechala je dál řádit v ulicích Prahy. Pravděpodobně to byli ti samí, kteří díky nečinnosti policie mohli zanedlouho napadnout lidi na Hlavním nádraží a večer přepadnout Kliniku.

Zastrašit se nedáme

Nešlo o první útok na autonomní centrum. Podle lidí z Kliniky zde asi před dvěma měsíci pravicoví extrémisté vhodili do oken několik kamenů.

„Násilím ani výhružkami se nenecháme zastrašit. Budeme pokračovat v solidárních akcích a rozvíjení svobodných alternativních prostor,“ komentoval situaci Jakub Ort.

Přečteno: 1189x

Extremismus, Neonacismus, Rasismus, Demonstrace, Policie, Média

--ilustrační foto--

Divadlo Archa chystá závěrečné představení úspěšné inscenace Vadí-Nevadí. Soutěžte s Romea.cz o vstupenky!

23.5.2016 15:30
V divadle Archa se chystá derniéra úspěšného představení Vadí-Nevadí. 1. června se tak naposledy představí soubor neherců, kteří se dali poprvé dohromady v roce 2012, aby ve spolupráci se švýcarským komentátorem a moderátorem děje - divadelním profesionálem Philippem Schenkerem - připravili představení vyprávějící o vztazích mezi majoritou, Romy a imigranty.

Robert Sutorý (FOTO: Ucimesepribehy.cz / Martin Vrabko)

Robert Sutorý: Vzdělání by mělo být u Romů samozřejmostí

19.5.2016 11:04
Robert Sutorý působí dvanáct let jako terénní sociální pracovník a romský poradce v Hranicích na Moravě. Motivuje další mladé Romy ke studiu na střední a vysoké škole. Rubrika profil - Romano voďi 4/2016.

--ilustrační foto--

KHAMORO 2016 slaví plnoletost. Nabídne koncerty, výstavy, divadlo, semináře a mnoho dalšího

18.5.2016 16:12
Již po osmnácté míří do Prahy nejznámější a největší romský festival na světě - KHAMORO. Konat se bude od 29. 5. – 4. 5. 2016 a stejně jako v předchozích letech nabídne širokou škálu kulturních akcí. Chybět nebudou koncerty, výstavy, odborný seminář, divadlo, program pro děti, vzpomínková akce na romské osobnosti i interaktivní program. A jelikož KHAMORO slaví osmnácté narozeniny, připravili pro Vás organizátoři akce soutěže a koncert současné hudby navíc.