romea - logo
23. července 2019 (úterý)
svátek má Libor
Loading
rozšířené vyhledávaní

Školu s romskými dětmi prověřuje inspekce. Snaha o zachování inkluze anebo podivná segregace?

10.11.2016 20:00
Základní škola J. A. Komenského v Brně (ZDROJ: Google Maps)
Základní škola J. A. Komenského v Brně (ZDROJ: Google Maps)

Brněnskou školu J. A. Komenského šetří kvůli nedůstojným opatřením Česká školní inspekce. Škola je totiž v rekonstrukci a její vedení tak muselo kývnout na pozvání jiné základní školy, ZŠ Merhautova, která sama disponuje dvěma budovami – budovou na ulici Merhautově a budovou na Vranovské. Zejména ta druhá je pak v Brně notoricky známá diskutabilní kvalitou výuky a tím, že ji navštěvují téměř stoprocentně romské děti. A právě tady žáci z J. A. Komenského obsadili horní patro a namísto příležitosti k vzájemnému setkávání se mezi dětmi rozevřela propast. Nejenže se v jediné budově prakticky nepotkají: prostor mezi dětmi odděluje provaz a nově příchozí raději dojíždějí na obědy čtyři zastávky tramvají, než aby zasedly ke společnému stolu. Situace se nelíbí politikům a na školu dorazila v těchto dnech i Česká školní inspekce.

Kontroverzní opatření ředitelky základní školy Komenského, Danuše Filipenské, jsou přitom tím zvláštnější, že škola se dosud profilovala poměrně otevřeně – dochází na ni skoro třetina romských dětí, dalších dvacet procent tvoří děti cizinců a škola usiluje o moderní inkluzivní přístup. Ten škole přiznává i Denisa Sedláčková z brněnské organizace IQ Roma servis, která v Brně realizuje kampaň „Dža andre lačhi škola“ („Pojďte do dobré školy“). "Škola J. A. Komenského představuje kvalitní alternativu pro romské rodiny, které chtějí pro děti solidní vzdělání,“ uvedla Sedláčková pro server Romea.cz.

Jenže právě to by údajně sloučením se ZŠ Merhautova bylo ohroženo. Budovu na Vranovské při ZŠ Merhautova (obě školy se sloučily už v roce 2004) totiž dlouhodobě předchází pověst školy s mimořádně sníženou laťkou očekávaných studijních výsledků. Ale taky je to, na rozdíl od pracoviště na Merhautové, škola „čistě romská“ – segregaci romských dětí na Vranovské ostatně ostře kritizovala i česká pobočka Amnesty International. Je proto otázka, jaké obavy vedly ředitelku Filipenskou k instalaci provazu a k upřednostnění odděleného stravování i za cenu dojíždění čtyř zastávek tramvají.

Je spor jen o kvalitu vzdělání?

Ředitelka Filipenská měla přitom odmítnout i možnost využití hřiště či počítačové třídy na Vranovské. A není ani dost málo jasné, jak by využití těchto prostor byť vzdáleně souviselo s problematickou kvalitou výuky – celá situace působí spíš tak, jakoby šlo o udržení co největší distance od hostitelské školy a dětí, které mají nálepku tzv. problematických.

Filipenská totiž dokonce upravila čas výuky tak, aby se žáci obou škol nepotkávali před sdílenou budovou; i to bude muset nyní vysvětlit České školní inspekci.

"Záležitost samozřejmě prověříme, ale obecně můžu říct, že pokud by to v praxi mělo takto fungovat, tak je to nepřijatelné a nepřípustné, protože naše vzdělání je založené na zásadách rovného přístupu a nediskriminace“, nechce předjímat výsledky kontroly náměstek ČŠI Andrýs.

Kontext bezpečí nebo soužití

Legitimní motivaci k přinejmenším symbolicky velmi nešikovným opatřením předpokládá Denisa Sedláčková. Věří, že jde o kroky v zájmu bezpečnosti a že se ředitelka Filipenská snaží pouze předejít situacím, kdy by nebyla vyjasněna odpovědnost za případná zranění či úrazy dětí.

Na druhou stranu Sedláčková podotýká, že kontext společného vzdělání je silně ovlivněn postojem rodičů. „Většině neromských rodičů nevadí, pokud je ve třídě pár romských dětí, pokud je jich ale více, raději své děti přehlásí jinam,“ uvedla pro Romea.cz

Romští rodiče se podle ní naopak velmi často obávají diskriminace, bojí se, že se na „většinové škole“ stane jejich dítě terčem šikany. To je taky důvod, proč organizace IQ Roma servis realizuje svou kampaň a snaží se uvolnit předsudky na obou stranách. Sedláčková přitom zdůrazňuje, že i romští rodiče o kvalitní vzdělání stojí, problémem jsou ale podmínky a nedostatek informací.

Přečteno: 3131x
 

Nepřehlédněte:

Kam dál:

Štítky:  

Vzdělávání, segregace, Diskriminace, Brno



HLAVNÍ ZPRÁVY

(FOTO: Jarmila Vaňová)

Naděje pro Luník IX: Síla na změnu přichází ze samotného ghetta (2.část)

18.7.2019 14:19
„Jako novinářka jsem na sídliště chodila často a dlouhé roky. Znala jsem se s obyvateli, poslanci, starosty. Lidé mě zdravili a nikdy jsem neměla problém s tím, aby se mi na kameru vyjádřili. Opravdové poznání však přišlo až po tom, co jsem na Luníku začala pracovat jako terénní sociální pracovnice,“ přibližuje v předchozím čísle v prvním díle unikátní sondy do nitra a kontextů nejznámějšího slovenského ghetta Jarmila Vaňová.
 celý článek

Komunitní den na Chanovském sídlišti. Foto: Adam Komenda

IPSI: Poskytne stát dotaci na čunkodomky v Chanově? Most v to marně doufá

18.7.2019 12:37
Napsali jsme řediteli odboru politiky bydleníMinisterstvo pro místní rozvoj (MMR), co je pravdy na tom, že na stavbu kontejnerových domů po vzoru akce Jiřího Čunka s vystěhováním Romů na skládku Poschlá za Vsetínem (nazývaných čunkodomy, čuknoboxy nebo čuknobuňky) bude město Most v Chanově "čerpat státní dotaci z programu ministerstva pro místní rozvoj".
 celý článek

Památník v Letech u Písku v roce 2004 (FOTO: Archiv Romea.cz)

Odborná soutěž k podobě památníku v Letech bude vyhlášena v září. Výsledky by měly být na jaře

18.7.2019 10:52
Muzeum romské kultury ve spolupráci s firmou ONplan ukončilo tříměsíční konzultační fázi přípravy mezinárodní dvoufázové krajinářsko-architektonické soutěže „Lety u Písku, Památník holokaustu Romů a Sintů v Čechách“.
 celý článek

Další články z rubriky







..
romea - logo