Školy dostaly na zavedení inkluze dvouleté přechodné období

Děti například s lehkým mentálním postižením nebo autismem budou mít nárok na podpůrná opatření v běžných školních třídách až od září 2018. Školy dostaly na zavedení změn, které měly podle zákona platit od letoška, dvouleté přechodné období. Vymezila ho ministerská vyhláška k zákonu. Napsaly to dnešní Hospodářské noviny (HN). Po odkladu takzvané inkluze volali ředitelé škol i kraje jako zřizovatelé, školy podle nich na úpravy nebyly připravené.
Ministryně školství Kateřina Valachová (ČSSD) původně říkala, že odklad nepřichází v úvahu. Nakonec ale podle deníku vyhověla kritikům. "Máme dva roky na to, abychom zajistili, že jakákoliv škola kdekoliv v republice, kam přijde dítě s nějakou speciální potřebou, bude schopná zařídit to, co říká zákon. Myslím si, že dvouleté období je dostatečné," řekla ministryně HN.
Zákon školám garantuje peníze na asistenty pro handicapované děti a další pomůcky. V přechodném období podle deníku vedle sebe bude existovat starý i nový způsob podpory. Pokud kraje jako zřizovatelé nezvládnou zajistit například vhodného asistenta, bude možné odkázat rodiče do třídy se speciální podporou. Během dvou let se znovu vyšetří děti, které se už dnes s handicapem potýkají, aby ministerstvo vědělo, na jaká opatření má vyčlenit peníze a kolik. "Spojíme dítě, vzdělávací potřebu, podpůrné opatření a peníze. Zároveň je pravda, že musíme posílit školská poradenská zařízení, která se o děti se speciálními potřebami starají," vyjmenovala Valachová.
Odklad nových povinností vítá podle HN Asociace speciálních pedagogů. Nesouhlasí s ním naopak bývalý ministr školství Ondřej Liška, který před osmi lety na ministerstvu o inkluzi značně usiloval. Podle nového zákona má každý žák dostat podporu, jakou potřebuje, tedy třeba asistenta, tablet nebo učebnici v Braillově písmu. Peníze má zajistit ministerstvo školství. Inkluze je běžná v mnoha evropských zemích.
Nepřehlédněte:
- ÚS dostal návrh na zrušení inkluze v novele školského zákona
- Rodiče za inkluzi: Přístup státu je větší překážkou než strach z reakcí zdravých spolužáků
- Téměř 60% Čechů si myslí, že by se romské děti měly vzdělávat v běžných třídách
- Valachová odmítá odklad inkluze, po němž volají starostové
- Velká města chtějí víc času k přípravě na inkluzivní opatření
- Karel Holomek: Členové lobby speciálních pedagogů se nás léta snaží přesvědčit, že doba na inkluzi ještě neuzrála
- EDUin: Popírání přínosů inkluze je demagogie
Kam dál:
- Miroslav Brož k Mezinárodnímu dni Romů: Není důvod k oslavám, postavení Romů ve společnosti se zhoršuje, investované finance mají nulové výsledky
- MŠMT otestuje obědy zdarma pro děti z chudých rodin ve školkách v Ústeckém a Karlovarském kraji
- MŠMT omezilo podporu doučování znevýhodněných dětí! Podle odborníků bude mít rozhodnutí negativní dopady na žáky i učitele
- Distanční výuka: Tisíce dětí bez výuky a selhání státu v koordinaci. Neziskovky to nevyřeší
- NKÚ: Školství nebylo na inkluzi připravené, v sociálně vyloučených lokalitách obce peníze nečerpají
- Třicet procent české veřejnosti nechce romské děti v běžných třídách a chtělo by jejich segregaci
- MŠMT chce sebrat asistenty tisícům hendikepovaných dětí. Jde o rozklad inkluze, říká odbornice
- Evropští lidovci ve strategickém dokumentu k začleňování Romů kritizují neefektivní utrácení peněz, potenciál Romů není využitý, jejich uplatnění pomůže celé společnosti
- Rozdíly v doporučeních pedagogických poraden by měl sladit nový systém řízený ministerstvem školství
- Hamáček je připraven doporučit Zemanovi Valachovou na ombudsmanku. Zůstane Válková zmocněnkyní pro lidská práva?
- Průzkum: Inkluze nezlepšila situaci škol. Ke zlepšení je třeba změna přístupu majority k Romům
- Magdalena Karvayová: Aby i rodič z ghetta věděl, že vzdělání nabízí dětem budoucnost
Štítky:
MŠMT, Inkluzivní vzdělávání, Kateřina ValachováHLAVNÍ ZPRÁVY
