romea - logo
24. března 2017 (pátek)
svátek má Gabriel
romano vodi - předplatné
Loading
rozšířené vyhledávaní

Téměř 60% Čechů si myslí, že by se romské děti měly vzdělávat v běžných třídách

Praha, 21.1.2016 13:50, (ROMEA)
Nadace OSf Praha podpořila projekty, které se zaměřují na výchovu dětí ze sociálně vyloučených komunit, neboť právě zde se vysoké procento dětí nedostane do mateřských škol a složitá situace rodin vede k nedostatečnému rozvoji dětí. (FOTO: OSF Praha)
Nadace OSf Praha podpořila projekty, které se zaměřují na výchovu dětí ze sociálně vyloučených komunit, neboť právě zde se vysoké procento dětí nedostane do mateřských škol a složitá situace rodin vede k nedostatečnému rozvoji dětí. (FOTO: OSF Praha)

Více než polovina Čechů považuje společné vzdělávání za správnou cestu, ukázal loňský průzkum, který pro Českou odbornou společnost pro inkluzivní vzdělávání (ČOSIV) realizovala agentura IPSOS. Celkem tento názor podpořilo 57 procent respondentů. Ve věkové skupině mezi 36 a 53 lety, která mívá děti ve školním věku, to bylo 62 procent lidí.

Integrace dětí se zdravotním postižením nebo sociálním znevýhodněním do běžných škol může být podle názorů veřejnosti prospěšná také pro jejich zdravé spolužáky. Domnívá se to více než šedesát procent lidí.

Romské děti by se měly vzdělávat v běžných třídách podle 59 procent Čechů, přičemž mezi středoškoláky a vysokoškoláky je tento názor častější, myslelo si to 64 procent z nich. V případě dětí cizí státní příslušnosti se domnívalo 78 procent dotázaných, že by měly být vzdělávány v běžných třídách, mezi respondenty se středoškolským a vysokoškolským vzděláním to bylo dokonce 85 procent.

Děti s tělesným postižením by se v běžných třídách spolu s ostatními dětmi měly vzdělávat podle 73 procent respondentů. Děti se zrakovým nebo sluchovým postižením by se měly vzdělávat v běžných třídách podle necelých 40 procent respondentů.

Podmínky pro společné vzdělávání se změní od září, kdy se začne uplatňovat v praxi takzvaná inkluzivní novela školského zákona. Ministerstvo školství vidí její hlavní přínos v tom, že škola, kde se postižený nebo znevýhodněný žák vzdělává, bude mít nárok na zaplacení nezbytných podpůrných opatření ze státního rozpočtu.

Děti s řadou handicapů se přitom společně se zdravými většinou vzdělávají už nyní. ČOSIV uvádí, že podle statistik ministerstva školství je v běžných školách integrováno 81 tělesně postižených žáků a 61 procent dětí se sluchovým a zrakovým postižením.

Jiná je situace u dětí s lehkým mentálním postižením. Devadesát procent z nich se vzdělává mimo hlavní proud. "Řada výzkumů a analýz zároveň poukazuje na skutečnost, že diagnóza lehké mentální postižení je často přidělována sociálně znevýhodněným nebo romským dětem, které ve vzdělávání znevýhodňuje jejich rodinné zázemí," uvádí analýza.

Připomíná, že mezi dětmi vzdělávanými podle redukovaných osnov pro lehce mentálně postižení jsou v příliš velké míře zastoupeni Romové. Zatímco v české populaci jsou jich odhadem tři procenta, v této skupině žáků představují bezmála třetinu.

Jejich většinou oddělené vzdělávání má negativní vliv nejen na objem znalostí, ale také na jejich ambice, upozorňuje analýza. Ve speciálních třídách se podle ní kumulují děti s nízkými vzdělanostními aspiracemi, takže si je vzájemně potvrzují nebo ještě snižují. Vzdělávání v běžných třídách podle autorů analýzy zvyšuje cíle, jichž by chtěli žáci při své vzdělávací dráze dosáhnout.

Také z toho pak vyplývá, že děti z takzvaných praktických škol, mnohem častěji než jejich vrstevníci končí v těch nejjednodušších učňovských oborech. Podle autorů analýzy je jejich nabídka velmi omezující směrem k budoucímu uplatnění, často znamená velmi nízkou mzdu. Loňská analýza dat z průzkumu v sociálně vyloučených lokalitách z roku 2011 také ukázala, že placenou práci vykonávalo výrazně více Romů, kteří absolvovali základní vzdělání v běžné ZŠ, než Romů, kteří mají za sebou ZŠ praktickou.

Změny ve společném vzdělávání, které nastanou od září, jsou velmi diskutovaným tématem. Panují obavy, zda budou dostatečně metodicky, personálně i finančně zabezpečeny. Množí se žádosti o dodatečný odklad náběhu nového systému, který ale ministryně školství Kateřina Valachová zásadně odmítá. Nároky dětí na podporu v běžných školách existují již nyní a novela prý znamená hlavně lepší financování. Žádnou revoluční změnu ve školách ministerstvo neočekává.

DOKUMENT

Přečteno: 1347x

Nepřehlédněte:

Kam dál:

Štítky:  

Vzdělávání, Romové, Děti, speciální školy, mentální postižení, segregace, školství, Průzkum



HLAVNÍ ZPRÁVY

V pražském klubu LaFabrika proběhly 8. 4. 2016 oslavy Mezinárodního dne Romů tentokrát s tématem Pocta neviditelným. (FOTO: Jitka Votavová, Romea.cz)

Můžeme spolu… Oslavy Mezinárodního dne Romů v Praze ve znamení spolupráce Romů a Čechů

21.3.2017 10:21
Panelové diskuze, výstava, divadelní představení nebo interaktivní videoprojekce v centru Prahy. To je jen výčet toho, co nabídnou letošní pražské oslavy Mezinárodního dne Romů. Ty vypuknou už ve středu 5. dubna a pokračovat budou až do soboty 8. dubna, kdy vyvrcholí slavnostním galavečerem, na kterém se v holešovickém divadle La Fabrika představí duety složených z romských a českých interpretů současné hudební scény. Za letošními oslavami stojí spolek Ara Art, který je letos pořádá už po třetí.
 celý článek

Prezident Miloš Zeman (FOTO: David Sedlecký, Wikimedia Commons)

Podle Zemana nemá většina migrantů vzdělání. Statistiky z Německa však uvádějí zcela jiná čísla

21.3.2017 0:07
Většina ze dvou milionů migrantů, kteří přišli do Evropské unie, nemá podle prezidenta Miloše Zemana ani základní vzdělání, což výrazně zkomplikuje jejich začleněním do společnosti. Pokud se migrační vlnu z muslimských zemí nepodaří zastavit, tak Evropská unie bude přinucena chránit svoje vnější hranice, řekl Zeman podle ČTK při návštěvě olomoucké společnosti Nutrend. Spolkový úřad pro migraci a uprchlíky v Německu (BAMF), který v průběhu roku 2015 sbíral od žadatelů o azyl údaje o jejich dokončeném vzdělání a kvalifikaci, zveřejnil však jiná čísla.
 celý článek

Křest knihy Brnox, průvodce tzv. brněnským Bronxem, proběhl 21. 12. 2016 v Brně. Vpravo Kateřina Šedá, autorka průvodce. (FOTO: Jolana Halalová)

Průvodce Kateřiny Šedé Brnox je nominován na Magnesii Literu. Romští aktivisté neskrývají rozčarování

20.3.2017 17:21
O názor na nominaci Brnoxu požádala Romea.cz romskou básnířku a aktivistku Renatu Berkyovou a romského aktivistu Jana Čonku. „Upřímně řečeno, dost mě to zaskočilo,“ říká Berkyová. „Obzvlášť proto, že to, co porota vyzdvihuje, považuji já sama naopak za největší slabiny knihy."
 celý článek

Diskuse:

Každý diskutující musí dodržovat PRAVIDLA DISKUZE SERVERU Romea.cz. Moderátoři serveru Romea.cz si vyhrazují právo bez předchozího upozornění odstranit nevhodné příspěvky z diskuse na Romea.cz. Při opakovaném porušení pravidel mohou moderátoři diskutéra zablokovat.

Další články z rubriky







Romano voďi

Romano voďi 12/2013

..
romea - logo