romea - logo
26. února 2017 (neděle)
svátek má Dorota
romano vodi - předplatné
Loading
rozšířené vyhledávaní

Téměř 60% Čechů si myslí, že by se romské děti měly vzdělávat v běžných třídách

Praha, 21.1.2016 13:50, (ROMEA)
Nadace OSf Praha podpořila projekty, které se zaměřují na výchovu dětí ze sociálně vyloučených komunit, neboť právě zde se vysoké procento dětí nedostane do mateřských škol a složitá situace rodin vede k nedostatečnému rozvoji dětí. (FOTO: OSF Praha)
Nadace OSf Praha podpořila projekty, které se zaměřují na výchovu dětí ze sociálně vyloučených komunit, neboť právě zde se vysoké procento dětí nedostane do mateřských škol a složitá situace rodin vede k nedostatečnému rozvoji dětí. (FOTO: OSF Praha)

Více než polovina Čechů považuje společné vzdělávání za správnou cestu, ukázal loňský průzkum, který pro Českou odbornou společnost pro inkluzivní vzdělávání (ČOSIV) realizovala agentura IPSOS. Celkem tento názor podpořilo 57 procent respondentů. Ve věkové skupině mezi 36 a 53 lety, která mívá děti ve školním věku, to bylo 62 procent lidí.

Integrace dětí se zdravotním postižením nebo sociálním znevýhodněním do běžných škol může být podle názorů veřejnosti prospěšná také pro jejich zdravé spolužáky. Domnívá se to více než šedesát procent lidí.

Romské děti by se měly vzdělávat v běžných třídách podle 59 procent Čechů, přičemž mezi středoškoláky a vysokoškoláky je tento názor častější, myslelo si to 64 procent z nich. V případě dětí cizí státní příslušnosti se domnívalo 78 procent dotázaných, že by měly být vzdělávány v běžných třídách, mezi respondenty se středoškolským a vysokoškolským vzděláním to bylo dokonce 85 procent.

Děti s tělesným postižením by se v běžných třídách spolu s ostatními dětmi měly vzdělávat podle 73 procent respondentů. Děti se zrakovým nebo sluchovým postižením by se měly vzdělávat v běžných třídách podle necelých 40 procent respondentů.

Podmínky pro společné vzdělávání se změní od září, kdy se začne uplatňovat v praxi takzvaná inkluzivní novela školského zákona. Ministerstvo školství vidí její hlavní přínos v tom, že škola, kde se postižený nebo znevýhodněný žák vzdělává, bude mít nárok na zaplacení nezbytných podpůrných opatření ze státního rozpočtu.

Děti s řadou handicapů se přitom společně se zdravými většinou vzdělávají už nyní. ČOSIV uvádí, že podle statistik ministerstva školství je v běžných školách integrováno 81 tělesně postižených žáků a 61 procent dětí se sluchovým a zrakovým postižením.

Jiná je situace u dětí s lehkým mentálním postižením. Devadesát procent z nich se vzdělává mimo hlavní proud. "Řada výzkumů a analýz zároveň poukazuje na skutečnost, že diagnóza lehké mentální postižení je často přidělována sociálně znevýhodněným nebo romským dětem, které ve vzdělávání znevýhodňuje jejich rodinné zázemí," uvádí analýza.

Připomíná, že mezi dětmi vzdělávanými podle redukovaných osnov pro lehce mentálně postižení jsou v příliš velké míře zastoupeni Romové. Zatímco v české populaci jsou jich odhadem tři procenta, v této skupině žáků představují bezmála třetinu.

Jejich většinou oddělené vzdělávání má negativní vliv nejen na objem znalostí, ale také na jejich ambice, upozorňuje analýza. Ve speciálních třídách se podle ní kumulují děti s nízkými vzdělanostními aspiracemi, takže si je vzájemně potvrzují nebo ještě snižují. Vzdělávání v běžných třídách podle autorů analýzy zvyšuje cíle, jichž by chtěli žáci při své vzdělávací dráze dosáhnout.

Také z toho pak vyplývá, že děti z takzvaných praktických škol, mnohem častěji než jejich vrstevníci končí v těch nejjednodušších učňovských oborech. Podle autorů analýzy je jejich nabídka velmi omezující směrem k budoucímu uplatnění, často znamená velmi nízkou mzdu. Loňská analýza dat z průzkumu v sociálně vyloučených lokalitách z roku 2011 také ukázala, že placenou práci vykonávalo výrazně více Romů, kteří absolvovali základní vzdělání v běžné ZŠ, než Romů, kteří mají za sebou ZŠ praktickou.

Změny ve společném vzdělávání, které nastanou od září, jsou velmi diskutovaným tématem. Panují obavy, zda budou dostatečně metodicky, personálně i finančně zabezpečeny. Množí se žádosti o dodatečný odklad náběhu nového systému, který ale ministryně školství Kateřina Valachová zásadně odmítá. Nároky dětí na podporu v běžných školách existují již nyní a novela prý znamená hlavně lepší financování. Žádnou revoluční změnu ve školách ministerstvo neočekává.

DOKUMENT

Přečteno: 1342x

Nepřehlédněte:

Kam dál:

Štítky:  

Vzdělávání, Romové, Děti, speciální školy, mentální postižení, segregace, školství, Průzkum



HLAVNÍ ZPRÁVY

Sídlo Evropské komise (FOTO: Matthias v.d. Elbe, Wikimedia Commons)

Zpráva Evropské komise: Romové jsou v ČR šestkrát více ohroženi chudobou než ostatní obyvatelé

24.2.2017 10:30

Evropská komise publikovala analýzy hospodářské situace členských zemí EU. Českou republiku komise hodnotí relativně příznivě z hlediska ekonomických ukazatelů, poukazuje nicméně na některé strukturální problémy, které limitují její potenciál. Týká se to mimo jiné i zaměstnanosti, vzdělávání a sociální situace některých znevýhodněných skupin obyvatelstva.

 celý článek

Otakar Chládek. Foto: Archiv Okatara Chládka

Ani ryba ani rak, jsem Ota! Příběh Roma adoptovaného českou rodinou

24.2.2017 10:25
Jednadvacetiletý Otakar Chládek donedávna netušil, kdo je jeho biologická matka. Ke svým adoptivním rodičům se dostal jako šestiměsíční miminko. Vychovávaný v ryze české rodině poznal slasti i strasti rodinného života, touha po poznání biologické romské rodiny ho ale neopustila. Jeho adoptivní rodiče ho v tom nepodporovali, ale ani mu v tom nijak nebránili.
 celý článek

(ZDROJ: Archiv Anny Sivákové)

Anna Siváková: V Chanově luk a šípy za opaskem nenosíme

23.2.2017 16:52

Jednadvacetiletá Anna Siváková se narodila a vyrostla v Chanově. Po vychození tamní základní školy se na rozdíl od mnoha spolužáků rozhodla pro pokračování a vystudovala střední školu se zaměřením na sociální práci v Mostě. Sama říká, že to vždy nebylo jednoduché – ať už kvůli obavám rodiny, tak kvůli stigmatu prostředí, ze kterého pochází. Spolužáci na střední škole i učitelé jí však vždy byli velkou oporou. Dnes pracuje v Domě romské kultury v Chanově jako terénní sociální pracovnice a chystá se na přijímačky na vysokou školu.

 celý článek

Diskuse:

Každý diskutující musí dodržovat PRAVIDLA DISKUZE SERVERU Romea.cz. Moderátoři serveru Romea.cz si vyhrazují právo bez předchozího upozornění odstranit nevhodné příspěvky z diskuse na Romea.cz. Při opakovaném porušení pravidel mohou moderátoři diskutéra zablokovat.

Další články z rubriky







Romano voďi

Romano voďi 12/2013

..
romea - logo