romea - logo
25. července 2016 (pondělí)
svátek má Jakub
romano vodi - předplatné
Loading
rozšířené vyhledávaní

Učitelé občanské výchovy nabízejí návod, jak učit o uprchlících

22.9.2015 11:28
logo EDUin
logo EDUin

Poskytnout žákům vhled do situace lidí, kteří utíkají před válkou a terorem na základě konkrétních příběhů, umožnit jim pochopit složitost situace lidí, kteří často navždy opouštějí svůj domov s tím nejvyšším možným rizikem, pochopit terminologii spojenou s migrací. Takový je cíl metodik pro 1. a 2. stupeň ZŠ, které na svém webu zpřístupnila asociace Občankáři.cz, která sdružuje učitele občanské výchovy a základů společenských věd. Metodiky jsou učitelům volně k dispozici.

Metodika Kdo a proč utíká? je vytvořena pro žáky 1. stupně (především 4. a 5. ročník). Lekce má za cíl seznámit žáky s pojmy uprchlík a emigrace. Metodika je postavena na konkrétních příbězích uprchlíků a umožňuje vcítit se do pocitů lidí, kteří jsou nuceni opustit svůj domov. Zároveň se snaží, aby žáci sami dokázali odhalit důvody emigrace (dobrovolné i nedobrovolné odchody z vlasti). Lekce vytváří prostor například i pro téma "Emigrace a ČR", resp. události související s rokem 1968. V neposlední řadě si žáci mají uvědomit důležitost a potřebnost domova jako místa bezpečí. Součástí lekce jsou pracovní listy, s nimiž žáci v průběhu lekce pracují.Metodika se snaží o mezipředmětový přesah do výtvarné výchovy, českého jazyka, vlastivědy, případně zeměpisu a dějepisu. Využívá metod kritického myšlení.

Metodika s názvem Opouštím svůj domov je vytvořena pro žáky 2. stupně (především 8. a 9. ročník). Žák v úvodu lekce pracuje s pojmem "domov". Následně se snaží o definici pojmu uprchlík: pracuje s touto definicí, resp. vyvozuje z ní důvody emigrace, dokáže tyto důvody analyzovat, porovnat a vyhodnotit (např. dobrovolné vs. nedobrovolné opuštění domova) na základě možné diskuze. Současně žák samostatně vyhledává další informace o tématu, porovnává jejich objektivitu a validitu. Pracuje s pojmy migrant, azyl, azylant. Na základě konkrétních příběhů uprchlíků si osvojuje konkrétní důvody pro udělení azylu v ČR. Cílem lekce je vybízet žáky k solidaritě a pomoci potřebným. Metodika má mezipředmětový přesah do českého jazyka, zeměpisu a dějepisu.

Petra Slámová, autorka metodik, Občankáři.cz, uvedla: „Téma uprchlictví je v současné době více než aktuální. Chceme-li, aby se naši žáci oprostili od mnohdy značně zkreslených a pokřivených interpretací, kterými nás zavalují současná média, je třeba pochopit samotnou podstatu problému. Právě z tohoto důvodu je vhodné nabídnout pedagogům metodiku se zajímavými vzdělávacími aktivitami, která napomůže žákům vytvořit si vlastní názor na danou věc. Nová metodika, zabývající se právě tématem uprchlictví, se zároveň snaží poskytnout pedagogovi prostor, ve kterém může následně uplatnit svou vlastní invenci a respektovat schopnosti i možnosti žáků."

Tisková zpráva EDUin
Přečteno: 596x

Nepřehlédněte:

Kam dál:

Štítky:  

Vzdělávání, Uprchlíci



HLAVNÍ ZPRÁVY

V ulici V. Volfa na českobudějovickém sídlišti Máj se 6. 7. 2013 kolem poledne shromáždilo několik desítek lidí, převážně Romů.

Jan Potměšil: Mýty kolem novely shromažďovacího zákona

22.7.2016 14:49
V nedávné době média informovala o novele shromažďovacího zákona a novinkách, které přináší. Například prý „nově“ bude moci rozpustit shromáždění „i policie“. Zazněla silná slova o omezování základního ústavního práva a nové nesvobodě. Jak je to ale doopravdy?
 celý článek

Emilie Sulejman Žigová

Emílie Žigová: Rétorika etnologa Zeleného v Lidových novinách připomíná nacistickou éru

22.7.2016 13:41
Před nedávnem jsem si v Lidových novinách přečetla článek Je na řadě genocida bělochů v Evropě? od etnologa Mnislava Zeleného. Text se zpočátku pokouší popsat pocity obyčejného člověka, který má strach a zároveň je naštvaný, že politici lidem neříkají pravdu a že narůstá nebezpečí teroristických útoků.
 celý článek

Dostupné na adrese: https://www.online.muni.cz/udalosti/7852-romove-potrebuji-vzory-a-ty-vyrostou-ve-skolach?utm_source=fb_muni&utm_medium=link&utm_campaign=facebook. Digitální knihovny fotografií MU pod CC BY 3.0 CZ, licenční podmínky jsou dostupné na adrese http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/cz/legalcode

Jana Balážová: Romové potřebují vzory. A ty vyrostou ve školách

22.7.2016 10:30
Společné vzdělávání a začleňování dětí se znevýhodněním do normálních škol je dnes jedním z hlavních témat politických diskusí. Učitelé i politici poukazují na nepřipravenost koncepce i českého školství. Pedagogická fakulta Masarykovy univerzity reaguje na inkluzi novou formou vzdělávání učitelů, které by je mělo na nové poměry připravit. Ale co ti, kteří jsou objektem inkluze?
 celý článek

Diskuse:

Každý diskutující musí dodržovat PRAVIDLA DISKUZE SERVERU Romea.cz. Moderátoři serveru Romea.cz si vyhrazují právo bez předchozího upozornění odstranit nevhodné příspěvky z diskuse na Romea.cz. Při opakovaném porušení pravidel mohou moderátoři diskutéra zablokovat.

Další články z rubriky







Romano voďi

Romano voďi 12/2013

..
romea - logo