romea - logo
16. listopadu 2019 (sobota)
svátek má Otmar
Loading
rozšířené vyhledávaní

Učitelské noviny hájí zájmy praktických škol a staví se proti inkluzi, vyplývá ze studie Dušana Klapka

19.8.2016 11:13
Ilustrační FOTO: Wokandapix, Pixabay.com
Ilustrační FOTO: Wokandapix, Pixabay.com

Společnost EDUin zveřejnila studii Dušana Klapka z brněnské Masarykovy univerzity, ve které se zabýval informováním Učitelských novin (UN) o inkluzivním vzdělávání. Vyplývá z ní, že noviny v průběhu let 2010 – 2014 hájily zájmy praktických škol a stavěly se proti inkluzi.

Podle studie věnovaly Učitelské noviny většinu prostoru odpůrcům úplné i částečné inkluze, zatímco opačnému názoru, který přisuzovaly neziskovým organizacím a ministerstvu školství, dávaly prostor velmi omezený.

Odpůrci inkluze, kteří své názory v novinách prezentovali, považují za nutné udržet selektivní ráz českého školství, protože podle jejich názoru „lépe vyhovuje specifickým potřebám romských dětí.“ Problémy se vzděláváním romských žáků podle nich způsobuje prostředí, ze kterého pocházejí, přičemž jeho charakteristiky vztahují na romské prostředí obecně.

„Nízká hodnota vzdělání, zanedbávající péče rodičů a reprodukce špatných sociálních vzorů tak byly konstruovány jako příčina problému vzdělávání romských žáků,“ píše se ve studii. Podle jejich názoru není ani možné dosáhnout výraznějších změn a inkluze je neúčelná, protože vede pouze k integraci, která „bude mít charakter spolužití ve školních lavicích (vedle sebe, nikoli spolu),“ a paradoxně se může prohloubit segregace tím, že bude narůstat počet soukromých elitních škol.

Podporovatelé inkluze podle nich nemají dostatečnou odbornost a praxi a neznají prostředí. Klapko uvádí, že se v novinách opakovaně objevovalo degradování odborných pedagogických kvalit zástupců neziskového sektoru, který také obviňovali ze zištnosti a politického zveličování problému, ministerstvo školství pak ze slabosti odolávat jejich tlakům.

Původ střetů obou stran vidí Klapko v odlišném pohledu na řešení problému, za který může hlavně rozdílná zkušenost v praxi. Oběma stranám jde přitom podle něj o podobnou vizi - o sociální spravedlnost a rovné šance na vzdělání.

DOKUMENT

Přečteno: 1439x
 

Nepřehlédněte:

Kam dál:

Štítky:  

Vzdělávání, Inkluzivní vzdělávání, Analýza



HLAVNÍ ZPRÁVY

Listopad 1989

Monika Duždová: Neuměla bych už žít v nesvobodě a na vše jen kývat hlavou

15.11.2019 20:52
Měla jsem jednadvacet let, tři malé děti a byla jsem už vdaná, když se v listopadu osmdesátém devátém začaly dít věci, kterým jsem v prvních chvílích nerozuměla. Ale podporovala jsem studenty v tom, že chtějí školy pro všechny a domáhají se svých práv a snad jsem v těch chvílích chtěla být s nimi na náměstích. Zvlášť, když televize odvysílala první sestřih událostí ze 16. listopadu, kdy studenti bratislavských vysokých škol k výročí studentstva pochodovali ulicemi Bratislavy až po tehdejší ministerstvo školství, kde před televizními kamerami přednesli své oprávněné požadavky a volali po dialogu, po svobodě, po školství pro všechny a prohlašovali, že nechtějí „reaktory“. O pár dní později už jsme mohli vidět v televizi i živé vstupy a mimořádná vysílání z demonstrací v Praze i ve velkých městech.
 celý článek

Plakát Kotlebových fašistů. Zdroj: Facebook

Dva Kotlebovci vyvěsili plakát s nápisem: „Zatočíme s asociály a politickými zloději: Pošleme je do pracovních táborů!“

14.11.2019 15:02
Slovenskou Lidovou stranu Naše Slovensko (ĽSNS) fašisty Mariana Kotleby opět prošetřuje policie. Dva extremisté z této strany zveřejnili na sociální síti plakát připomínající koncentrační tábor, podpořený nenávistným heslem.
 celý článek

Další články z rubriky







..
romea - logo