romea - logo
27. února 2021 (sobota)
svátek má Alexandr

 

VYHLEDÁVÁNÍ
 

Ústavní soud: Kampaň "Měl jsem se líp učit!" byla pokleslá stála na protiromských rasových předsudcích a stereotypech

14.9.2018 16:47
Odhozené tričko s nápisem
Odhozené tričko s nápisem "Měl jsem se líp učit!" (FOTO: Rena Horváthová, Romea.cz)

Ústavní soud (ÚS) definitivně potvrdil pokutu 60.000 korun za reklamní kampaň, která v roce 2009 oblékla romské kopáče v centru Prahy do triček s nápisem "Měl jsem se líp učit!" Pokutu dostala agentura Underline, která kampaň připravila pro provozovatele webu www.skoly.cz. Reklama byla podle ÚS pokleslá, stála na rasových předsudcích a stereotypech. Stížnost firmy Underline proto odmítl jako zjevně neopodstatněnou, zjistila ČTK z usnesení v databázi soudu. Na neetickou kampaň v roce 2009 jako první upozornil server Romea.cz.

Pražský magistrát firmě už v roce 2010 uložil pokutu 100.000 korun za porušení zákona o regulaci reklamy. Ministerstvo průmyslu a obchodu pokutu snížilo na 80.000 a Městský soud v Praze ji dokonce v roce 2013 zcela zrušil. Následoval ovšem zásah Nejvyššího správního soudu, který dospěl k závěru, že "jakákoliv diskriminace z důvodu rasy, pohlaví nebo národnosti automaticky představuje rozpor s dobrými mravy."

Začalo druhé kolo úředního a soudního projednávání případu, jehož výsledkem je pokuta 60.000 korun. V ústavní stížnosti si reklamní agentura stěžovala hlavně na porušení práva na svobodu projevu. Všichni kopáči se prý "propagačního happeningu" účastnili dobrovolně, a projevili tak smysl pro humor a sympatickou sebeironii. Ztotožnili se prý s poselstvím nekomerční kampaně, která poukazovala na význam vzdělání. Navíc podle firmy nikdo náležitě neprokázal, že dělníci byli Romové.

Podle ÚS lze firmě těžko věřit, že etnicitu většiny pracovníků v tričkách neznala a nepočítala s ní při plánování kampaně. Dělníky využila jako nástroj, "živý poutač" reklamy. Není prý podstatné, zda jim samotným trička přišla vtipná, a rozhodně pak nešlo o jejich autentické vyjádření názoru.

"V posuzované věci nešlo o situaci, kdy by si dělníci sami trička donesli, oblékli a demonstrovali svůj názor, nýbrž nepochybně pouze 'za pivo a cigarety' byli ochotni nošení trička s předmětným nápisem strpět," stojí v usnesení.

Vyznění kampaně bylo pro romské kopáče v tričkách podle soudu negativní. Z nápisu prý bylo zřejmé i to, co v textu nebylo přímo uvedeno. "Jakkoli je na věc nutno neustále nahlížet i z toho pohledu, že šlo o nadsázku a recesi, není možno ignorovat fakt, že v reklamě vystupovala skupina osob vyhlížející jako Romové, což ve výsledku vyvolává dojem, že není nic horšího než skončit jako Rom u lopaty, a proto je potřeba se vzdělávat, a takové situaci předejít," rozhodl ÚS.

Ústavní soud se tak devíti letech ztotožnil s názory, které byly publikovány na serveru Romea.cz bezprostředně po startu kampaně. "Mrzí nás, že nás využili k takové kampani. Je to ostuda," uvedl tehdy pro Romea.cz jeden z dělníků. "Fotili si nás lidi z aut, nahrávali si nás na mobily, je to ponižující," uvedl další, potom co trička zahodili na zem.

Urážlivá, stereotypní a na rasových předsudcích stavící kampaň "Měl jsme se učit líp" získala v roce 2010 Stříbrnou Effie, což je soutěž o nejefektivnější reklamu.

Přečteno: 1000x
 

Nepřehlédněte:

Kam dál:

Štítky:  

Reklama, Soud, Rasismus, Stereotypy, Předsudky, Anticiganismus



HLAVNÍ ZPRÁVY

Zleva: Jan Blatný, Michal Miko, Alena Gronzíková a Cyril Koky

Povinné respirátory? Pro sociálně vyloučené lokality a chudé velký finanční problém. Pokud je vláda vyžaduje, měla by je rozdávat zdarma

22.2.2021 10:30
Ministerstvo zdravotnictví dnes vydá mimořádné opatření, ve kterém kvůli šíření epidemie covidu-19 zpřísní povinnost ochrany dýchacích cest. Podle dřívějšího vyjádření ministra Jana Blatného (za ANO) bude nařízení platit od půlnoci z dneška na úterý, týkat se bude veřejných míst s větší koncentrací lidí. Lidem v nich už nebude stačit textilní rouška, ale budou muset nosit respirátor, nanoroušku nebo dvě chirurgické roušky. Podle některých opozičních politiků by měl dávat občanům respirátory zdarma. To navrhují i redakcí serveru Romea.cz oslovení odborníci pracující v sociálně vyloučených lokalitách nebo s Romy.
 celý článek

Video na podporu očkování natočila i skupina celebrit z menšinových komunit, mezi nimi například herec Adil Ray či komik Romesh Ranganathan (FOTO: Repro Youtube)

videoBritská studie: Příslušníci etnických menšin mají menší důvěru k vakcíně proti covidu-19, méně se očkují, více umírají. V ČR podobná data nemáme

19.2.2021 16:25
Příslušníci etnických menšin žijících v Anglii mají menší důvěru k vakcíně proti covidu-19 než většinová populace. To se promítá i do počtu očkovaných. Zatímco bělochů ve věku 70 až 79 let naočkovali angličtí zdravotníci již 86 procent, v případě černochů je to jen 55 procent, vyplývá ze studie, o které informovala agentura Reuters.
 celý článek

Lékařka Marie Nejedlá v rozhovoru pro ROMEA TV vysvětluje popis výroby vakcíny proti COVID-19, foto: romeatv

videoLékařka pro ROMEA TV vysvětluje nejasnosti kolem očkování: Z čeho je vakcína složená? Jak funguje?

19.2.2021 13:40
Ochota občanů České republiky nechat se očkovat proti nemoci COVID-19 od konce roku mírně vzrostla. Na konci ledna mělo o vakcínu zdarma zájem 54 procent dospělých v ČR. Jak ukazují průzkumy ze zahraničí, mezi etnickými menšinami je však ochota k očkování nižší. Platí to zřejmě i u Romů v České republice. Poměrně často se opakuje několik otázek a názorů, které jsou s vakcinací spojené. Z čeho jsou vakcíny proti COVID-19 složené? Vakcíny byly vyvinuty velmi rychle, jsou proto nekvalitní? Do jaké míry jsou vakcíny účinné? ROMEA TV přináší sérii videí, kde na tyto otázky odpovídá lékařka Marie Nejedlá ze Státního zdravotního ústavu.  
 celý článek

 

Další články z rubriky







..
romea - logo