Zpravodajský server Romea.cz. Vše o Romech na jednom místě

Zpravodajský server Romea.cz. Vše o Romech na jednom místě

ROMEA: Když budeme spolu vyrůstat a poznávat se, budeme k sobě tolerantnější

18. června 2013
Čtení na 4 minuty

V pátek 14. června proběhl závěrečný workshop integračního projektu Romský mentor v pražském Divadle v Korunní.

Projekt Romský mentor přinesla do České republiky organizace Open Society Foundations (OSF) v rámci Programu umění a kultura Budapešť. Občanské sdružení ROMEA ho u nás realizuje od roku 2011, úspěšně probíhá také v Bulharsku, Maďarsku, Makedonii a na Slovensku.

„Jeho hlavním cílem je přispět k integraci znevýhodněných dětí prostřednictvím realizace volnočasových aktivit z oblasti umění a kultury na školách,“ přibližuje koordinátorka Iva Hlaváčková.

Jak projekt v praxi funguje? V průběhu školního roku se pravidelně schází romský mentor se skupinou dětí ve škole, prostorách neziskových organizací, nízkoprahových zařízení nebo třeba charity.

FOTOGALERIE

Mentor je respektovaný romský profesionál – umělec. Pod jeho vedením se děti věnují některé z uměleckých oblastí, podle konkrétního zaměření svého mentora. S každým mentorem spolupracuje pedagog – tvoří tak dohromady pro práci s dětmi tým. Oba procházejí pravidelnými metodologickými školeními nadnárodní organizace Pressley Ridge. Jednou z hlavních metod, na kterou se pak v projektu zaměřují, je zkušenostní učení.

Děti tak mohou nahlédnout třeba do světa módního návrhářství a designu, věnovat se baletní choreografii, nahrát vlastní skladbu v profesionálním studiu nebo uspořádat výstavu vlastních výtvarných děl.

Zdaleka ale nejde jen o výtvarné nebo hudební „kroužky“ – všechna setkání jsou sestavena jako ucelený program s mnoha navazujícími aktivitami. Kromě svého hlavního zaměření se děti dostanou i k činnostem z jiných uměleckých oborů, jezdí na rozmanité exkurze. Program rovněž posiluje vzájemné poznání romské a neromské kultury. Je otevřen smíšeným skupinám dětí, čímž pomáhá zvyšovat vzájemné porozumění a toleranci, přispívá k integraci dětí na školách.

Smyslem setkávání je vytvoření otevřené atmosféry, podněcující osobnostní rozvoj dětí, skupinovou spolupráci, sociální kompetence, vznik přátelských vazeb mezi romskými a neromskými dětmi. Posiluje také identitu romských dětí díky poznávání romské kultury a historie.

Jedním z nejzásadnějších motivů je však to, že romský mentor je pro „své“ děti ve skupině pozitivním vzorem a inspirací – mají díky němu možnost poznat zblízka úspěšného Roma, který se díky svému snažení stal respektovanou osobností – profesionálem ve svém oboru.

Nejde však o to, aby každý, kdo má ve své skupině mentora – hudebníka, musel chtít zpívat nebo se stát muzikantem. Mentoři dětem ukazují cestu – „je jen na tobě, čím se chceš stát, co si vybereš. Chce to hodně snahy a práce, ale dokážeš to i ty.

VIDEO

Sto třicet šest setkání s dětmi

V prvním ročníku – ve školním roce 2011/2012 se do projektu zapojilo 13 učitelů z různých subjektů (škol, neziskovek apod.) a 9 romských umělců z různých krajů České republiky: žurnalista Patrik Banga, žurnalista a moderátor Martin Grinvalský, akademická malířka Laďa Gažiová, módní návrhář Pavel Berky, zpěvačka Pavlína Matiová, hudebníci Kristián Drapák a Ivan Kandráč, spisovatel Michal Šamko a všestranně muzikálně nadaná Marcela Surmajová.

Celkem se uskutečnilo 136 setkání dětí a romských mentorů. Vyvrcholením celoročního snažení bylo společné vystoupení v Praze. Ve čtvrtek, 14. června, se všichni účastníci sešli v Kulturním domě Kyje a každá skupina předvedla divákům ukázku ze své tvorby. Kromě toho ale jednotlivé skupiny vystupovaly i při dalších příležitostech – například Ivan Kandráč zahrál se svými muzikanty seniorům v hospicu ve Valašském Meziříčí a mladí herci Marcely Surmajové vystoupili na Festiválku malého umění v Rumburku.

„Snažíme se a jsme rádi, že se daří vybrat pro děti a mládež takové osobnosti z řad Romů, které dosáhly celospolečenského uznání v některé z oblasti umění, současně se netají i v dnešní – z tohoto ohledu nelehké době – se svojí romskou identitou a mohou tak být inspirací mládeži nejen romské, ale i té ne romské. Projekt totiž pracuje se smíšenými skupinami dětí a mládeže. Doufáme, že vyroste v budoucnu více návrhářů jako je do „mentora“ zapojený a cenami ověnčený Pavel Berky nebo akademická malířka Laďislava Gažiová, která získala rovněž řadu ocenění, například Cenu kritiky za malbu a řada dalších, kterým patří velký dík“, řekla předsedkyně sdružení ROMEA Jarmila Balážová.

Jedeme dál?

Druhý ročník Romského mentora odstartoval nečekaně až v lednu 2013. Od léta, kdy OSF pracovalo na celkové evaluaci projektu ve všech zemích, se díky složitému administrativnímu procesu stále posouval termín zahájení realizace z maďarské strany. ROMEA měla připravený staronový tým mentorů a pedagogů, ale musela vyčkávat na oficiální pokyn z Budapeště.

Osm subjektů a osm romských mentorů ve složení Pavlína Matiová, Pavel Berky, Laďa Gažiová, Marcela Surmajová, Ivan Kandráč a tři „nováčci“ – mladá, talentovaná baletka Bibiany Poláková, překladatelka a spisovatelka Eva Danišová, a raper a kickboxer Lukrecius Chang, tak většinou zahájili setkávání se svými skupinami až po Novém roce. Přestože celková doba realizace se zpožděním o několik měsíců zkrátila, počet setkání se nezměnil – častější setkávání mentorů s dětmi bylo naopak přínosné.

Poslední lednový víkend, na úvodním školení mentorů a pedagogů v Kralupech nad Vltavou za účasti zástupkyň obou organizací – Moniky Rózy (Pressley Ridge) a Eniko Garai (OSF), však přinesl nečekanou zprávu. Program Art and Culture (Umění a kultura), v jehož rámci OSF projekt Romský mentor financovalo, končí. Přestože ROMEA od té chvíle hledá nové možnosti a zdroje financování, je zatím další pokračování projektu nejisté. Nezbývá než nepolevovat ve snaze a doufat, že se financování na další školní rok sehnat podaří.

Článek vyjde v rámci širšího speciálu v červnovém čísle měsíčníku Romano Voďi.

Pomozte nám šířit pravdivé zpravodajsví o Romech
Teď populární icon