Zpravodajský server Romea.cz. Vše o Romech na jednom místě

Zpravodajský server Romea.cz. Vše o Romech na jednom místě

Velká města chtějí víc času k přípravě na inkluzivní opatření

15. ledna 2016
Čtení na 2 minuty

Statutární města navrhují odložit nová inkluzivní opatření ve školách, která
se podle plánu ministerstva školství mají projevit 1. září. Je prý nutná
důkladnější příprava po metodické, finanční a personální stránce. Po zasedání
Komory statutárních měst Svazu měst a obcí to novinářům řekl její předseda a
primátor Pardubic Martin Charvát (ANO). Ministryně školství Kateřina Valachová
(ČSSD) se už dříve vyjádřila proti odkladu společného vzdělávání.

Podle Charváta města inkluzi podporují a v základních školách se již v
podstatě odehrává i v současnosti. Novou úpravu ale označil za příliš direktivní
a jednostrannou.

"Bez zázemí ve formě speciálních pedagogů, kteří se těmto dětem budou
věnovat, bez zázemí, aby se jasně řeklo, jak se bude přispívat na pomůcky, na
úpravy škol, nelze vstoupit v letošním roce do tohoto kroku. My se tomu
nebráníme, ale pojďme se na to připravit a pojďme dál posunout tu inkluzi, která
už nyní ve školách probíhá," uvedl Charvát.

Délku odkladu ale nechtěl specifikovat. "Jestliže budeme rychle postupovat a
během letošního roku připravíme veškeré podklady, které se zahrnou do rozpočtu
příštího roku, můžeme už v příštím roce na to případně reagovat," řekl Charvát.
Společně s odborníky je prý nutné diskutovat o problémech romské menšiny, dětí s
handicapy a žáků, kteří nezvládají standardní výuku.

S myšlenkou odkladu o rok nebo dva nedávno přišli také někteří poslanci,
zaznívala i z krajů. Valachová ale odklad ostře odmítá. Připomněla, že už nyní
mají ředitelé ze zákona povinnost dítě s potřebou podpory přijmout, pokud patří
do jejich spádové oblasti. "Novela pouze práva dětí spojuje s konkrétními
podpůrnými opatřeními a finančními prostředky," řekla nedávno ministryně.

Vícekrát zopakovala, že speciálních škol se změny nedotknou. Z dětí s lehkým
mentálním postižením mohou být v běžných školách vzdělávány pouze ty, které
nemají jiné problémy. "Trvám na tom, že je správně, aby směřovaly do hlavního
vzdělávacího proudu. A ony už tam směřují, už nyní jsou jich tam 3000," uvedla
Valachová.

Nová opatření v prosinci hájila také v Brně před řediteli škol. Někteří tehdy
naznačili obavy z dopadu změn, zmiňovali časové nároky na přípravu a obtížnost
vzdělávání žáků se specifickými potřebami ve společných třídách s ostatními
žáky.

Pomozte nám šířit pravdivé zpravodajsví o Romech
Teď populární icon