Zpravodajský server Romea.cz. Vše o Romech na jednom místě

Zpravodajský server Romea.cz. Vše o Romech na jednom místě

Více jak 40 % romských dětí nechodí do školek, upozornila konference v Ostravě

10. listopadu 2014
Čtení na 2 minuty

Velká část dětí ze sociálně vyloučených lokalit nenavštěvuje předškolní přípravu, což má zásadní vliv na jejich další neúspěch na základní škole. Zvyšuje se tím pravděpodobnost umístění těchto dětí do zvláštních škol, nově zvaných praktické školy, kde však jejich šance na vzdělání a kvalitní práci v dospělosti končí.

“Podle zprávy o stavu romské menšiny v ČR za rok 2013, kterou v pondělí projednávala vláda, tvoří romské děti víc jak 28 procent žáků praktických škol, v Moravskoslezském kraji dokonce 36 procent. Tyto školy jsou však určeny výhradně pro děti s lehkým mentálním postižením”, říká Robert Basch z Nadace Open Society Fund Praha. “Předškolní vzdělávání, které může vyrovnat vstupní handicap dětí pocházejících ze znevýhodněného prostředí, je přitom pro romské děti obtížně dostupné”, doplňuje Basch.

Mimo předškolní zařízení zůstává okolo 40 % romských dětí. Jako řešení se nabízí práce s romskými dětmi přímo v rodinách či v rodičovských centrech, která částečně nahrazují státní předškolní zařízení. Takováto centra podporuje Nadace Open Society Fund Praha ve čtyřech krajích ČR, přičemž tři z nich fungují právě na Ostravsku. Děti si zde zdokonalují jazykové a řečové schopnosti, trénují paměť, pozornost a jemnou motoriku, ale také si procvičují základní úkony jako je zavázání tkaniček či zapnutí knoflíků.

“Zahraniční zkušenosti ukazují, že čím dříve se začne s rodinou znevýhodněných dětí pracovat, tím lépe se pak děti začleňují do hlavního proudu vzdělávacího systému“, vysvětluje Filip Rameš z Nadace OSF Praha a doplňuje: “Aby byla pomoc romských dětem úspěšná, musí se zaměřit také na jejich rodiče tak, aby dokázali zajistit svým dětem podmínky pro zdravý vývoj a nevystavovali je riziku sociálního vyloučení v dospělosti.” Tento způsob intervence je navíc finančně nejvýhodnější – návratnost investic do výchovy a vzdělávání se podle Rameše snižuje úměrně s věkem, přičemž nejvyšší návratnost investic je u dětí do tří let.

Tyto argumenty zazněly také na ostravské konferenci „Začít včas znamená začít dobře!“, která proběhla ve dnech 6. a 7. listopadu v areálu Dolní oblasti Vítkovice. Akce, která je výjimečná svým zastoupením odborníků z místní samosprávy, vedení škol, neziskových organizací a rodičů, nabídla prezentace úspěšných lokálních i mezinárodních projektů včasné péče. Představovala šanci nalézt řešení, jak neopakovat diskriminaci romských dětí v českých školách, které byli vystaveni již jejich rodiče. Konferenci pořádala Nadace Open Society Fund Praha ve spolupráci s Magistrátem města Ostravy a Agenturou pro sociální začleňování.

Pomozte nám šířit pravdivé zpravodajsví o Romech
Teď populární icon