romea - logo
26. května 2022 (čtvrtek)
svátek má Filip

 

VYHLEDÁVÁNÍ
 

Výuka historie a romský holokaust

7.5.2015 14:07
Skupina dětských vězňů koncentračního tábora v Letech u Písku. Děti tu umíraly především hlady a zimou. Foto: Akademie věd ČR
Skupina dětských vězňů koncentračního tábora v Letech u Písku. Děti tu umíraly především hlady a zimou. Foto: Akademie věd ČR

Způsoby jak zlepšit výuku historie dnes na tiskové konferenci Ústavu pro studium totalitních režimů (ÚSTR) představili zástupci osmi vzdělávacích organizací. Mezi účastníky diskuse byli zástupci organizací Antikomplex, Collegium Bohemicum, Československo 38-89, Institut Terezínské iniciativy, Muzeum romské kultury, Památník Terezín, ÚSTR a Židovské muzeum v Praze.

Při příležitosti 70. výročí konce druhé světové války se podle ÚSTR zvedla vlna zájmu o válečná témata, ale současná výuka na školách prý není schopna reagovat na aktuální společenskou diskusi. Podle Terezy Vávrové ze vzdělávací organizace Antikomplex je klíčové dívat se na historii a zejména na téma války z různých úhlů pohledu. "Právě tato multiperspektivita nabízí žákům krásný zdroj toho, jak látku uchopit", vysvětluje. Jaroslav Pinkas, metodik vzdělávání ÚSTR k problematice říká: "Téma druhé světové války není na školách rozhodně opomíjené, dostáváme se tedy na vyšší úroveň diskuse. Již nejde o to, jestli se téma učí, ale jak se učí".

Diskuse se zúčastnilo i Muzeum romské kultury, které usiluje o větší důraz na připomínání historie romského holocaustu, který je přitom pravděpodobně jednou z nejdůsledněji provedených genocid druhé světové války. Na jeho počátku stálo založení zvláštních „cikánských táborů“ v Letech u Písku a v Hodoníně u Kunštátu v roce 1942. Tam byla postupně uvězněna asi třetina z 6500 soupisem podchycených „cikánů a cikánských míšenců“. V březnu 1943 pak byli vězni obou těchto táborů i většina doposud svobodných Romů odvezena do Osvětimi. Ze zhruba 5000 českých a moravských Romů se z Osvětimi vrátilo asi 600 a došlo tak k jejich téměř úplnému vyvraždění. V evropském měřítku se jedná o statisíce obětí. O romském holokaustu se začalo poprvé mluvit až po pádu komunistického režimu a dosud je často opomíjen ve výuce. Souvisí to pravděpodobně i s negativním postojem majoritní společnosti vůči Romům, kvůli němuž podobná témata zůstávají pouze okrajová.

V současné době k rozšiřování informací o druhé světové válce mohou učitelům sloužit například materiály společnosti Collegium Bohemicum dostupné na webové stránce www.skolademokracie.cz. Institut Terezínské iniciativy provozuje projekt Terezínské album, jež shromažďuje informace o obětech holocaustu v českých zemích a pomocí příběhů jednotlivých lidí tak chtějí přivést studenty k celkovému kontextu holocaustu. Ke vzdělávání v oblasti druhé světové války přispívá také památník Terezín, který organizuje vzdělávací projekty pro mládež z Čech i ze zahraničí. Kromě toho vytváří i metodické a didaktické materiály a jejich projekt Školákem v protektorátu přibližuje režim v protektorátu Čechy a Morava na příkladu školství.

Přečteno: 828x
 

Nepřehlédněte:

Kam dál:

Štítky:  

Druhá světová válka, Holocaust, romský holocaust



HLAVNÍ ZPRÁVY

 

Další články z rubriky







..
romea - logo