romea - logo
24. června 2018 (neděle)
svátek má Jan
Loading
rozšířené vyhledávaní

Karel Holomek: Naše děti, české i romské, právě teď potřebují společnou účast ve škole nejvíce

9.2.2016 10:05
Karel Holomek v Hodoníně u Kunštátu (FOTO: ROMEA TV)
Karel Holomek v Hodoníně u Kunštátu (FOTO: ROMEA TV)

Mluvíme o termínech používaných ve vzdělávání dětí v základních školách. Avšak dopad těchto programů má zásadní a rozhodující vliv na celou společnost, až tyto děti dospějí, a to nejméně na dvě oblasti života společnosti: na ekonomiku a na občanskou gramotnost v oblasti demokracie. Toto tvrzení může být pro někoho tak nepochopitelné, že si žádá podrobnější vysvětlení.

Vítám rozhodnutí ministerstva školství a jmenovitě paní ministryně Valachové k nastolení programu inkluze na základních školách. Myslím, že každý může přijmout bez výhrad axiom: dítě a jeho práva vyznávaný paní ministryní, dík ji za to.

Právo dítěte na co nejlepší vzdělání je svaté pro každého a to, jak doufám, i pro ty, kteří o inkluzi tvrdí, že rozvrátí výuku a že zničí celé české školství.

Nebudeme jmenovat, ať se každý chytí za nos! Buďme racionální a věcní.

Nezpochybnitelné argumenty jsou tyto:

Rovnost ve vzdělávání dětí v demokratické společnosti stejně jako rovnost občanská, což je totéž, jen v jiné podobně, je jeden z principů demokratické společnosti.

Jestliže někdo se odváží tvrdit, že nastolení tohoto principu v případě romských dětí je těžké ba nemožné, protože by to poškodilo české školství, je jen podporovatelem podobného odpírání principů demokracie, které jsou poměřovány tím, zda lze ustupovat terorismu tím, že z těchto principů ustoupíme nebo je omezíme. Teď je to naprosto stejný princip setrvání na humánních principech pomoci lidem, kteří utíkají z válečných oblastí v podobě migrantů. Pořád stejné principy, kterými jsme dnes a dennodenně poměřováni, bez ohledu jakým překážkám a nebezpečenstvím jsme tím vystaveni: nastavit opatření, aby žádaný princip byl dodržen a neohrožoval bezpečnost společnosti nebo rovnováhu ve školství je ovšem tím podmiňován. To je, ve stručnosti, charakteristika současných výzev ve společnosti, kterým jsme dennodenně vystavováni.

Mám neodbytný pocit, že tohle všechno je v hlavách lidí vnímáno jen jako jakési snadné a pohodlné podléhání předsudkům a snaha lehce a jednoduše se toho problému zbavit. S ulehčením to uděláme, když nás k tomu vyzývají takoví lidé, jako prezident Zeman a jemu podobní. Kdopak by neodolal tomuto snadnému vábení, když to říká i taková veličina?

Jen málokdo poměřuje taková lehká a snadná řešení analytickým a racionálním pohledem.

Ale věci jsou složitější a neskýtají snadná a okamžitá řešení.

Připustit ovšem řešení těchto záležitostí tak, že ve svých důsledcích přináší prospěch celé společnosti nejen ekonomický, ale i v kultivaci společnosti, je přece rozumné. Nenávist, strachy, a rozdělování společnosti na ty, kteří si pohodlně žijí ve svém prostoru a nevidí limity svého počínání, a na ty, kteří si to uvědomují a hodlají se s tím vypořádat, je jen hra na schovávanou. Kdo to nechápe, je sám proti sobě. Nejhorší je, že to ani neví.

Nemusíme snad připomínat, že inkluze ve školství se ponejvíce týká romských dětí a jejich stejných šancí ve vzdělávání. O nic v podstatě nejde. Takových dětí se ve třídě normální základní školy objeví nejvíce jedno nebo dvě. Přitom to ani nebudou děti se zvláštní potřebou nebo snad lehce mentálně poškozené, na rozdíl od těch ostatních, o nichž je teď řeč v souvislosti s inkluzí. Budou to děti v určitých směrech nadané nad průměr, třeba muzikálně, pohybově, jazykově nebo výtvarně. Mohou každou třídu jen obohatit, nikoliv poškodit.Jsou jen jiné a to je dobře. Konečně si naše české dítě uvědomí, že není jen pupkem světa, ale že jsou tu i jiné děti, od kterých se dokonce mohou i něco naučit. Kéž by si toho byli vědomi i rodiče těchto dětí a rodiče těch romských, kteří by tak konečně získali i tolik potřebné sebevědomí.

Každé druhé romské dítě dnes mluví romsky – romaňi čhib. Romsky se domluvíte všude v Evropě. Kdo to má? To je naprosto unikátní znalost, kterou romské dítě překračuje o třídu každé dítě české ve svých vědomostech a přednostech. Takové romské dítě v dospělosti bude rodilým mluvčím nejen češtiny, ale i romštiny. Pro ty, kdo to netuší, je třeba říci, že romština jako jazyk se kultivovala v době, kdy český jazyk ještě tápal ve tmách středověku.

Nemohu se zbavit pocitu, že naše děti (české i romské) teď právě společnou účast ve škole potřebují nejvíce. Je proto dobré spojit proces inkluze i s procesem snižování segregace na našich školách, kde je v některých městech a místech jen romské dětské obsazení. To je zkáza a je to špatně a mohli by to pochopit i speciální pedagogové. Pokud není pochopení proč, tak bych řekl, že už nevím jaký další argument ještě přinést.

Přečteno: 2001x

Nepřehlédněte:

Kam dál:

Štítky:  

Vzdělávání, Inkluzivní vzdělávání, Integrace, segregace, školství



HLAVNÍ ZPRÁVY

Policie vyšetřuje další neonacistický útok na Roma na Ukrajině (24. 6. 2018) (FOTO: Ukrajinská policie)

videoDalší pogrom na Romy na Ukrajině: Neonacisté zabili jednoho Roma, další jsou zraněni, mezi nimi i desetiletý chlapec

24.6.2018 12:59
V noci ze soboty na neděli došlo na okraji ukrajinského Lvova k dalšímu útoku neonacistů na romský tábor. Při útoku byl zabit jeden Rom, zraněni byli další Romové, mezi nimi i desetiletý chlapec. Policie zatkla sedm útočníků. Podle předběžných informací stojí za útokem organizovaná neonacistická skupina.
 celý článek

Francouzský velvyslanec Roland Galharague předává Anně Šabatové Řád čestné legie (Zdroj: www.ochrance.cz)

Anna Šabatová obdržela nejvyšší francouzské státní vyznamenání Řád čestné legie

21.6.2018 11:15
Veřejná ochránkyně práv Anna Šabatová obdržela nejvyšší francouzské státní vyznamenání Řád čestné Legie za celoživotní odhodlání bojovat za ochranu lidských práv a právního státu. Vyznamenání, které ji udělil dekretem francouzský prezident Emmanuel Macron, ji v pátek 15. června předal francouzský velvyslanec Roland Galharague.
 celý článek

Ilustrační FOTO: Flickr.com, U.S. Department of Agriculture

Ústecký kraj nebude dotovat obědy dětem z chudých rodin. Zastupitelé nechtějí, aby podporu dostaly děti z rodin na sociálních dávkách

21.6.2018 10:00
Zastupitelstvo Ústeckého kraje odmítlo podpořit návrh krajské rady vyčlenit finanční prostředky na obědy pro děti z chudých rodin. Zastupitelům vadí zejména to, že by finance měly být přerozdělovány prostřednictvím neziskových organizací. Pokud by šly přímo do škol, návrh by prý podpořili. Informoval o tom server iDNES.cz.
 celý článek

Diskuse:

Každý diskutující musí dodržovat PRAVIDLA DISKUZE SERVERU Romea.cz. Moderátoři serveru Romea.cz si vyhrazují právo bez předchozího upozornění odstranit nevhodné příspěvky z diskuse na Romea.cz. Při opakovaném porušení pravidel mohou moderátoři diskutéra zablokovat.

 

Další články z rubriky







..
romea - logo