romea - logo
29. listopadu 2021 (pondělí)
svátek má Zina

 

VYHLEDÁVÁNÍ
 

Michal Miko: Výroky Stanislava Křečka jsou obrazem jeho nekompetentnosti

Praha, 20.11.2014 13:45, (ROMEA)
Stanislav Křeček (FOTO: David Sedlecký. Wikimedia Commons)
Stanislav Křeček (FOTO: David Sedlecký. Wikimedia Commons)

Podle vyjádření zástupce ombudsmanky Stanislava Křečka, které bylo odvysíláno ve zprávách TV Prima dne 8. 11. 2014, by změny ve vzdělávacím systému měly vést k snížení úrovně celého českého školství, pokud dojde ke zrušení, jak Křeček uvádí, „zvláštních“ škol.

Zástupce ombudsmanky se nechal navíc slyšet, že společnost je traumatizována tím, když ji z tohoto důvodu někdo označuje za rasistickou. „Samozřejmě není problém zrušit zvláštní školy. Děti budou v normálních školách, ale samozřejmě ta úroveň školství bude podstatně nižší. Pokud taková škola vznikne, no tak rodiče berou děti ze škol a dávají je jinam. Rodiče nechtějí, aby děti byly na úrovni těch dětí, které se velmi obtížně vzdělávají. Společnost bude stále traumatizována tím, že bude označována za rasistickou přesto, že nic takového v té společnosti není. Jenom chceme to nejlepší pro své děti. To nelze nazvat rasismem, nelze to nazvat nepřátelstvím, ale prostě je to realita,“ uvedl Křeček.

Mě jako Roma osobně uráží na těchto výrocích to, že jejich autor se veřejně nestydí hovořit o romských dětech jako o velmi obtížně vzdělavatelných jedincích. Autor tím z dětí předem a automaticky dělá aktéry patologických jevů, což není pravda.

Křeček ovšem zapomněl na příklad na skutečnost, že (nejen) romské děti často nenavštěvují mateřské školy, což významným způsobem ztěžuje příchod na základní školu, mimo jiné z toho důvodu, že kapacity předškolních zařízení jsou nedostatečné a rodiny dětí na zaplacení soukromé školky nemají dostatek financí.

S tím souvisí i to, že v roce 2013 Evropská komise v jednom ze svých sedmi doporučení pro Českou republiku zmiňuje nutnost navýšení právě kapacity veřejných zařízení péče o děti od tří let a také začlenění romských dětí do tohoto systému. K tomu dle mého názoru nedošlo.

V minulosti kancelář veřejné ochrankyně práv několikrát ve svých zprávách a výzkumech potvrdila, že k diskriminaci romských dětí v přístupu ke vzdělání skutečně dochází. Vyjádření zástupce ombudsmanky proto shledávám jako zpochybňování faktů a také vynaloženého pracovního úsilí pracovníků kanceláře ombudsmanky.

Je smutné, že ještě sedm let poté, co Evropský soud pro lidská práva svým rozsudkem ve věci D.H. versus Česká republika konstatoval diskriminaci romských žáků v přístupu ke vzdělávání, se osoba, která navíc zastává post zástupce ombudsmanky, veřejně v mediích prezentuje jako zastánce segregace ve školství.

Pro mě pan Křeček není kompetentní osobou už z toho důvodu, že ve své promluvě použil termín „zvláštní škola“, který se nepoužívá od dob, co se tyto školy přejmenovaly na školy praktické nebo speciální.

Domnívám se, že reportáž zveřejněná ve zpravodajství TV Prima pouze pobídne rodiče z majoritní společnosti k tomu, aby odebírali svoje děti ze škol, které navštěvují také romské děti. Takového trendu jsme byli svědky již v předešlých letech.

Je evidentní, že české školství delší dobu volá po reformě, k níž by měla dopomoci připravovaná novela školského zákona. České školství stále neumí pracovat na osobnostním rozvoji dětí, a to obzvláště s dětmi z odlišného socio-kulturního prostředí. K výraznější proměně k lepšímu ale nedošlo ani po předešlých změnách školského zákona, co tedy můžeme čekat nyní?

Přes můj skepticismus v tomto článku očekávám já i další jednotlivci a organizace světlejší zítřky díky žalobě, kterou podala Evropská komise na Českou republiku pro porušení povinnosti plynoucí z evropské legislativy - konkrétně zákazu diskriminace ve vzdělávání - a doufám, že vláda premiéra Sobotky povede kroky správným směrem, alespoň co se týče vzdělávání nejen romských dětí.
Michal Miko
Přečteno: 1380x
 

Kam dál:

Štítky:  

Názory, školství, Vzdělávání, Praktické školy, segregace



HLAVNÍ ZPRÁVY

 

Další články z rubriky







..
romea - logo