Zpravodajský server Romea.cz. Vše o Romech na jednom místě

Zpravodajský server Romea.cz. Vše o Romech na jednom místě

Neziskovky a rodiče žáků v otevřeném dopise odmítají spornou definici mentálního postižení

09. února 2015
Čtení na 2 minuty

Zástupci neziskových organizací a členové neformální aliance Rodiče za
inkluzi zaslali v pátek 6. února předsedovi vlády Bohuslavu Sobotkovi otevřený dopis
týkající se aktuálně schvalované novely školského zákona. Ta má sice zlepšit
vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami, avšak podle signatářů
dopisu zároveň obsahuje spornou definici mentálního postižení, která s sebou
nese riziko, že do praktických škol by mohly být v budoucnu přeřazovány i děti
vzdělávané dnes ve školách běžných.

DOKUMENT

Signatáři dopisu vyjadřují svoji podporu celkovému směřování novely
vycházející z principů inkluzivního vzdělávání, ale nesouhlasí s § 16a odst. 5,
který rozšiřuje kategorii mentálního postižení. Zmiňovaný odstavec vyžaduje, aby
posouzení mentálního postižení dítěte vycházelo z hodnocení jeho rozumových a
adaptivních schopností v souvislostech jeho vývoje a s ohledem na sociální a
kulturní prostředí, ze kterého dítě pochází. V praxi by to mohlo znamenat, že
rozumové schopnosti dítěte budou vyhodnoceny jako dostatečné, ale vzhledem k
špatným adaptivním vlastnostem a nepodnětnému sociálnímu prostředí bude dítěti
přiřazena diagnóza mentálního postižení.

Přestože má být kontext žáka podle signatářů zohledňován, má se tak činit při
stanovení nově zaváděných podpůrných opatření a nikoli při posouzení mentálního
postižení. Sporné ustanovení tak jde zásadně proti inkluzivnímu duchu celé
novely. Vypuštění § 16a odst. 5 bez náhrady doporučila také Veřejná ochránkyně
práv.

„Česká republika je v rámci Evropské unie zemí s třetím nejvyšším podílem
dětí vzdělávaných mimo hlavní vzdělávací proud a s nejvyšším podílem odkladů
školní docházky. Ve většině vyspělých zemí není princip rozdělování zdaleka tak
zakořeněn jako u nás,“ říká Robert Basch z Nadace Open Society Fund, která
inkluzivní vzdělávání dlouhodobě podporuje. „Česká republika je opakovaně
kritizována mezinárodními organizacemi, že špatně vzdělává znevýhodněné žáky.
Při vypuštění sporného ustanovení však máme šanci získat zákon, který pomůže
zajistit co nejkvalitnější vzdělávání pro všechny děti,“ dodává Basch.

K otevřenému dopisu premiéru Sobotkovi, který iniciovala Nadace Open Society
Fund Praha, se kromě řady neziskových organizací a odborníků na inkluzivní
vzdělávání připojila také nově utvořená aliance Rodiče za inkluzi, která spojuje
rodiče dětí vyžadujících ve vzdělávání nestandardní přístup, ať již kvůli svému
zdravotnímu handicapu či sociálnímu znevýhodnění své rodiny.

DOKUMENT

Pomozte nám šířit pravdivé zpravodajsví o Romech
Teď populární icon