romea - logo
5. prosince 2021 (neděle)
svátek má Jitka

 

VYHLEDÁVÁNÍ
 

Martin Šimáček: Nepraktické školy pro Romy

Praha, 21.6.2012 13:01, (ROMEA)
Martin Šimáček, bývalý ředitel Agentury pro sociální začleňování při Úřadu vlády ČR
Martin Šimáček, bývalý ředitel Agentury pro sociální začleňování při Úřadu vlády ČR

Výzkumy veřejného mínění opakovaně ukazují, že drtivá většina lidí si nepřeje Romy za sousedy. Většina zároveň dodává: romské děti musí dosáhnout na dobré vzdělání. Je to jediná šance na zlepšení soužití pro další generace. Šance, že za dvacet let nám naše děti (a za čtyřicet naši vnuci) nebudou vyčítat, že jsme pro zlepšení soužití nic neudělali.

Právě ohledně vzdělávání Romů v Česku přinesly poslední týdny řadu zásadních zpráv (ombudsman, Člověk v tísni, FRA – evropská Agentura pro základní práva). Jejich obsah je silně znepokojivý. Zjištění ombudsmana velmi věrohodná. Použil dvě různé metody a obě ukazují téměř shodné výsledky – 32, resp. 35 procent dětí v praktických (dříve zvláštních) školách pro lehce mentálně postižené jsou Romové. To je o pět, resp. osm procent více, než vyplynulo z šetření společnosti GaC pro ministerstvo školství před třemi lety! Při značné velikosti vzorků v obou šetřeních přitom nelze rozdíl svalovat na statistickou odchylku. Výzkum naopak jasně říká, že romských dětí, které se nedostanou do normálních škol, přibývá.

Romizace praktických škol

Ombudsman také poskládal data o celkových počtech praktických škol a dětí v nich. Od roku 1990 do roku 2005 se jejich počet snížil v podstatě o polovinu (novější data nejsou k dispozici, ministerstvo je neeviduje). To může znamenat, že praktické školy se stále více „romizují“, tedy že v nich ubývá ostatních, „neromských“ žáků. V krajích, kde je nejvíce sociálně vyloučených lokalit (Ústecký, Karlovarský a Moravskoslezský), je podle ombudsmanova výzkumu ve třídách praktických škol romského původu celá polovina dětí! Při volné interpretaci výsledků to může znamenat, že dvě ze tří dětí z vyloučených lokalit končí v praktických třídách!

Školy pro lehce mentálně postižené (LMP) děti se postupně stávají školami pro Romy. Nejen ombudsman přitom poukazuje na velmi dobře známý fakt – v žádné populaci (tedy ani romské) nikdy nikde na světě nebyl zaznamenán vyšší výskyt LMP než tři procenta.

Zhruba ve stejné době jako ombudsman přišel poradní orgán Evropské unie FRA se závěry rozsáhlé studie o sociálním vyloučení Romů v Evropě. V mnoha ukazatelích čeští Romové vykazují lepší než průměrné výsledky (například v zaměstnanosti dospělých). Průšvih nastává v porovnání s Evropou v přístupu na trh práce u mládeže do 24 let. Celých 77 procent mladých českých Romů nikdy nepracovalo, což je nejvíce v Evropě. Důvodů je celá řada a mezi hlavní patří skutečnost, že na trhu práce není o nekvalifikované absolventy z učilišť nebo základních škol, kteří se navíc ani nemohou vykázat předchozí praxí, téměř žádný zájem.

Výsledek studie FRA dokládá fatální neúspěšnost vzdělávání podstatné části romských dětí, jejich absolutní nekonkurenceschopnost a de facto neuplatnitelnost na trhu práce. Pokud se tento trend nepodaří zvrátit, bude se problém se stárnutím romské populace dále prohlubovat a bude mít katastrofální důsledky na celkovou nezaměstnanost Romů v Česku.

Ze zvlášťky na pracák

Suchá řeč čísel má i svou lidskou stránku: včera jsem v jedné z lokalit, kde agentura pracuje, hovořil s mladými Romy. Říkali: Nejdřív jsme byli rádi, že můžeme chodit do „zvlášťky“. Bylo to sice příjemnější, učitelé měli nižší nároky a škola nás moc nestresovala. Nikdy jsme ale nesehnali žádnou práci a teď jsme už šest let na „pracáku“. Bylo znát, že litují promarněné šance. Na některých z nich bylo vidět i to, že už to pomalu vzdávají a nevidí pro sebe do budoucna žádnou perspektivu.

CELÝ ČLÁNEK ČTĚTE ZDE

Přečteno: 1206x
 

Kam dál:

Štítky:  

Vzdělávání



HLAVNÍ ZPRÁVY

 

Další články z rubriky







..
romea - logo