romea - logo
29. srpna 2016 (pondělí)
svátek má Evelína
romano vodi - předplatné
Loading
rozšířené vyhledávaní

Patrik Banga: Sčítání romských dětí na školách? Ano!

Praha, 26.9.2013 10:23, (ROMEA)
Patrik Banga (ZDROJ: repro foto ČT)
Patrik Banga (ZDROJ: repro foto ČT)

Tak nám Česká školní inspekce zadala befel školám, aby kantoři/ředitelé spočítali romské žáky s lehkým mentálním postižením. Ministerstvo školství potřebuje data, aby Evropskému soudu pro lidská práva ve Štrasburku dokázalo, že v Česku ubývá romských dětí, které kvůli předsudkům končí ve školách s nálepkou "lehké mentální postižení".

Fůůůůj, rasismus. Nedělíme děti na černé a bílé! Pro nás je dítě dítětem, nezajímá nás, jaké já národnosti!

No jo, ale ona to není tak úplně pravda. Podle mých zkušeností se děti na černé a bílé skutečně dělí, protože kdo se jmenuje Berky, Cína, Kováč a ještě k tomu má tmavší pleť a vlasy, nedej bože oči, tan má daleko větší pravděpodobnost, že skončí na bývalých zvláštních školách s nálepkou LMD. Je to trend posledních několika (desítek) let. Osobně často popisuji rošádu, která probíhala kolem roku 1996 na pražském Žižkově, kde segregovali drtivou většinu romských dětí na základních školách na jednu jedinou, totiž na Havlíčkovo náměstí. Ostatní školy se tak „vyčistily“.

Mnozí se potom divili, že škola na Havlíčkové náměstí vypadala tak, jak vypadala. A i to vím z praxe, protože jsem tam byl nucený nějakou dobu chodit, než někdo z rodiny uprosil ředitelku školy ve Vlkovce a dostal jsem se zpět tam, odkud jsem byl „odsunut“. Zvláštní na tom je, že se k situaci vyjadřuje také ředitelka tohoto ústavu, kde kantoři běžně mlátili romské děti a oslovení „černá hubo“ bylo běžnou součástí soužití kantora s žákem. Kde asistenta pedagoga dělal ten samý člověk, kterého jsem potkával zfetovaného na zastávce v Seifertově ulici.

Na jedné (bývalé) zvláštní škole jsem v rámci projektu sdružení ROMEA Roma mentor učil tvůrčí psaní. Pravda, většinou žáky starších ročníků. Byly to skvělé děti, byť občas trošku chycené pouličními způsoby života a mluvy. Často jsem ale nechápal, proč jsou děti, které jsou zkrátka a dobře normální, chodí do speciálky.

Sbírání dat vítám, byť to zní sebehůř a chápu, že prostředek k jejich sběru není úplně košer.

Sbírání dat vítám, byť to zní sebehůř a chápu, že prostředek k jejich sběru není úplně košer. Ale pokud máme potvrdit naše tvrzení, že romské děti jsou odsunovány na speciálky na základě etnické příslušnosti, nevidím lepší způsob, jak to dokázat. Čísla jsou tím nejlepším argumentem. Osobně bych ještě přidal data z pedagogických poraden.

Věc má totiž ještě jinou stranu mince. Zdravé (odsunuté) děti, zabírají místa na speciálkách těm dětem, které je skutečně potřebují. Nemá asi smysl popisovat, jak složité je diagnostikovat u dítěte některou z forem LMD, případně horší záležitosti, jako je třeba Asperger. Desítky vyšetření, desítky pohovorů... cest do Vertikály, shánění asistentů, peněz... a přitom by bylo daleko jednodušší, kdyby speciálky sloužily tak, jak mají. Nemocným dětem. Je to do velké míry jejich záležitost. Budete ale jako rodič nemocného dítěte usilovat o to, aby vaše děti chodily do školy, která z podstaty nemůže sloužit svému účelu, když je plná dětí, které tam nemají co dělat? Ne… věřte mi.

No a integrace… Moje máma jednou přišla domů s tím, že bude vařit Kulajdu. Odpovědí jí byl hurónský smích, protože jsme doma nikdy nic podobného nejedli. Máma uvařila něco, co Kulajdu vzdáleně připomínalo, ale podobenstvím bych si nebyl příliš jistý, snad to vajíčko. Tu pravou mi uvařila až babička Tondy Nováka, spolužáka ze základky. Už jsem ale nekoukal jak pitomec, když mi jí někde nabízeli a zdvořile jsem odmítl. Vím... je to jen polévka. Navíc, není moc dobrá. Je to ale výměna dat. Tonda Novák se dozvěděl, jak chutnají Holubky a jednou je třeba bude vařit svým dětem. Já se dozvěděl, jak chutná Kulajda, kterou nikdy vařit nebudu. Když ale budu chodit do školy, kde budou jen Roma... tak se prostě o kulajdě nic nedozvím. Stejně jako se nedozvím nic o Češích. Oni se zase nedozvědí nic o nás.

Ne, nechci segregaci romských dětí a už vůbec ne do (bývalých) zvláštních škol, odkud mají ještě menší možnost se dostat na nějakou kvalitnější střední školu. O gymplu si myslím ze speciálky můžete nechat zdát. Proto vítám sběr dat. A někdy se prostě musí i ta čísla napsat natvrdo.

Přečteno: 3055x

Nepřehlédněte:

Kam dál:

Štítky:  

Vzdělávání, speciální školy, sčítání žáků



HLAVNÍ ZPRÁVY

V Liberci proběhl 20. 8. 2016 Festival národnostních menšin (FOTO: Jan Čonka, Romea.cz)

FOTOGALERIE: Festival národnostních menšin v Liberci

22.8.2016 15:04
Skoro tisícovka návštěvníků roztančila v sobotu Kulturní dům v Liberci, kde se konal již pátý ročník tradičního hudebního festivalu národnostních menšin. Festival je největší a zároveň tohoto druhu ojedinělá akce v Libereckém kraji. Hlavní myšlenkou této události je podpora v oblasti romské integrace prostřednictvím poznání romské kultury. V programu vystoupily taneční, pěvecké a hudební soubory nejen z Libereckého kraje, ale i spřátelené soubory z ostatních krajů.
 celý článek

Imaginární invazi takzvaného Islámského státu do České republiky sehráli 21. srpna odpoledne v Praze přívrženci bojovníka proti islámu Martina Konvičky. (FOTO: ČTK)

Nedělní Konvičkovu akci šetří policie jako výtržnictví. Podle primátorky Krnáčové měl být akce zakázána

22.8.2016 13:44, (AKTUALIZOVÁNO 14:45)
Nedělní akci Iniciativy Martina Konvičky, jejíž příznivci přijeli na Staroměstské náměstí převlečeni za teroristy a stříleli z maket zbraní, vyšetřuje policie jako možné výtržnictví. Obviněn zatím nebyl nikdo. Podle primátorky Adriany Krnáčové (ANO) měl magistrát ale akci zakázat, považuje to za selhání jeho úředníků a chce vyvodit personální důsledky. Úřad ale tvrdí, že sice věděl, že na shromáždění přijedou herci-vojáci, neznal ale podrobnosti, nemohl ho tedy zakázat.
 celý článek

Vladimír Foist (FOTO: Repro Česká televize)

Vladimír Foist: Vzdělávání není jen o dovednostech, důležité jsou i mezilidské vztahy

22.8.2016 12:37
Podle Vladimíra Foista, bývalého ředitele inkluzivní školy v Poběžovicích a nynějšího odborníka na vzdělávání Agentury pro sociální začleňování, je zavádění inkluzivních opatření plynulý proces. Vyjádřil se tak v rozhovoru pro týdeník Respekt k příčinám malého zájmu rodičů žáků o zařazení do běžné školy místo praktické.
 celý článek

Diskuse:

Každý diskutující musí dodržovat PRAVIDLA DISKUZE SERVERU Romea.cz. Moderátoři serveru Romea.cz si vyhrazují právo bez předchozího upozornění odstranit nevhodné příspěvky z diskuse na Romea.cz. Při opakovaném porušení pravidel mohou moderátoři diskutéra zablokovat.

Další články z rubriky







Romano voďi

Romano voďi 12/2013

..
romea - logo