romea - logo
26. března 2017 (neděle)
svátek má Emanuel
romano vodi - předplatné
Loading
rozšířené vyhledávaní

Patrik Banga: Sčítání romských dětí na školách? Ano!

Praha, 26.9.2013 10:23, (ROMEA)
Patrik Banga (ZDROJ: repro foto ČT)
Patrik Banga (ZDROJ: repro foto ČT)

Tak nám Česká školní inspekce zadala befel školám, aby kantoři/ředitelé spočítali romské žáky s lehkým mentálním postižením. Ministerstvo školství potřebuje data, aby Evropskému soudu pro lidská práva ve Štrasburku dokázalo, že v Česku ubývá romských dětí, které kvůli předsudkům končí ve školách s nálepkou "lehké mentální postižení".

Fůůůůj, rasismus. Nedělíme děti na černé a bílé! Pro nás je dítě dítětem, nezajímá nás, jaké já národnosti!

No jo, ale ona to není tak úplně pravda. Podle mých zkušeností se děti na černé a bílé skutečně dělí, protože kdo se jmenuje Berky, Cína, Kováč a ještě k tomu má tmavší pleť a vlasy, nedej bože oči, tan má daleko větší pravděpodobnost, že skončí na bývalých zvláštních školách s nálepkou LMD. Je to trend posledních několika (desítek) let. Osobně často popisuji rošádu, která probíhala kolem roku 1996 na pražském Žižkově, kde segregovali drtivou většinu romských dětí na základních školách na jednu jedinou, totiž na Havlíčkovo náměstí. Ostatní školy se tak „vyčistily“.

Mnozí se potom divili, že škola na Havlíčkové náměstí vypadala tak, jak vypadala. A i to vím z praxe, protože jsem tam byl nucený nějakou dobu chodit, než někdo z rodiny uprosil ředitelku školy ve Vlkovce a dostal jsem se zpět tam, odkud jsem byl „odsunut“. Zvláštní na tom je, že se k situaci vyjadřuje také ředitelka tohoto ústavu, kde kantoři běžně mlátili romské děti a oslovení „černá hubo“ bylo běžnou součástí soužití kantora s žákem. Kde asistenta pedagoga dělal ten samý člověk, kterého jsem potkával zfetovaného na zastávce v Seifertově ulici.

Na jedné (bývalé) zvláštní škole jsem v rámci projektu sdružení ROMEA Roma mentor učil tvůrčí psaní. Pravda, většinou žáky starších ročníků. Byly to skvělé děti, byť občas trošku chycené pouličními způsoby života a mluvy. Často jsem ale nechápal, proč jsou děti, které jsou zkrátka a dobře normální, chodí do speciálky.

Sbírání dat vítám, byť to zní sebehůř a chápu, že prostředek k jejich sběru není úplně košer.

Sbírání dat vítám, byť to zní sebehůř a chápu, že prostředek k jejich sběru není úplně košer. Ale pokud máme potvrdit naše tvrzení, že romské děti jsou odsunovány na speciálky na základě etnické příslušnosti, nevidím lepší způsob, jak to dokázat. Čísla jsou tím nejlepším argumentem. Osobně bych ještě přidal data z pedagogických poraden.

Věc má totiž ještě jinou stranu mince. Zdravé (odsunuté) děti, zabírají místa na speciálkách těm dětem, které je skutečně potřebují. Nemá asi smysl popisovat, jak složité je diagnostikovat u dítěte některou z forem LMD, případně horší záležitosti, jako je třeba Asperger. Desítky vyšetření, desítky pohovorů... cest do Vertikály, shánění asistentů, peněz... a přitom by bylo daleko jednodušší, kdyby speciálky sloužily tak, jak mají. Nemocným dětem. Je to do velké míry jejich záležitost. Budete ale jako rodič nemocného dítěte usilovat o to, aby vaše děti chodily do školy, která z podstaty nemůže sloužit svému účelu, když je plná dětí, které tam nemají co dělat? Ne… věřte mi.

No a integrace… Moje máma jednou přišla domů s tím, že bude vařit Kulajdu. Odpovědí jí byl hurónský smích, protože jsme doma nikdy nic podobného nejedli. Máma uvařila něco, co Kulajdu vzdáleně připomínalo, ale podobenstvím bych si nebyl příliš jistý, snad to vajíčko. Tu pravou mi uvařila až babička Tondy Nováka, spolužáka ze základky. Už jsem ale nekoukal jak pitomec, když mi jí někde nabízeli a zdvořile jsem odmítl. Vím... je to jen polévka. Navíc, není moc dobrá. Je to ale výměna dat. Tonda Novák se dozvěděl, jak chutnají Holubky a jednou je třeba bude vařit svým dětem. Já se dozvěděl, jak chutná Kulajda, kterou nikdy vařit nebudu. Když ale budu chodit do školy, kde budou jen Roma... tak se prostě o kulajdě nic nedozvím. Stejně jako se nedozvím nic o Češích. Oni se zase nedozvědí nic o nás.

Ne, nechci segregaci romských dětí a už vůbec ne do (bývalých) zvláštních škol, odkud mají ještě menší možnost se dostat na nějakou kvalitnější střední školu. O gymplu si myslím ze speciálky můžete nechat zdát. Proto vítám sběr dat. A někdy se prostě musí i ta čísla napsat natvrdo.

Přečteno: 3120x

Nepřehlédněte:

Kam dál:

Štítky:  

Vzdělávání, speciální školy, sčítání žáků



HLAVNÍ ZPRÁVY

Miroslava Pikolová (FOTO: Jiří Šlemar)

videoHlasujte pro Mirku Pikolovou. Bývalá romská miss bojuje o další účast v soutěži Česká Miss

24.3.2017 13:23
Minulý týden se uskutečnilo vyhlášení 10 adeptek finále soutěže Česká Miss. Mezi šesti nepostupujícími je i Mirka Pikalová. Návrat do finále ji však ještě může umožnit výsledek hlasování. Celkem mohou postoupit čtyři dívky, které dostanou nejvíce hlasů.
 celý článek

V Muzeu romské kultury v Brně probíhá výstava romských šperků s názvem Poklad Romů - Amare somnaka.

videoVIDEO: Výstava o romských špercích v Brně je návštěvníkům otevřena do konce dubna

23.3.2017 15:19
V Muzeu romské kultury v Brně probíhá výstava romských šperků s názvem Poklad Romů - Amare somnaka. Výstava zahrnuje stříbrné a zlaté unikáty, ale i šperky romských designérů z celé Evropy. Návštěvníci se mohou těšit například na tvorbu Moniky Vontszemüové ze Slovenska, která navrhuje šaty a šperky pro finalistky Miss Slovensko.
 celý článek

Oksana Marafioti. (FOTO: Jan Mihaliček)

Oksana Marafioti: Psaní je pro mě neustálým zjevením

23.3.2017 14:50
Rozhovor se spisovatelkou a pedagožkou s romsko-arménskými kořeny.
 celý článek

Diskuse:

Každý diskutující musí dodržovat PRAVIDLA DISKUZE SERVERU Romea.cz. Moderátoři serveru Romea.cz si vyhrazují právo bez předchozího upozornění odstranit nevhodné příspěvky z diskuse na Romea.cz. Při opakovaném porušení pravidel mohou moderátoři diskutéra zablokovat.

Další články z rubriky







..
romea - logo