Zpravodajský server Romea.cz. Vše o Romech na jednom místě

Zpravodajský server Romea.cz. Vše o Romech na jednom místě

Předvolební kampaň v Ústeckém kraji finišuje

04. října 2012
Čtení na 3 minuty

Týden před začátkem krajských voleb jde přesvědčování voličů do finiše.
Vládnoucí ČSSD rozešle v příštích dnech všem voličům do schránek brožury, v
nichž tvrdí, že dodržela všechny sliby, vrcholí i mítinky. Hnutí Severočeši.cz
na ně láká potenciální voliče loterií o věcné ceny, včetně auta. Od ostatních
stran se odlišuje i hnutí PRO kraj, které pořádá happeningy spojené s
"vypouštěním kmotrů". Na konfrontaci sází nacionalistická Dělnická strana
sociální spravedlnosti (DSSS), jejíž kandidát svolal na sobotu do Ústí pochod
proti nepřizpůsobivým.

Způsoby, jak nalákat voliče, jsou v Ústeckém kraji pestré tak jako málokde.
Na klasickou kampaň, složenou z mítinků a billboardů, sází hlavně ČSSD a ODS.
ODS v anketě ČTK odhadla své náklady na krajské volby asi na tři miliony korun,
náklady v řádu jednotek milionů přiznala i ČSSD. ODS odhadla počet velkých
billboardů v kraji na asi 40, k tomu má i větší množství malých výlepových
ploch.

Sociální demokraté navíc plánují velký finiš v podobě brožurky, která bude
ukazovat, jak prý splnili všechny předvolební sliby. Půjde do všech schránek v
kraji. "Ten centrální volební materiál je hotový, objeví se ve schránkách v
příštích dnech. Distribuována bude do 330.000 schránek," řekl ČTK předseda
krajské ČSSD a náměstek hejtmanky Arno Fišera. K tomu ČSSD chystá ještě sérii
mítinků – první z nich by se měl uskutečnit dnes v Ústí nad Labem a každý další
den bude pokračovat do zbylých šesti okresních měst v regionu.

Strana čelila podezření, že pro kampaň zneužívá krajské prostředky, nad nimiž
má coby nejsilnější strana v zastupitelstvu kontrolu. Rozruch vzbudily zdvojené
billboardy – jedním zvali politici ČSSD k návštěvě kraje, přičemž hned pod ním
byl druhý v barvách ČSSD a s pozvánkou k volbám. Na obou byly navíc použity
totožné portrétní fotografie. Fišera odmítá, že by šlo o zneužití krajských
prostředků. "Byla to letní volební kampaň ČSSD, ne kraje. Účty za billboardy
jsme ukázali," řekl ČTK už dříve.

Na mítincích a billboardech stojí i kampaň hnutí Severočeši.cz, které před
čtyřmi lety skončilo se 13,2 procenty čtvrté. Jejich předseda František Ryba
odhadl náklady na nejméně deset milionů korun. Nejviditelnější jsou jejich
mítinky s obřím pódiem, na nichž se losuje o mobilní telefony, počítače i osobní
auto. Mítinky pořádá intenzivně i Paroubkova NS-LEV21.

Do propagace se před volbami pustila i TOP 09, která krom tradičních
prostředků spoléhá i na své ministry. V pondělí diskutoval v kraji s
personalisty z firem Jaromír Drábek, přičemž ve stejné době policie zatýkala
jeho náměstka podezřelého z machinací se zakázkami, což si následně vynutilo
Drábkovu rezignaci. Dnes má do regionu přijet zase Miroslav Kalousek, který se
chce v Chomutově setkat s občany v hospodě. TOP 09 chce v kraji utratit za
kampaň asi 3,5 milionu korun.

Ostatní strany zůstávají v kampani spíš stranou. Týká se to i komunistů,
kteří sázejí jen na letáky a omezené množství mítinků. KSČM přitom předvolební
průzkumy řadí mezi favority voleb.

Ústecký kraj letos ukazuje, že výrazná kampaň se dá udělat i bez větších
peněz. Jeden příklad nabízí hnutí PRO kraj, v němž se spojila řada komunálních
uskupení, lidovci a zelení. Místo billboardů si pořídilo venkovní plachty, které
si dávají na domy jeho příznivci. Hnutí navíc tvrdě kritizuje machinace s
evropskými dotacemi a vymezuje se proti vládě ČSSD a ODS. Celému kraji hrozí
kvůli korupci ztráta 2,5 až 3,4 miliardy korun, připomínají. Krom toho
sympatizanti hnutí vypouštějí do vzduchu a na vodu lampiony, které mají
symbolizovat zdejší politiky a kmotry.

Do médií se dokázala dostat bez velkých peněz i nacionalistická DSSS. Při
záříjových mítincích ve Šluknovském výběžku vsadila na nevyřčenou hrozbu
konfliktu mezi svými příznivci a Romy, takže na většině z nich bylo víc novinářů
a policistů, než jejích sympatizantů. Při pochodu Varnsdorfem, zakončeném
provokacemi obou stran, měla na akci asi 200 lidí. Podobné to bude zřejmě i
tento víkend, na který svolal její kandidát Milan Sůra do Ústí pochod "proti
nepřizpůsobivým" k ubytovnám ve čtvrti Střekov.

Pomozte nám šířit pravdivé zpravodajsví o Romech
Teď populární icon