romea - logo
16. prosince 2019 (pondělí)
svátek má Albína
Loading
rozšířené vyhledávaní

Předvolební průzkumy České televize a Českého rozhlasu si navzájem odporují

Praha, 21.9.2012 11:46, (ROMEA)
FOTO: Česká televize
FOTO: Česká televize

Bezmála pět milionů korun z veřejných peněz stály průzkumy, které publikují Česká televize a Český rozhlas v rámci svých předvolebních debat. Nemalou sumu si rozdělily hned tři různé soukromé agentury zabývající se průzkumem veřejného mínění. Jeden průzkum přitom často tvrdí něco jiného než druhý. Podle jedné agentury například by zvítězila ODS, a podle druhé agentury by v tom samém kraji naopak vyhrála ČSSD. Informuje o tom server Aktuálně.cz.

Podle radních ČT i ČRo se vedení veřejnoprávní televize a rozhlasu přes společná jednání nedokázala shodnout na jednom postupu. Teď by se to ale podle radních mělo změnit. Už proto, že průzkumy matou.

Když se časově protnuly speciály ČT a ČRo z Pardubického a Královéhradeckého kraje, ukázalo se, že stačí použít jinou metodiku a výsledky průzkumů vyjdou naprosto jinak. Například ČT v obou zmiňovaných případech prezentovala jako vítěze ČSSD, Český rozhlas naopak první příčku přisoudil ODS. Pro Českou televizi průzkum vypracovaly hned dvě agentury, STEM/MARK a SC&C, pro rozhlas ppm factum (Factum Invenio). ČT za ně zaplatí 3 240 000 korun bez DPH a vybrala agentury bez veřejného výběrového řízení.

Agentura ppm factum má za průzkum pro krajské volby podle smlouvy dostat zhruba poloviční obnos, 1 588 000 korun. A to i na základě rámcové smlouvy na tři roky v hodnotě 4 800 000 korun. Rozhlas agenturu ppm factum na rozdíl od ČT vybíral letos v létě ve veřejném výběrovém řízení.

Na základě těchto průzkumů zvou Česká televize a Český rozhlas (tedy obě veřejnoprávní instituce) do svých předvolebních debatních pořadů zástupce jednotlivých politických stran. Ti tak zadarmo dostávají televizní či rozhlasový čas.

Zmiňované agentury své průzkumy hájí a zdůrazňují jejich nezávislost. Rozcházející se údaje prý způsobuje hlavně využití různých volebních modelů. "Tvoříme preference ve volebním modelu, do něhož zahrnujeme pouze osoby, které půjdou volit, vědí, jakou stranu budou volit, a jsou o volbě té strany přesvědčeni," řekl Aktuálně.cz ředitel agentury STEM/Mark Jan Tuček.

Oproti tomu ppm factum do průzkumu zahrnuje všechny oslovené. "Náš model je postaven na metodě vážení. Odpovědím přiřazujeme různou váhu podle ochoty jít volit, podle sociodemografie a podle toho, co oslovení říkají o svém volebním chování v minulých volbách," uvedl zase šéf ppm factum Jan Herzmann.

Matoucími průzkumy se však už zabývaly i rady obou veřejnoprávních médií. Oba kontrolní orgány potvrzují, že nevyhovující situace vznikla kvůli tomu, že se ČT a ČRo nedokázaly shodnout na společném postupu. "Pokud vím, mezi ČT a ČRo probíhala jednání o synergii v průzkumech už před půl rokem. Nevím, kde se jednání zadrhla," řekl mluvčí Rady ČRo Michal Stehlík.

Místopředseda Rady ČT Jiří Kratochvíl se pozastavuje nad rozdíly ve výsledcích jednotlivých průzkumů. Ty totiž mohou být až sedmiprocentní u jednotlivých stran. "Nesmí vycházet různé údaje. Myslím, že by se měli sejít oba ředitelé a dohodnout se, jak postupovat společně. Jde o veřejnoprávní instituce, u nichž nemá jít o konkurenci," řekl.

Ovlivňování voleb?

Neshodu průzkumů kritizuje matematik a statistik Michal Škop z občanského sdružení KohoVolit.eu. Upozorňuje na jejich nedůvěryhodnost, způsobenou rozcházejícími se údaji i nedostatkem informací o metodice.

Právě Škop smlouvy, které zprvu ČT odmítla vydat kvůli dodržení obchodního tajemství, na obou institucích vymohl na základě zákona o svobodném přístupu k informacím.

"Ač obě média něco o průzkumech reportují, zdaleka to nestačí na to, aby bylo jasné, kde chyba vznikla a které médium (pokud ne obě) tedy má založené debaty na podivných průzkumech. Vypadá to, že zde dochází k poměrně závažnému ovlivňování voleb," myslí si Škop z občanského sdružení, které se zaměřuje na využití analýz reálných dat pro veřejnou kontrolu.

Český rozhlas i Česká televize své průzkumy i postup hájí. Nicméně mluvčí ČT Michaela Fričová připustila, že pro příště mají obě instituce zvolit stejnou metodiku.

"Budeme se snažit o to, co se nepodařilo v rámci letošních voleb - do úspěšného konce dotáhnout úzkou spolupráci s Českým rozhlasem pro jakékoli budoucí volby tak, abychom mohli použít stejnou metodiku předvolebního modelu," uvedla mluvčí ČT.

fk, Aktuálně.cz
Přečteno: 710x
 

Kam dál:

Štítky:  

Volby do zastupitelstev krajů 2012, Volby



HLAVNÍ ZPRÁVY

Vánoce na turistické základně Myšinec v Budišovicích u Hrabyně prožily děti z dětských domovů z Čeladné, Příbora, Liptálu, Býchor a Uherského Ostrohu. (FOTO: Vladislav Sobol)

videoZÁZNAM: Situace je zoufalá, děti z dětských domovů končí i po 30 letech rozvoje ústavní péče na ulici

25.11.2019 11:33
V České republice vyrůstá v dětských domovech a dalších typech zařízení pobytové péče přes 8 000 dětí, z toho několik stovek ročně odchází do dospělosti.
 celý článek

Dalibor Karvay

Vídeňský symfonický orchestr jmenoval houslistu Dalibora Karvaye prvním koncertním mistrem

22.11.2019 11:15
Vídeňský symfonický orchestr jmenoval 34-letého slovenského houslistu Dalibora Karvaye svým prvním koncertním mistrem. Informoval o tom hudebníh časopis The Strad.
 celý článek

Druhý ročník ocenění od romských organizací a nezávislých osobností Lúč z tmy (Foto: Facebook Lúč z tmy)

videoZÁZNAM: Slavnostního předávání ocenění Lúč z tmy

22.11.2019 0:01
Přímý přenos slavnostního předávání ocenění Lúč z tmy, které každoročně udělují romské organizace a nezávislé osobnosti těm, kteří se dlouhodobě zasazují o zlepšení postavení Romů v různých oblastech života nebo se významným způsobem podílejí na budování mostů mezi Romy a většinovou společností. Záštitu nad 2. ročníkem ocenění Lúč z tmy převzala slovenská prezidentka Zuzana Čaputová. Přenos z bratislavského Caffe Berinka odvysílá ROMEA TV od 19 hodin.
 celý článek

Další články z rubriky







..
romea - logo