romea - logo
23. ledna 2021 (sobota)
svátek má Zdeněk

 

VYHLEDÁVÁNÍ
 

Renata Berkyová: Bella Ciao v Bendigově podání je přešlap, odpovědnost jde za umělcem

2.9.2020 14:09
Renata Berkyová a Jan Bendig (koláž: Romea.cz)
Renata Berkyová a Jan Bendig (koláž: Romea.cz)

Čím víc o tom přemýšlím, tím víc jsem oproti prvnímu dojmu vlastně ráda, že Jan Bendig píseň Bella Ciao vnesl do hudebního světa současných Romů. To, že textem i svérázným klipem zcela popírá smysl původní písně, je fakt, který si buď on a lidi kolem něj neuvědomují, anebo jim to je jedno. O písni se ale mluví, debatuje, pár lidí na původní poslání písně upozornilo.

Píseň se totiž proslavila během druhé světové války, kdy se stala hymnou italských partyzánů. Zpívají o odhodlání a odvaze, ale i o smíření se smrtí a připomínce obětí.

Jak bychom asi reagovali, kdyby někdo předělal Čhajori romaňi, píseň přeživších českých Romů a Sintů, jejíž text vznikl v Osvětimi, třeba jako pop-song o holkách na dietě?

Bendigova verze je pojata humorně. “Košili si obleču, s bratry budu pít, bella ciao, ciao, ciao, svůj život protancuju, všechny mám moc rád," zpívá, zatímco utíká od ženy a připíjí si s přáteli. Klip, který končí hromadnou bitkou, má sám o sobě příběh, je vtipný, a i když dost staví na stereotypech, tam mě osobně to nijak zvlášť nevadí.

Samotnou píseň Bella Ciao nazpívalo a nahrálo také několik dalších umělců známých mezi romskými posluchači. Např. Goran Bregovič, Chico et les Gipsy, kterou založil původní člen světoznámých Gipsy Kings, Gipsy Causal anebo v instrumentálním provedení píseň nahrálo Zaratustra Trio. Ve všech zmíněných případech byl ponechán původní text či emoce spojené s pietou, navíc v patřičné umělecké kvalitě.

Klip Jana Bendiga je v tomto ohledu výjimkou. Přináší nový text a příběh, zůstává pouze převzatý hudební podkres. Výsledný produkt je tak naprosto odkloněný od původního poslání písně.

Pokládám si tak otázku, kde je hranice (romské) lidové tvořivosti či komerčního zacílení na publikum a uměleckého sdělení, odpovědnosti směrem ke společnosti, ve které žiju.

Nedávno média upozornila na poněkud bizarní trend, kdy slečny na TikToku napodobují svým líčením oběti holokaustu. Stejně tak na internetu koluje množství vysmátých a vymóděných selfíček z památníku obětem holokaustu v Berlíně. V Praze 7 jsem byla svědkem focení modelky, která se vystavovala před Památníkem ticha v Bubnech - kolejích vztyčených do nebe, připomínajících židovské oběti transportované do koncentračních táborů.

Spojovat tyto omyly s relativně “nezávadnou” písní je možná zbytečně přitažené za vlasy. Přesto nutí k zamyšlení. Jak bychom asi reagovali, kdyby někdo předělal Čhajori romaňi, píseň přeživších českých Romů a Sintů, jejíž text vznikl v Osvětimi, třeba jako pop-song o holkách na dietě?

Domnívám se, že umělec, ať už zpěvák, spisovatel či třeba výtvarník, který tvoří pro lidi, má vedle zprávy, kterou jeho dílo nese, i určitou odpovědnost vůči svému publiku. Ovlivňuje myšlení a postoje, tříbí vkus, upevňuje kulturní vzorce a identitu. Ne nadarmo Bendig poměrně systematicky vkládá do svých písní texty v romštině. A ne nadarmo Radek Banga alias Gipsy demonstrativně odešel ze sálu, když byl během slavnostního ceremoniálu Český Slavík oceněn xenofobní Ortel. Oba svou tvorbou a veřejným vystupováním vyjadřují svůj postoj k věcem. Je to zpráva, kterou posílají do světa, dál. Jako umělci odpovědní za své vystupování, za svou značku.

Považuji Bendiga za dobrého zpěváka, který výborně funguje v systému nabídka - poptávka. Některé jeho písně mám moc ráda a fandím mu, a proto věřím, že i tento přešlap může být pro něj motivací posunout se ve své umělecké tvorbě a přemýšlení o ní  ještě dál, s vědomím vlastní odpovědnosti vůči společnosti a jiným dílům.

VIDEO

Přečteno: 3452x
 

Nepřehlédněte:

Kam dál:

Štítky:  

Jan Bendig, Hudba, Videoklipy, Kultura, Druhá světová válka, Historie



HLAVNÍ ZPRÁVY

Vakcína proti onemocnění COVID-19 od firmy Pfizer-BioNTech (FOTO: Wikimedia Commons, U.S. Secretary of Defense)

videoRomové a očkování proti onemocnění COVID-19. Kdo si nechá dát vakcínu a kdo ne?

18.1.2021 22:10
Registrace na očkování proti onemocnění COVID-19 pro občany starší 80 let začalo v pátek 15. ledna a její začátek provázely potíže, protože systém nestíhal pod návalem zájemců o vakcínu. Podle údajů státního týmu tzv. Chytré karantény se k pondělní 13. hodině zatím zaregistrovala téměř polovina seniorů nad 80 let, kteří nežijí v domovech seniorů. Další skupiny se budou moci registrovat později. Bouřlivá diskuze o tom, zda se nechat očkovat nebo ne však nadále probíhá a je provázena celou řadou dezinformací. Server Romea.cz se snažil zjistit, jaký názor na očkování mají Romové. Proč právě v této chvíli někteří Romové podléhají dezinformacím na internetu?
 celý článek

Stanislav Křeček a Čeněk Růžička na jednom ze zasedání Rady vlády pro záležitosti romské menšiny (Koláž: Romea.cz)

Občanští členové "romské rady": Křeček nezná své kompetence, k romské strategii se vyjadřuje nepravdivě, soustavně cíleně podkopává důstojnost Romů

18.1.2021 15:03
Několik občanských členů Rady vlády pro záležitosti romské menšiny dnes vydalo stanovisko, ve kterém kritizují současného Veřejného ochránce práv za jeho vyjádření ke Strategii romské integrace na roky 2021-2030. Členové rady uvádí, že Křeček nezná rozsah svých kompetencí, když tvrdí, že vytvoření zprávy reflektující nové poznatky ve vztahu k protiprávním sterilizacím nespadají do jeho kompetencí. Za nepřípustně předsudečné považují dále jeho výroky, že Strategie je nerealizovatelným dokumentem sestaveným bez znalosti věci.
 celý článek

Annamárie Horváthová (FOTO: Athletic Legion Club - Moldava nad Bodvou)

"Dívka v balerínkách", běžkyně Annamárie Horváthová, se připravuje na mistrovství Evropy

18.1.2021 10:41
Když před dvěma lety zvítězila v běžeckém závodě, obletěly internet fotografie ze stupňů vítězů. Vedle dívek na druhém a třetím místě v běžeckých botách je na nich tehdy třináctiletá Annamárie Horváthová jen na boso v balerínkách.
 celý článek

 

Další články z rubriky







..
romea - logo