romea - logo
18. dubna 2019 (čtvrtek)
svátek má Valérie
Loading
rozšířené vyhledávaní

Renata Berkyová: Most! Seriál o cikorkách, který není pro Luďany

6.2.2019 12:45
Peter Bažo a Julius Oračko v seriálu Most! (FOTO: Česká televize)
Peter Bažo a Julius Oračko v seriálu Most! (FOTO: Česká televize)

Osmidílný seriál Most!, který Česká televize začala vysílat začátkem letošního roku, hýbe světem. Alespoň tedy tím českým, či česko-romským, chcete-li. Seriál, který si má brát „na paškál složitá témata, jako jsou nesnášenlivost a xenofobie“ je tématem mnohých debat, v práci, hospodě, mezi kamarády. A ten, kdo na Most! nemá názor, jakoby nebyl. A ač jsem sama po zhlédnutí prvních dílů měla vcelku jasno, s postupující mediální masáží, nekonečných debat na sociálních sítí a reakcí okolí, tak celkem jasno nemám.

Leitmotivem seriálu je (má být) parodie současné společnosti a její nejvýraznějších předsudků a stereotypů. Ústřední postavy jsou pak nositeli našich vlastních stereotypních obrazců, které tvůrci odvážně orámovali konkrétním městem, už beztak opředeným mýty o nebezpečném ghettu. Nechybí transexuál, lemplové a opilci, životní trosky, u kterých se „dědí“ odpor k cigošům.

Myslím, že pro většinu diváků je nadsázka zřejmá a seriálu nemožno upřít vtip, který do něj vtiskli zkušení tvůrci v čele s Janem Prušinovským (Kobry a užovky 2015, seriál Trpaslík 2017). Ovšem tu opravdovou zábavu přináší až romští herci a jejich talent trefně glosovat dobře známé situace. Nezřídka tak, aby divákům po prvotním záchvatu smíchu onen úsměv na tváři zamrznul a nutí k zamyšlení - řekla bych, těch více osvícených.

Ovšem tu opravdovou zábavu přináší až romští herci a jejich talent trefně glosovat dobře známé situace.

„To, že sem přijde nějaká pleška řvát, to vyřešíme. To ho zmlátíme, pobodáme. Ale nejhorší je babka v Jednotě, která vráží do cigánky s košíkem, rozumíš?“ vysvětluje jedna z romských postav a naráží tak na mýty, které se k Chánovu vážou a kolují mezi lidmi.

Julius Oračko alias Laco, který zde hraje prchlivého Chánovčana, tuto hloupou předpojatost výstižně zachycuje, když na uklízející Romy křičí: „Proč uklízíte? Tady je Chánov, tady má být bordel!“ Geniálně a s dobře zacílenou nadsázkou zapůsobila i historka o jezení psů, kterou si ti samí chánovští pánové vystřelí z Luďana (Martin Hofmann).

„A ty velké nadíváme,“ dodává s úsměvem Franta – jedna z nejvýraznějších postav seriálu. Ostatně právě Franta (Zdeněk Godla), jakožto Rom, je v seriálu vedle množství lůzrů pozitivní postavou, jediný pracující, jenž všechno zachraňuje a s nikým vlastně nemá problém. Jak se ukazuje ani s transsexuální Dášou.

Seriál sám o sobě mě baví. Je v něm cítit humor a satira na obě strany (pomineme-li, že jsou v něm další roviny stereotypů a předsudků), která odlehčuje závažná témata dnešní společnosti a ve srovnání s jinými seriály, v nichž vystupují romské postavy zase „za Romy“, se netváří, že chce zobrazit svět tak, jak opravdu funguje. Je to svět, který jsme si v hlavách sami vytvořili. Sama ho vnímám spíš jako nakumulované zhmotnění všech předsudků a mylných představ o lidech, které neznáme, anebo kteří jaksi vybočují. I Luďkova bývalka je nespokojená, že přijali jejich syna Tondu na gymnázium: „Co tady bude kluk dělat, když se tak odlišuje? Dyť se na nás budou dívat skrz prsty!“

Jenže. Je tu stále dost těch, kteří se baví na „přesném zobrazení reality“, a já se nestačím divit, jak rychle se seriálové reálie infiltrovaly do skutečného pohledu na Romy. Slovník si rychle osvojili vysokoškoláci i důchodci – teď nejsme Romové, už ani cikáni, ale cikorky.  

Ač je Most! sebevíc přízemní a nekorektní, a jak by možná někteří řekli, „lidský“, domnívám se, že není „pro Luďany“. Že není pro ty, kteří neumí nebo nechtějí číst mezi řádky. Obávám se, že v některých momentech je hranice ironie a její snesitelnosti natolik úzká, že spíše, než by rozpouštěla bariéry tak legitimizuje mluvit na Romy nebo o Romech obdobným způsobem v reálném životě (či virtuálním) a čekat navíc potlesk za vtipnost (jak se mi nedávno stalo).

Samozřejmě, že Romové dokáží mít nadhled a brát věci s humorem (myslím, že v naší kultuře má právě humor velmi specifické místo), ale toho, kdo nedokáže rozlišit mezi stylizovaným filmovým dílem a reálnými lidmi, považuji jednoduše za hlupáka.

Čím víc se o seriálu mluví, tím ostražitěji vnímám, jak různí lidé reagují, a musím dát částečně za pravdu těm, kteří mají vůči seriálu výhrady.

V našem regionu zatím nevznikl film, který by tuto nerovnováhu v zobrazování Romů vyvažoval, aniž by se nesnažil moralizovat a poučovat, jak se to částečně povedlo např. v Lynči.

V české produkci jen stěží najdeme film, ve kterém by nebyli Romové zobrazováni jako „Cikáni“ na hraně zákona či chudoby. Most! je sám o sobě podle mého názoru skvělý. Jeho nedokonalostí je ale nutnost dovysvětlovávat kontext a ujasňovat správné interpretace. Což sice není součástí nebo účelem seriálu, ale vyvolává minimálně smíšené pocity, kdy se jednoduše nemůžeme rozhodnout, jestli se vám to díky satirickému provedení a dobrým hláškám líbí, anebo pro svou drsnost a tlačení do extrému nelíbí.

Ten druhý handicap, který si Most! s sebou přináší, je jeho osamocení (či ojedinělost?) na poli zobrazování Romů. Absence jiné než stereotypní alternativy je v české produkci patrná. A tady jde zodpovědnost za producentem, v tomto případě veřejnoprávní televizí. Dokud totiž Česká televize nabídne prostor Romům pouze v podobě karikatur, kriminálních živlů anebo jako hostů do bulvárního pořadu Máte slovo, bude i vydařený Most! znít spíš jako (romský) smích přes slzy.

VIDEO

Přečteno: 14589x
 

Nepřehlédněte:

Kam dál:

Štítky:  

televize, Česká televize, Most!, Seriály, Předsudky, Rasismus, Xenofobie



HLAVNÍ ZPRÁVY

V noci z 18. na 19. dubna 2009 vhodili čtyři neonacisté Ivo Müller, Václav Cojocaru, David Vaculík a Jaromír Lukeš zápalné láhve do rodinného domu ve Vítkově na Opavsku, kde bydlela romská rodina. Při následném požáru byli zraněni tři lidé, mezi nimi tehdy dvouletá Natálka, které utrpěla popáleniny na 80 procentech těla. Neonacisty soud odsoudil k dvacetiletým resp. dvacetidvouletým trestům odnětí svobody. (Koláž: Romea.cz)

Žhářský útok ve Vítkově, k němuž došlo před deseti lety, potrestaly soudy vysokými tresty

16.4.2019 11:03
Před deseti lety, v noci z 18. na 19. dubna 2009, zaútočila zápalnými láhvemi skupinka sympatizantů extrémní pravice na dům číslo 58 ve Vítkově na Opavsku obývaný romskou rodinou. Následkem požáru byla vážně popálena tehdy dvouletá Natálka. Zranění utrpěla i její matka a otec.
 celý článek

Kumar Vishwanathan (FOTO: Daniela Kantorová)

Kumar Vishwanathan: Žhářský útok ve Vítkově odstartoval úpadek extremistů

16.4.2019 10:50

Žhářský útok na romskou rodinu ve Vítkově před deseti lety, při kterém tehdy dvouletá Natálka utrpěla rozsáhlé popáleniny, odstartoval postupný úpadek pravicového extremismu v regionu. Myslí si to ostravský aktivista Kumar Vishwanathan, který se dlouhodobě věnuje romské menšině. Podle něj tehdy společnost vyslala signál, že takové zločiny nestrpí. Za zapálení domu se spící rodinou poslal soud čtyři neonacisty do vězení na 20 až 22 let.

 celý článek

Jednání Rady vlády pro záležitosti romské menšiny (FOTO: Úřad vlády ČR)

Občanští členové "romské rady" vyzvali v souvislosti s posledními incidenty mezi Romy a Čechy premiéra Babiše a ministra Hamáčka k jednání

16.4.2019 9:00
Občanští členové Rady vlády pro záležitosti romské menšiny vyzvali premiéra a ministra vnitra k jednání v návaznosti na násilné incidenty mezi Romy a Čechy v Lipníku nad Bečvou a Dvorcích na Bruntálsku.
 celý článek

Další články z rubriky







..
romea - logo