Štěpán Drahokoupil k odhadu počtu romských žáků na ZŠ: Na zhodnocení inkluzivní reformy je ještě brzy

Počet romských žáků, kteří jsou vzděláváni jako žáci s lehkým mentálním postižením, zůstává v zásadě stejný. Aktuální data ministerstva školství vlastně potvrzují dřívější zjištění ze zápisů do prvních tříd a z přestupů dětí z bývalých praktických škol, že se žádné masové přesuny žáků nekonají. Apokalyptické scénáře odpůrců společného vzdělávání tedy nenastaly a minimálně z dat vyplývá, že vše zůstává více méně stejné. Měli bychom tedy nová pravidla pro společné vzdělávání označit za nefunkční?
Přestože není na čísla z letošního školního roku pěkný pohled, jednu pozitivní věc na nich můžeme najít. Jedná se již o čtvrtý rok sběru dat o romských žácích a pokaždé se z nové zprávy dozvíme něco více.
Od loňského roku máme kvalifikovaný odhad celkového počtu Romů ve školách. Ten činí necelá čtyři procenta ze všech žáků. Letos jsme se nad rámec odhadu počtů romských žáků s LMP dozvěděli i počet segregovaných škol, těch kde Romové tvoří 100 % žáků, více než 75 % či více než polovinu. V těchto segregovaných školách je vzdělávána jedna čtvrtina ze všech Romů.
Radost nad znalostí těchto čísel se může zdát jako pošetilost jednoho zaměstnance neziskové organizace v Praze. Samozřejmě samotná čísla ještě nic o sobě nezmění. Ale bez nich to jednoduše nejde. Pokud nebudeme znát rozsah segregace, kolik takových škol v ČR je, bylo by těžké přicházet s kvalitními návrhy na řešení a také následně sledovat dopad těchto řešení.
A právě v období sledování reformy společného vzdělávání se nyní nacházíme.
Od letošního školního roku platí nová pravidla pro žáky s postižením a dalšími speciálními vzdělávacími potřebami (SVP). Nově mají žáci nárok na bezplatná podpůrná opatření. Všichni žáci se SVP musí během dvou let znovu navštívit pedagogicko-psychologickou poradnu nebo speciálně-pedagogické centrum, kde získají nová podpůrná opatření.
Minimálně tento školní rok tedy bude těžké hodnotit dopady této reformy. Stejně tak bychom neměli vkládat velké naděje na okamžité zlepšení do zrušení vzdělávacího programu pro žáky s lehkým mentálním postižením. Další velká změna potom přijde až příští školní rok, kdy všechny děti začnou navštěvovat poslední rok mateřské školy.
Na zhodnocení, zda bude nedávná inkluzivní reforma stačit na zlepšení šancí romských žáků, je tedy ještě brzy. To ale neznamená, že by romští a ne-romští rodiče a žáci neměli poukazovat na to, že se pro ně třeba vůbec nic nezlepšilo. Od nových zákonů, vyhlášek a vzdělávacího programu je daleko k podpoře konkrétním žákům a školám. Díky jejich hlasům, stejně jako hlasům učitelů, učitelek, dalších lidí ve školství a v neposlední řadě také sběru dat, můžeme vyhodnotit, co se reálně v našem vzdělávání změnilo a zda byla reforma dostačující.
Nepřehlédněte:
- Počty romských žáků vzdělávaných podle snížených standardů se od loňska prakticky nezměnily
- Stanislav Štech a Dana Moree se shodují: Kvalifikované odhady počtu romských žáků jsou potřebné
Kam dál:
- Talentovaná romská šachistka válcuje dospělé. Remizovala i s šachovým velmistrem Anatolijem Karpovem
- ROMEA: Pravidelná podpora romských studentů má smysl. Dokazují to i pololetní vysvědčení našich stipendistů
- Slovenská ombudsmanka navrhuje efektivní desegregaci ve školství. Chce řešit i zařazování romských dětí do zvláštních škol
- Člověk v tísni a další neziskové organizace: Pětina rodičů znevýhodněných dětí je bez kontaktu se školou
- Renata Berkyová: Jak na dějiny Romů ve výuce
- MŠMT omezilo podporu doučování znevýhodněných dětí! Podle odborníků bude mít rozhodnutí negativní dopady na žáky i učitele
- Ivan Bartoš pro Romano voďi: Není potřeba integrace, ale emancipace. Pro populisty jsou Romové výtahem k volebním ziskům
- MŠMT: Školy by měly využít u vysvědčení slovní hodnocení. Na maturitní obory středních škol mohou mít vlastní přijímací zkoušky
- Piráti tvrdě kritizují vládní zprávu o vzdělávání romských dětí. Zpráva nereflektuje dopady pandemie, distanční výuka je pro nízkopříjmové rodiny obrovský problém
- ECRI: Slovensko by mělo více podporovat bydlení a vzdělávání Romů. A mělo by více podporovat lidi z LGBTI komunity
- Senioři vyzývají ostatní: Darujte 5000 Kč, tzv. "rouškovné", potřebným. Přispějte například na stipendijní program organizace ROMEA
- ROMEA uspořádala setkání romských studentů BARUVAS online! Zaměřilo se na romskou historii a rizika manipulací v médiích i na politické scéně
Štítky:
Vzdělávání, sčítání žáků, speciální školy, Praktické školyHLAVNÍ ZPRÁVY

Povinné respirátory? Pro sociálně vyloučené lokality a chudé velký finanční problém. Pokud je vláda vyžaduje, měla by je rozdávat zdarma
22.2.2021 10:30
videoBritská studie: Příslušníci etnických menšin mají menší důvěru k vakcíně proti covidu-19, méně se očkují, více umírají. V ČR podobná data nemáme
19.2.2021 16:25