romea - logo
17. října 2021 (neděle)
svátek má Hedvika

 

VYHLEDÁVÁNÍ
 

Člověk v tísni: Půjčka u Provident Financial je sice drahá, ale podmínky mají jen 5 stran a jsou srozumitelné...

Praha, 2.9.2013 0:01, (ROMEA)
„Organizace Člověk v tísni nás ocenila jako nejetičtějšího poskytovatele nebankovních půjček. Také proto téměř jeden milion zákazníků v České republice věří Providentu. Také vy nám můžete věřit,“ říká příjemný ženský hlas v televizním spotu společnosti provident Financial na pozadí šťastných lidí všech věkových kategorií. (FOTO: repro YouTube.com Provident Financial)
„Organizace Člověk v tísni nás ocenila jako nejetičtějšího poskytovatele nebankovních půjček. Také proto téměř jeden milion zákazníků v České republice věří Providentu. Také vy nám můžete věřit,“ říká příjemný ženský hlas v televizním spotu společnosti provident Financial na pozadí šťastných lidí všech věkových kategorií. (FOTO: repro YouTube.com Provident Financial)

Známý poskytovatel nebankovních úvěrů firma  Provident Financial je v posledních měsících, díky reklamě v níž je doporučována neziskovou organizací Člověk v tísni, častým tématem. „Organizace Člověk v tísni nás ocenila jako nejetičtějšího poskytovatele nebankovních půjček. Také proto téměř jeden milion zákazníků v České republice věří Providentu. Také vy nám můžete věřit,“ říká příjemný ženský hlas v televizním spotu na pozadí šťastných lidí všech věkových kategorií.

NEPŘEHLÉDNĚTE

Člověk v tísni po smršti negativních reakcí nejprve zveřejnil stanovisko, kde uvedl, že organizace Člověk v tísni souhlasila s využitím svého jména v reklamním spotu firmy Provident Financial. Toto stanovisko z webových stránek později zmizelo a nahradilo ho stanovisko podepsané finančním ředitelem společnosti Člověk v tísni Janem Kamenickým. "Člověk v tísni nechce a dost dobře ani nemůže Providentu zakazovat citování z Indexu etického úvěrování, na druhé straně použití jména naší organizace ve prospěch komerčního produktu na spotřebitelskou půjčku v poměrně razantně vedené televizní kampani nám rozhodně radost nečiní. Naše organizace proto bude v nejbližší době se zástupci Providentu jednat ve snaze nalézt vhodnější formu, jak z Indexu etického úvěrování citovat," uvádí se v "revidovaném" prohlášení ČvT.

Server Romea.cz zveřejňuje obě prohlášení v plném znění.

1. prohlášení ČvT: Provident – použití našeho jména v reklamě je v pořádku

Poslední dobou se objevují dotazy ohledně použití jména naší organizace v reklamní kampani společnosti Provident. Dovolte nám, abychom ve stručnosti shrnuli celou záležitost a vyvrátili tak možné pochybnosti.

Od roku 2009 do roku 2011 zveřejňoval Člověk v tísni tzv. Index predátorského úvěrování, pomocí něhož porovnával cca šest velkých nebankovních společností. Cílem tohoto nástroje bylo a stále je působit na tyto společnosti tak, aby samy zlepšily podmínky, za kterých nabízejí své služby. Díky soustavnému mediálnímu tlaku se podařilo dosáhnout značného pokroku. V roce 2011 došlo k tak zásadním změnám, že se pracovníci ČvT tento nástroj rozhodli rozšířit o další parametry a přejmenovat jej na Index etického úvěrování.

„V letech 2011 i 2012 Provident dosáhl v našem indexu nejlepšího výsledku a dle našich kriterií se jedná opravdu o nejetičtější nebankovní společnost. Jejich nevýhodou je jejich vysoká cena, avšak jejich smluvní podmínky jsou krátké (cca 5 normostran) a srozumitelné pro každého, nepoužívají žádné sankce, za posledních 5 let nevymáhali ani jednu pohledávku exekučně. Spolu s Cofidisem je Provident jedinou nebankovní společností, která nevyužívá rozhodčí doložku. Také se zavázali, že v případě vymáhání pohledávek se vzdají všech nákladů spojených s právním zastoupením,“ vysvětluje výsledky analýzy její autor Daniel Hůle.

"V Česku má cca 34 tisíc subjektů oprávnění k poskytování nebankovních úvěrů a doposud jsme opravdu nenarazili na férovější firmu", doplňuje Daniel Hůle, a pokračuje: „Jen pro ilustraci nabízím případ jednoho našeho klienta, kterému nejmenovaná banka poslala 100 upomínek za prodlení u úvěru a klient nakonec jen za upominky musel zapaltit 30 tisic! Známe také případ, kdy velká pojišťovna vymáhala po jedné naší klientce přes 18 tisíc a to kvůli 34 korunám za úrok z prodlení. A tak bych mohl pokračovat. Ani jeden případ by se u Providentu stát nemohl.“

Přestože jsou výsledky indexu veřejné a kdokoliv je může použít, Provident vznesl explicitní dotaz, zda výsledky mohou použít v rámci svého PR. Právě kvůli veřejné povaze výsledků Indexu byl tento požadavek akceptován, pracovníci ČvT nemohou a ani nechtějí zakazovat, aby tyto výsledky zveřejňoval. Za výsledky analýzy si plně stojí. Stejně tak budou postupovat i v následujících letech a s jinými „vítězi“ indexu.

Ačkoliv Provident organizaci nabízel například finanční dar na povodně, pomoc byla odmítnuta. Za posledních pět let tak neobdržel Člověk v tísni od této společnosti ani korunu. „Tyto peníze odmítáme právě proto, abychom jasně deklarovali, že nejsme v této věci v žádném střetu zájmu,“ říká Daniel Hůle.

Autor: Martin Kovalčík, mediální koordinátor PSI

2. prohlášení ČvT: Použití jména Člověk v tísni v reklamě Providentu

Poslední dobou bylo jen velmi obtížné přehlédnout televizní kampaň společnosti Provident, ve které je významným způsobem použito jméno společnosti Člověk v tísni. V návaznosti na kampaň se pak objevilo a stále objevuje množství dotazů, jak je možné, že ke spojení jména Člověk v tísni s kampaní komerčního subjektu došlo a jaké je stanovisko vedení organizace. V tuto chvíli nezbývá než přiznat, že toto stanovisko nebylo zpočátku jednoznačné a poměrně obtížně jsme hledali konsenzus, jak k situaci přistoupit. Pojďme si říci, proč tomu tak je.

Argumenty pro spojení s kampaní

Od roku 2009 do roku 2011 zveřejňoval Člověk v tísni tzv. Index predátorského úvěrování, pomocí něhož porovnával cca šest velkých nebankovních společností. Cílem tohoto nástroje bylo a stále je působit na tyto společnosti tak, aby samy zlepšily podmínky, za kterých nabízejí své služby. Díky soustavnému mediálnímu tlaku se podařilo dosáhnout značného pokroku. V roce 2011 došlo k tak zásadním změnám, že se pracovníci společnosti Člověk v tísni tento nástroj rozhodli rozšířit o další parametry a přejmenovat jej na Index etického úvěrování.

V letech 2011 i 2012 Provident dosáhl v indexu nejlepšího výsledku. Stalo se tak zejména proto, že podmínky Providentu jsou krátké (cca 5 normostran) a srozumitelné pro každého, nepoužívají žádné sankce, za posledních pět let dle našich informací nevymáhali ani jednu pohledávku exekučně. Spolu s Cofidisem je Provident jedinou nebankovní společností, která nevyužívá rozhodčí doložku. Provident se též zavázal, že v případě vymáhání pohledávek se vzdá všech nákladů spojených s právním zastoupením. Protiváhou těchto podmínek je vysoká cena produktů, pro nás je ale podstatné, že informace o celkové ceně produktů je ze smluvních podmínek plně zřejmá.

Viděno touto optikou Provident v kampani nečiní nic jiného, než že cituje z Indexu etického úvěrování, což je veřejný zdroj, jehož používání nejen tolerujeme, ale i vítáme.

Argumenty proti spojení s kampaní

Člověk v tísni nepodporuje komerční subjekty v jejich reklamě a marketingu. Určitou výjimkou může být pouze prodej přímo spojený s fundraisingem společnosti a i s tímto nástrojem velmi šetříme a pokud ho používáme, pak zejména ve spojení s veřejnými sbírkami. Spojení jména naší společnosti s razantní kampaní Providentu je proto často vnímáno, jako zaštítění kampaně jménem Člověka v tísni a skutečnost, že se jedná v prvé řadě o Index etického úvěrování, je ve vnímání mnoha lidí upozaděna. Člověk v tísni navíc v žádném případě nechce lidem doporučovat další zadlužování a to ani prostřednictvím transparentního produktu.

Závěrem

Je zjevné, že argumenty pro a proti jsou principiálně jen obtížně slučitelné – i proto byla naše reakce nejen na tomto webu mírně zmatečná. Člověk v tísni nechce a dost dobře ani nemůže Providentu zakazovat citování z Indexu etického úvěrování, na druhé straně použití jména naší organizace ve prospěch komerčního produktu na spotřebitelskou půjčku v poměrně razantně vedené televizní kampani nám rozhodně radost nečiní. Naše organizace proto bude v nejbližší době ze zástupci Providentu jednat ve snaze nalézt vhodnější formu, jak z Indexu etického úvěrování citovat.

Autor: Jan Kamenický, finanční ředitel společnosti Člověk v tísni

brf, TZ Člověk v tísni
Přečteno: 2230x
 

Nepřehlédněte:

Kam dál:

Štítky:  

Chudoba, Člověk v tísni, Lichva, Exekuce, Finance, Provident Financial



HLAVNÍ ZPRÁVY

 

Další články z rubriky







..
romea - logo