romea - logo
21. listopadu 2019 (čtvrtek)
svátek má Albert
Loading
rozšířené vyhledávaní

Projekt posílil otevřenost škol vůči Romům a cizincům

Praha, 30.7.2012 16:03, (ROMEA)
Účastníci projektu MKV – 400x na českých školách (foto: Slovo 21)
Účastníci projektu MKV – 400x na českých školách (foto: Slovo 21)

Celkově více než 8 tisíc žáků a studentů ze 103 českých základních a středních škol se zapojilo do projektu občanského sdružení Slovo 21, který se snažil dostat multikulturní výchovu do školních lavic ještě ve větší míře, než k tomu dochází v rámci průřezových témat Rámcového vzdělávacího programu.

Projekt „MKV – 400 x na českých školách“, který po dvou letech finišuje ve všech krajích České republiky kromě Prahy, přináší ve své závěrečné fázi také publikaci, která má pomoci široké veřejnosti s výukou multikulturní výchovy u nás a seznamuje čtenáře s genezí celého projektu.

Projekt sdružení Slovo 21 nabízel od podzimu 2009 školám ve všech krajích Česka kromě Prahy nejen interaktivní přednášky o cizincích a Romech, ale také školení samotným pedagogům, kteří chtějí multikulturní výchovu učit zábavnější formou. K dispozici mají metodický materiál se čtyřmi interaktivními DVD, která se promítala také ve třídách během jednotlivých přednášek.

„Na tzv. romských besedách měli žáci možnost zhlédnout dokument "Cesty romské hudby", který pojednává o hudbě Romů z nejrůznějších koutů světa, a pak filmový dokument "Díky, že se ptáte". Ten představuje úspěšné Romy, kteří se prosadili v různých oborech, a zabývá se lidskými vztahy zejména mezi Čechy a Romy v České republice,“ vysvětluje koordinátorka projektu Ljilja Batovanja.

Projekt se ale nezaměřuje pouze na Romy, ale také na cizince. Obzvlášť oblíbenou částí přednášek, které se pojí právě s tematikou cizinců, je interaktivní hra "Ostrov", při níž studenti nejprve zhlédli krátký animovaný film, ve kterém se ocitají na fiktivním Ostrově, kde žije národ Ostrovanů a také národnostní menšina Čechů.

„Tyto dvě skupiny žijí vedle sebe bez problémů. Žák nebo student se ale vzápětí z filmu dozvídá, že Česká republika byla zasažena ekologickou katastrofou a Češi, kteří nemají kde bydlet, utekli na Ostrov. Přiliv českých uprchlíků je najednou příliš velký, atmosféra na Ostrově je napjatá a musí se řešit. Pak vzniknou různé skupiny aktivistů, kteří chtějí buď Čechy vyhostit, nebo se zastávají jejich práv. Jde o to, aby se sami žáci a studenti na chvíli ocitli v podobné situaci, jako mnozí cizinci. To je cílem hry,“ doplňuje Batovanja.

Výstupem na konci projektu bude také souhrnná publikace mapující celkový průběh projektu včetně výsledků dotazníkového šetření, z nichž mimo jiné vyplývá, že přednášky byly na školách vnímány velmi pozitivně a byly považovány jako efektivní nástroj multikulturní výchovy.

Rozhovor s autorem souhrnné publikace Zdeňkem Horváthem

Podle Zdeňka Horvátha může být publikace, která přináší retrospektivní pohled na průběh celonárodního tříletého projektu, dobrým nástrojem pro pedagogy i neziskové organizace, které se chtějí věnovat výuce multikulturní výchovy. Publikace bude v tisícovém nákladu distribuována zapojeným školám, odborům školství krajských úřadů, krajským koordinátorům pro národnostní menšiny či vládním resortům MŠMT, MK a MZ.

horvath.jpgCo je obsahem souhrnné publikace, jež vychází v rámci projektu MKV – 400x na českých školách?
Obsahem je v podstatě celá geneze projektu – čtenář v ní nalezne informace o tom, jak se na projekt přišlo, jaká byla inspirace realizátorů, jaké bylo vstupní know-how, jakým způsobem se nastartovaly jednotlivé aktivity projektu a také to, s jakými problémy se projekt potýkal a jak se řešily. Publikace tak shrnuje průběh a realizaci celonárodního projektu, ukazuje všechny jeho výsledky a další zjištěné skutečnosti – ať už pozitivní nebo negativní. Vycházíme především z dotazníků, které vyplňovali jak samotní zúčastnění žáci a studenti, tak pedagogové. Zároveň by publikace měla sloužit jako inspirace pro jiné neziskové organizace, které by se v budoucnu chtěly věnovat tématu multikulturní výchovy.

Mohla by být publikace přínosná i pro samotné pedagogy, kteří učí multikulturní výchovu?
Domnívám se, že určitě ano. Ostatně tato bude rozesílána všem subjektům, které se do projektu zapojily. Myslím si, že tato publikace je určená širokému publiku, přestože v projektu je samozřejmě jasně definováno, komu je publikace určena – odborné skupině lidí, která se tématem multikulturní výchovy zabývá.

Jak jste již zmiňoval – publikace je jakousi retrospektivou projektu MKV – 400x na českých školách a reflektuje i neúspěchy projektu. S jakými problémy se tedy realizátoři v průběhu realizace projektu setkali?
Zpočátku jsme zaznamenali problém s využíváním výukového DVD „Cesty romské hudby“. Zjistili jsme, že zpracování a hlavně dlouhá stopáž žákům a studentům nevyhovovala, navíc metodický pokyn, který byl k tomuto DVD napsaný, úplně nefungoval v realitě.

V rámci projektu MKV – 400x na českých školách vyšlo celkem osm výzkumných zpráv, z většiny vyplývá, že přednášky byly na školách vnímány velmi pozitivně a byly považovány jako efektivní nástroj multikulturní výchovy. Shrnutí všech výzkumných zpráv budou také součástí publikace. Nicméně zarazily vás nějaké další skutečnosti, které vyplývaly z jednotlivých výzkumných zpráv?
Abych řekl pravdu, mě výsledky nepřekvapily vůbec. Vyšly najevo dvě jasné skutečnosti – vysoká míra nesnášenlivosti vůči Romům z řad studentů i pedagogů a o něco menší nesnášenlivost vůči cizincům. Pak jsme samozřejmě zjistili také to, jakým způsobem zapůsobily na děti i učitele samotné přednášky a přednášející. Z výsledků, které máme k dispozici, můžeme konstatovat, že míra intenzity nesnášenlivosti vůči Romům nebo cizinců se po přednášce u mnohých zúčastněných snížila. Tím jsme dospěli k názoru, že přednášky skutečně k něčemu byly.

Tisková zpráva Slovo 21
Přečteno: 863x
 

Kam dál:

Štítky:  

Tiskové zprávy, Vzdělávání, Neziskový sektor



HLAVNÍ ZPRÁVY

Listopad 1989

Monika Duždová: Neuměla bych už žít v nesvobodě a na vše jen kývat hlavou

15.11.2019 20:52
Měla jsem jednadvacet let, tři malé děti a byla jsem už vdaná, když se v listopadu osmdesátém devátém začaly dít věci, kterým jsem v prvních chvílích nerozuměla. Ale podporovala jsem studenty v tom, že chtějí školy pro všechny a domáhají se svých práv a snad jsem v těch chvílích chtěla být s nimi na náměstích. Zvlášť, když televize odvysílala první sestřih událostí ze 16. listopadu, kdy studenti bratislavských vysokých škol k výročí studentstva pochodovali ulicemi Bratislavy až po tehdejší ministerstvo školství, kde před televizními kamerami přednesli své oprávněné požadavky a volali po dialogu, po svobodě, po školství pro všechny a prohlašovali, že nechtějí „reaktory“. O pár dní později už jsme mohli vidět v televizi i živé vstupy a mimořádná vysílání z demonstrací v Praze i ve velkých městech.
 celý článek

Plakát Kotlebových fašistů. Zdroj: Facebook

Dva Kotlebovci vyvěsili plakát s nápisem: „Zatočíme s asociály a politickými zloději: Pošleme je do pracovních táborů!“

14.11.2019 15:02
Slovenskou Lidovou stranu Naše Slovensko (ĽSNS) fašisty Mariana Kotleby opět prošetřuje policie. Dva extremisté z této strany zveřejnili na sociální síti plakát připomínající koncentrační tábor, podpořený nenávistným heslem.
 celý článek

Další články z rubriky







..
romea - logo