romea - logo
23. října 2021 (sobota)
svátek má Teodor

 

VYHLEDÁVÁNÍ
 

Tomáš Hečko: Tiskové opravy k rozhovoru Václava Klause mladšího pro Blesk

25.11.2016 17:54
Václav Klaus, ml. na stránkách Blesk.cz
Václav Klaus, ml. na stránkách Blesk.cz

Václav Klaus ml. včera poskytl deníku Blesk rozhovor nazvaný "Inkluze je zločin na postižených dětech". Nechci nijak komentovat ani těžko ověřitelné drby, ani další předpovědi blížících se katastrof, kterými možný budoucí ministr školství opět operuje. Považuji za nutné jen uvést na pravou míru tři vyložené, ehm, nepravdy, které se v rozhovoru objevují. Citace pana Klause jsem neredigoval a nechal ve specifické jazykové úpravě nejčtenějšího českého deníku.

Václav Klaus, ml.: "Ty děti, které jsou tělesně postižené, už dávno do škol chodily. Kvůli nim se nemusela zavádět inkluze."

Ve skutečnosti: podle dat Statistické ročenky Ministerstva školství, která přehledně zpracoval Český rozhlas, bylo loni v hlavním vzdělávacím proudu například v Praze vzděláváno jen 52,3 % dětí s tělesným postižením, v Libereckém kraji to bylo 58,8 % dětí, v Ústeckém kraji 69,6 % dětí.

Václav Klaus, ml.: "To je zločin, protože ty naše praktické školy měly světovou úroveň a zajišťovaly, aby se drtivá většina žáků vyučila a nadpoloviční většina z nich si pak našla práci. Samozřejmě, nedělali pak jaderné fyziky, dělali někde v továrně, ale nosili domů výplatu a byli součástí společnosti. Těmito opatřeními my jim bereme naději na nějaký úspěch v životě (..)"

Ve skutečnosti: záměrně zavádějící formulace, která sugeruje, že děti, které absolvují inkluzivní vzdělávání, mají menší šanci uplatnit se na trhu práce. Přitom děti s hendikepem, které absolvovaly základní školu v inkluzi, pravidelně pokračují ve vzdělávání dle svých schopností (u dětí s lehkým mentálním postižením to bývají učební obory) a jejich šance na trhu práce je pak srovnatelná s vrstevníky ze speciálních škol.

Václav Klaus, ml.: "(...) protože místo aby měli 7 hodin praktické výchovy, což měli na těch školách praktických, jsou na normální základce, kde mají druhý jazyk. A oni akorát poznají, že se jedná o cizí jazyk. To se nedá nazvat jinak než zločinem."

Ve skutečnosti: záměrně zavádějící informace, která sugeruje, že děti s lehkým mentálním postižením se nemohou učit cizí jazyk. Schopnosti a dětí s lehkým mentálním postižením jsou přitom v tomto ohledu velmi individuální. Z pochopitelných důvodů znám především situaci dětí s Downovým syndromem, u kterých je pravidelně řeč (z celé řady důvodů) nějakým způsobem limitována. Nicméně i u této konkrétní diagnózy existuje celá řada případů, kdy děti hovoří více jazyky - ať už se jedná o děti z bilingválního prostředí, nebo děti, které se cizí jazyk na úrovni odpovídající svým schopnostem naučily ve škole. Zde link na příběh Magdy Vaňkové, dívky s Downovým syndromem, která absolvovala běžnou základní školu, včetně výuky angličtiny.

Tomáš Hečko
Přečteno: 2841x
 

Kam dál:

Štítky:  

Inkluzivní vzdělávání, Integrace, Vzdělávání, škola, školství, Média



HLAVNÍ ZPRÁVY

 

Další články z rubriky







..
romea - logo