romea - logo
9. srpna 2022 (úterý)
svátek má Roman

 

VYHLEDÁVÁNÍ
 

Billboardy slibují Romům plyn zdarma. Kdo je nechal vytisknout není jasné

9.9.2015 18:24, (AKTUALIZOVÁNO 20:15)
Jeden z billboardů, který se v září 2015 objevil v ulicích slovenských měst (FOTO: Silvia Krpelanová)
Jeden z billboardů, který se v září 2015 objevil v ulicích slovenských měst (FOTO: Silvia Krpelanová)

V ulicích slovenských měst se v těchto dnech objevila anonymní billboardová kampaň s provokativními a dvojsmyslnými hesly. Na vizuálech jsou výzvy jako Plyn a elektřinu Romům zdarma, Trest smrti za korupci! nebo Střelná zbraň do každé rodiny. Zatím není jasné, zda je kampaň antiromská nebo zda se později ukáže, že je vůči romům laděná pozitivně.

Fotku jednoho z billboardů, který se týká Romů, zveřejnila na Facebooku novinářka Denisa Havrľová. "Je zarážející a podle mě i trestné, aby v demokratickém státě mohla firma nebo objednávající beztrestně použít na veřejnosti takové billboardy," uvedla pro server Romea.cz Denisa Havrľová. "Představte si, že jede v autě kolem takového billboardu romská rodina a přečte si tento text .... jaké bude mít pocity ... co řekne matka nebo otec dětem, které se jich zeptají co to znamená?" ptá se Havrľová.

"Z historie jsme se zjevně nepoučili. Co tedy máme udělat? To je otázka na naše politiky. Pro mě je to ponižující a velmi si přeji, abych se nemusela stydět za to, že jsem Slovenka. Takové billboardy ve mně evokují negativní pocit a z toho jsem nesmírně smutná," dodala pro Romea.cz novinářka Denisa Havrľová.

Teasing marketing je strategie založená na vyvolání zvědavosti a tím i zájmu. Základním krokem je poskytnutí jedné primární informace, například jí může být zajímavá fotografie s dvojznačným sloganem doplněna odkazem na webovou stránku.

Poslankyně Národní rady Slovenské republiky Lucia Nicholsonová (SaS) připouští, že by mohlo jít o tzv. teasingovou kampaň, ale přesto se domnívá, že by billboardy měla přezkoumat Rada pro reklamu.

"Ta reklama může být i teasingová, ale ten začátek si vybrali velmi nešťastně. Slovní spojení na billboardu působí diskriminačně, urážlivě a je ponižující. Reklama podle etického kodexu nesmí obsahovat nic, co by mohlo urážet rasu a národnost. Budu ráda, pokud to Rada pro reklamu přezkoumá," uvedla pro server Romea.cz Nicholsonová.

Pokud by šlo o teasingovou kampaň mohlo by se jednat i o kampaň pozitivně zaměřenou na Romy. Například v roce 2011 začala kampaň organizace Divé maky pouze vyjádřením Romové by měli začít makat. Později k tomu byla přidána další část a bylo jasné, že jde o pozitivní kampaň, aby lidé přispěli ze svých daní na rozvoj romské komunity na Slovensku.

"Jsou jen dvě možnosti, buď jde opravdu o negativní kampaň nebo to může být opak a je to snaha poukázat na problémy ve společnosti," uvedl pro server Romea.cz Roman Čonka, novinář z romských novin Romano nevo ľil.

Reklamy se podle serveru Medialne.etrend.sk nacházejí na vnějších reklamních plochách společnosti BigMedia. Kdo je zadavatelem kampaně zatím není jasné. Může jít například o propagaci nějakého politického subjektu. Parlamentní volby se na Slovensku uskuteční za šest měsíců.

Přečteno: 2179x
 

Nepřehlédněte:

Kam dál:

Štítky:  

Slovensko, Kampaň, Rasismus



HLAVNÍ ZPRÁVY

 

Další články z rubriky







..
romea - logo