Zpravodajský server Romea.cz. Vše o Romech na jednom místě

Zpravodajský server Romea.cz. Vše o Romech na jednom místě

Billboardy slibují Romům plyn zdarma. Kdo je nechal vytisknout není jasné

09. září 2015
Čtení na 2 minuty

V ulicích slovenských měst se v těchto dnech objevila anonymní billboardová kampaň s provokativními a dvojsmyslnými hesly. Na vizuálech jsou výzvy jako Plyn a elektřinu Romům zdarma, Trest smrti za korupci! nebo Střelná zbraň do každé rodiny. Zatím není jasné, zda je kampaň antiromská nebo zda se později ukáže, že je vůči romům laděná pozitivně.

Fotku jednoho z billboardů, který se týká Romů, zveřejnila na Facebooku
novinářka Denisa Havrľová. "Je zarážející a podle mě i trestné, aby v demokratickém státě mohla firma
nebo objednávající beztrestně použít na veřejnosti takové billboardy," uvedla
pro server Romea.cz Denisa Havrľová. "Představte si, že jede v autě kolem
takového billboardu romská rodina a přečte si tento text …. jaké bude mít
pocity … co řekne matka nebo otec dětem, které se jich zeptají co to znamená?"
ptá se Havrľová.

"Z historie jsme se zjevně nepoučili. Co tedy máme udělat? To je otázka na
naše politiky. Pro mě je to ponižující a velmi si přeji, abych se nemusela
stydět za to, že jsem Slovenka. Takové billboardy ve mně evokují negativní pocit
a z toho jsem nesmírně smutná," dodala pro Romea.cz novinářka Denisa Havrľová.

Teasing marketing je strategie založená na vyvolání zvědavosti a tím i
zájmu. Základním krokem je poskytnutí jedné primární informace, například jí
může být zajímavá fotografie s dvojznačným sloganem doplněna odkazem na webovou
stránku.

Poslankyně Národní rady Slovenské republiky Lucia Nicholsonová (SaS)
připouští, že by mohlo jít o tzv. teasingovou kampaň, ale přesto se domnívá, že
by billboardy měla přezkoumat Rada pro reklamu.

"Ta reklama může být i teasingová, ale ten začátek si vybrali velmi
nešťastně. Slovní spojení na billboardu působí diskriminačně, urážlivě a je
ponižující. Reklama podle etického kodexu nesmí obsahovat nic, co by mohlo
urážet rasu a národnost. Budu ráda, pokud to Rada pro reklamu přezkoumá," uvedla
pro server Romea.cz Nicholsonová.

Pokud by šlo o teasingovou kampaň mohlo by se jednat i o kampaň pozitivně
zaměřenou na Romy. Například v roce 2011 začala kampaň organizace Divé maky
pouze vyjádřením
Romové by měli začít makat
. Později k tomu byla přidána další část a bylo
jasné, že jde o pozitivní kampaň, aby lidé přispěli ze svých daní na rozvoj
romské komunity na Slovensku.

"Jsou jen dvě možnosti, buď jde opravdu o negativní kampaň nebo to může být
opak a je to snaha poukázat na problémy ve společnosti," uvedl pro server Romea.cz
Roman Čonka, novinář z romských novin Romano nevo ľil.

Reklamy se podle serveru
Medialne.etrend.sk nacházejí na vnějších reklamních
plochách společnosti BigMedia. Kdo je zadavatelem kampaně zatím není jasné. Může
jít například o propagaci nějakého politického subjektu. Parlamentní volby se na
Slovensku uskuteční za šest měsíců.

Pomozte nám šířit pravdivé zpravodajsví o Romech
Teď populární icon