Zpravodajský server Romea.cz. Vše o Romech na jednom místě

Zpravodajský server Romea.cz. Vše o Romech na jednom místě

Facebook chce bojovat s hoaxy, které se masivně šíří přes sociální síť. Nahlášený obsah budou ověřovat odborníci

16. prosince 2016
Čtení na 2 minuty

Sociální síť Facebook připravuje řadu nástrojů, které mají zamezit masivnímu
šíření falešných zpráv, tzv. hoaxů nebo fake news. V New Yorku to oznámil
viceprezident společnosti John Hegeman. Uživatelé budou mít možnost nepravdivé
zprávy označovat snadněji než nyní a zpochybněná fakta pak budou prověřovat týmy
expertů včetně televize ABC News nebo agentury Associated Press.

Pokud tedy označí větší množství lidí příspěvek sdílený na Facebooku jako
falešnou zprávu či pokud článek bude sdílet více lidí pouze po přečtení titulku,
aniž by proklikli na celý článek, získá Facebook signál, že se může jednat o
nedůvěryhodný obsah a předává článek k ověření faktů třetí straně.

Odborníci na fact-checking, tedy ověřování faktů, provedou kontrolu a pokud
se potvrdí faktické nesrovnalosti, objeví se u zprávy označení "sporné" s
proklikem na vysvětlení výhrad. Nepravdivá zpráva nebude vyřazena, aby se síť
vyhnula nařčení z cenzury. Takto označený obsah ale nebude možné podpořit
reklamou a Facebook omezí i jeho další organické šíření.

"Věříme, že lidé mají mít právo se vyjádřit a nepřísluší nám, abychom se
stali soudci toho, co je pravda a co ne. Proto k tomuto problému přistupujeme
opatrně," uvedl Adam Mosseri, viceprezident Facebooku. "Zaměřili jsme se na ty
nejhorší zprávy z nejhorších, na ty jasné nepravdy a hoaxy, šířené spamery,
kteří z nich mají zisk. Využíváme při tom pomoc naší komunity i třetích stran,"
dodal.

Sociální síť bude v USA spolupracovat s weby sdruženými v

International Fact-Checking Network
, které se orientují na ověřování faktů.
Jsou to například  Politifact a FactCheck.org a některé mediální domy,
například ABC News nebo Associated Press.

Facebook chce rovněž zabránit tomu, aby si síťoví podvodníci přivlastňovali
doménová jména skutečných médií.

Společnost Facebook byla v poslední době vystavena kritice za benevolentní
přístup k falešným zprávám, které se ve stále větší míře na internetu objevovaly
během kampaně před prezidentskými volbami. Překvapení Američané se například
dozvídali, že kandidaturu Donalda Trumpa podpořil papež František nebo že
federální agent vyšetřující e-mailovou kauzu Hillary Clintonové byl nalezen
mrtev.

Sociologická společnost Pew Research Center ve čtvrtek zveřejnila výsledky
průzkumu, podle něhož téměř čtvrtina Američanů, ať vědomě či nevědomě,
přeposlala falešnou zprávu. Podle dvou třetin dotázaných takové informace
vyvolávají zmatek o základních faktech probíhajících událostí.

VIDEO

Pomozte nám šířit pravdivé zpravodajsví o Romech
Teď populární icon