Světový židovský kongres odsoudil polskou velikonoční tradici. Figurínu Žida bili, zapálili a hodili do řeky

Světový židovský kongres (WJC) odsoudil velikonoční tradici "soudu nad Jidášem", kterou letos obnovili ve východopolském městě Pruchnik. Zvyk je podle něj otevřeně antisemitský, informovala agentura AFP. Kritiku si obyvatelé města mezi Řešovem a Přemyšlí vysloužili také od polské katolické církve.
Velkopáteční tradice zvaná soud nad Jidášem spočívá v bití a následném spálení figuríny biblické postavy, která zradila Ježíše Krista. Podle WJC ale obyvatelé Pruchniku vyrobili maškaru tak, "aby připomínala stereotypní zobrazení žida".
Viceprezident organizace Robert Singer vyjádřil "znechucení a pobouření z nové ukázky otevřeného antisemitismu". "Židé jsou hluboce znepokojeni nad obnovením ohavného středověkého antisemitismu, který vedl k násilí a nepředstavitelnému utrpení," dodal Singer.
Fotografie a videa, která se objevila v polských médiích, ukazují dospělé i děti z Pruchniku, jak bijí holemi postavu znázorňující Jidáše Iškariotského. Figurína má mimo jiné černý klobouk, pejzy a velký nos, a nese tak znaky stereotypního zobrazování ortodoxních židů. Figuríně lidé z Pruchniku po bití oddělili hlavu, zapálili ji a vhodili do řeky.
Velkopáteční zvyk soudu nad Jidášem se v Polsku zrodil v 18. století a udržoval se až do druhé světové války. Až na několik málo vesnic je ale dnes již tradice mrtvá. Podle serveru oko.press se už dlouho nedodržovala ani v Pruchniku a obnovena byla až letos.
Tradici kritizovala i katolická církev. "Katolická církev nikdy nebude tolerovat známky pohrdání členy jakéhokoli národa včetně národa židovského," uvedl biskup Rafal Markowski, který je předsedou výboru polské katolické církve pro dialog s judaismem.
Světový židovský kongres vyjádřil znepokojení nad zvykem v době napjatých vztahů mezi Izraelem a Polskem, kde v poslední době nabývá antisemitismus opět na síle. Naposledy se spor mezi oběma zeměmi rozhořel po komentáři izraelského premiéra Benjamina Netanjahua, který obvinil Poláky ze spoluviny na masovém vyvražďování Židů za druhé světové války.
Olej do ohně následně přilil úřadující ministr zahraničí Jisrael Kac svým prohlášením, že Poláci "nasáli svůj antisemitismus s mateřským mlékem". Varšava následně zrušila účast na summitu visegrádských zemí s Izraelem. Krizi v izraelsko-polských vztazích přineslo i loňského schvalování polského zákona o holokaustu.
Kam dál:
- Židovské obce protestují proti rasistickému projevu Viktora Orbána. Ten uvedl, že Maďaři se nechtějí stát národem smíšené rasy
- Macron u příležitosti výročí zátahu na francouzské Židy odsoudil antisemitismus
- Žena zasažená napalmem ve válce ve Vietnamu pomáhá uprchlíkům z Ukrajiny. Odvezla z Polska do Kanady 240 migrantů
- Polsko a Izrael pobouřily výroky ukrajinského diplomata o Banderovi. Podle médií Ukrajina velvyslance odvolá
- Mladá Anne Franková popsala nelidskost holokaustu jako málokdo. Její deník byl přeložen do více než 70 jazyků a prodalo se ho přes 30 milionů kusů
- Židovské muzeum vrátilo rodině portréty, o které přišla před 80 lety
- Kumar Vishwanathan: Projevy politiků o „nepřizpůsobivých“ Romech jsou nebezpečné. Nejhorším řešením je izolace ve velkých uprchlických táborech
- „Přečarovat svět”: Na proslulém bienále v Benátkách zastoupila Polsko romská umělkyně Małgorzata Mirga-Tas
- Do bývalé nacistické továrny na smrt v Osvětimi se vrátil Pochod živých
- Americká CNN: Romští uprchlíci z Ukrajiny jsou v Polsku diskriminováni
- Před 80 lety se začal naplňovat tragický osud slovenských Židů. Z parlamentních stran na Slovensku se k válečné Slovenské republice otevřeně hlásí Kotlebovci
- Diskuze: Jaký je obraz Romů v českém veřejném prostoru? Jak mediální obrazy ovlivňují konkrétní lidské životy?