Zpravodajský server Romea.cz. Vše o Romech na jednom místě

Zpravodajský server Romea.cz. Vše o Romech na jednom místě

Komentáře

Blog.respekt.cz: Automobilka Volvo v reklamě označuje Romy za zloděje

31. ledna 2012
Čtení na 2 minuty

Když počátkem devadesátých let obchodníci v Rakousku a Německu vyvěšovali na
své krámy cedule s varováním: "Češi, nekraďte nám tady", cítili jsme se trapně a
potupně. Přitom obchodníci v sousedních zemích tak vlastně jen vyjadřovali svoje
zoufalství z nástupu kobylek z nově svobodného Československa. Pokud si
pamatujete na tu dobu, možná si dokážete představit, jak se asi musí cítit
normální Rom, na kterého automaticky hledíme jako na zloděje. K mému překvapení
na tomto stereotypu postavila svoji reklamní kampaň automobilka Volvo.

"Sleva? Nic pro mě, zlato," říká obtloustlý snědý muž z automobilky. "Ale pro
vás ceny nižší až o 30 %," dodává Volvo. Možná slyším trávu růst, ale podívejte
se na inzerát sami: není ten tlusťoch Rom a necítíte v podtextu, že pro něj
Volvo se slevou není jednoduše proto, že on si auto ukrade bez placení? Vnímáte,
že "pro vás" ve skutečnosti znamená "pro vás bílé"?

Buď jen domýšlím něco, co je jen v mých představách, nebo je tahle reklama
krutě rasistická. Můžete ji vidět v aktuálním tisku (například dnešním Reflexu)
nebo v pohyblivé verzi na internetu, případně jako intro stránek
dovolsivolvo.cz.

Abych firmě nekřivdil, poslal jsem včera do Volva lidem zodpovědným za
komunikaci firmy dvě otázky: Proč v této reklamě figuruje Rom? Jak má tato
komunikace fungovat? Dostal jsem slušnou omluvu, že během středy mi nikdo nemůže
odpovědět, neboť kompetentní osoba ve firmě není, ale když počkám do čtvrtka,
zcela jistě dostanu odpověď. Čtvrtek utekl, odpověď nikde. Skoro bych řekl, že
není co řešit: co by tak asi Volvo mělo komentovat na své rasistické reklamě?

Celý život jako zloděj

Přiznejme si, v romské části populace je bezesporu vyšší podíl lapků, než
mezi Čechy obecně. Na takovém konstatování není nic rasistického, zakrývání této
pravdy je jen pokryteckou pozitivní diskriminací.

To, že mnozí Romové mají zcizování majetku bezmála za koníčka ale není důvod
k bezostyšně lacinému a vulgárnímu stylizování všech Romů do rolí zlodějů.
Automobilka neměla jediný důvod nasadit v reklamě pseudofórek, který použila.

Jaké to je, když se v důsledku podobných stereotypů slušní Romové musí celý
život cítit jako zloději, se loni pokusila veřejnosti přiblížit kampaň
občanského sdružení Romea vytvořená reklamní agenturou McCann Erickson. Možná si
na vizuál této kampaně ještě vzpomenete (více
zde…
). Bohužel se mi nepovedlo vypátrat, jestli měla kampaň nějaký
podstatný efekt (asi ne), marketingový ředitel Volva by ale nejspíš potřeboval
poslat na převýchovu ze slušného chování.

I když si myslím, že případná stížnost Radě pro reklamu by skončila
obligátním výrokem, že vlastně je všechno v nejlepším pořádku, skoro mám chuť
poprvé stížnost odeslat. I když nejsem Rom a tedy by mi to mohlo být srdečně
jedno.

Co myslíte? Mám tenhle článek vytisknout a odeslat reklamním radním? Nebo se
vám reklama Volva zdá být v pořádku?

Pomozte nám šířit pravdivé zpravodajsví o Romech
Teď populární icon