romea - logo
26. května 2022 (čtvrtek)
svátek má Filip

 

VYHLEDÁVÁNÍ
 

Cikáni, Romové a co všechno smíme

Praha, 20.7.2007 11:02, (Převzato: Mladá fronta DNES)

Horké léto ještě trochu přižhavily etnické přestřelky. Upřímně řečeno, ani to vlastně nejsou přestřelky, protože na to jsou potřeba pistolníci přinejmenším dva.

Realita je spíše taková, že zatím čas od času nějaký politik řekne něco nevybíravého o Romech, pak se ozve pár občanských sdružení a podávají se žaloby. Vznikne několik článků a na internetu se pod nimi zaskví příspěvky čtenářů. Nebývají tam dlouho, protože vzhledem k obsahu se záhy jeví nutné je smazat. Například mně to pak dělá problém, protože když jsem si chtěl najít pár úderných citátů, ty nejvýživnější debaty už byly vyrušeny. Přesto jsem ještě pár citátků zachránil pro budoucnost.

Tak třeba čtenář Gabidos o Romech píše: „Ano, je pravdou, že se množí jako krysy. Ano, je pravdou, že je obrovský nepoměr mezi cikány ve věznicích a cikány ve společnosti. Už jenom toto stačí k tomu, abychom tento problém začali řešit.“ Osoba, která sama sebe nazývá Pseudoteoretik, praví: „Ve zprávách řikali, že Romové půjdou klidně do stávky. Podle mě si na protest nevyzvednou sociální dávky...“ Jedinec, který sám sebe nazývá poněkud mystickým jménem „Reinkarnace Obraceče kalendáře“, dodává odvahy jisté paní senátorce a v rámci běžných internetových manýr přechází do důvěrné tykačky: „Janáčková vydrž. 95 procent obyvatel má stejné názory na cigoše a snad přijde doba kdy je budeme moct svobodně vyslovit.“
Je jen málo takových, jako je přispěvatel Parkes, který má na věc jiný názor: „Metoda sestěhovávání a urážení Romů-Cikánů uráží i mě. Pocházím z oblasti, kde je vysoká koncentrace cikánů a xenofobii to ve mně nevypěstovalo. Ty řeči o ,holé pravdě‘ a ,realitě‘ jsou jen projevem neochoty něco řešit, třeba i radikálněji, ale zákonně! Nadlidi tady už byli, ať už původem nebo díky stranické knížce. Paní senátorka by se měla stydět.“

Tolik citace, aby se dotyční dostali ke slovu a dějiny žurnalistiky nebyly ochuzeny.

Nemá cenu popírat, že je společnost v pohledu na Romy rozdělena. Část lidí si myslí, že jde o vrstvu lidí, které se toleruje kdeco. Nepracují, pobírají dávky, žijí jen přítomností, vyznačují se vysokou mírou kriminality, podléhají drogám, alkoholu, hazardu, půjčují si peníze na absurdní úroky, neumějí pořádně česky, neposílají děti do školy. A jsou to stejní rasisté jako bílí.
Pak jsou tu další, kteří soudí, že Romové jsou deklasovanou vrstvou lidí, která se - mnohdy bez vlastní viny - dostala už tak nízko, že si sama není schopna pomoci. Poukazují na vinu všech bývalých režimů, které tu kdy byly. Od středověku až po demokracii. Nejdřív Romové kočovat museli, pak zase nesměli. Komunisté je jen proto, že smavá dítka neuměla pořádně česky, posílali do zvláštních škol a pak se divili, že tahle menšina nemá žádné vzdělání a kvalifikaci. Pak přišel kapitalismus a zlikvidoval i ty poslední vzorce chování, kterým Romové rozuměli a uměli podle nich jednat. Do Indie je však poslat nelze, protože tam patří asi tak stejně jako my, tedy vůbec.

A celé je to debata hluchých a slepých, protože na jedné straně často stojí velkohubí internetoví a hospodští žvanilové používající silné výrazy, což je odvaha, která je nic nestojí, a na té druhé kavárenští romantici, kteří Roma v životě neviděli a žít by vedle něj nechtěli, ale řeční o problematice ras jako Gándhí samouk.

Tak jak to máme vlastně dělat? Máme si i v hospodě a za prahem vlastního domu dávat chorobně pozor na jazyk, abychom nebyli „nekorektní“? Musíme říkat Rom a nesmíme říkat Cikán? Nebo smíme být otevření a mluvit o „líných kůžích“? Odpověď je jednoduchá. Stačí se přidržet výroku svatého Pavla, že „všechno je dovoleno, ale ne všechno prospívá“. Mohu třeba říci, že Romové jsou líní, když už mám tu potřebu, ale je otázka, k čemu to bude dobré. Je lepší konstatovat, kolik procent Romů je nezaměstnaných a proč. Můžeme říci, že Romové fetují, ale bez čísel, důkazů a analýz, kde jsou toho příčiny, nikam společenskou debatu ohledně tohoto tématu neposuneme. Času nemáme mnoho. Pokud budeme za období jedné generace považovat dvacet let, máme před sebou tak šedesát let, aby se změnilo aspoň něco. Jak též říká Písmo, z každého zbytečného slova budeme souzeni. Takže leninsky opakujme, co by mělo být zákonem veřejných debat o etnicích: věcnost, věcnost, věcnost. Jinak se z téhle bezedné jámy nikdy nevyhrabeme.

Jan Jandourek
Přečteno: 1575x
 

Kam dál:

Štítky:  

Komentář, Liana Janáčková



HLAVNÍ ZPRÁVY

 

Další články z rubriky







..
romea - logo