romea - logo
27. ledna 2022 (čtvrtek)
svátek má Ingrid

 

VYHLEDÁVÁNÍ
 

Člověk v tísní a ČBA: Nevyužívejte služeb oddlužovacích firem

Praha, 15.7.2010 15:40, (ROMEA)

Organizace Člověk v tísni a Česká bankovní asociace (ČBA) dnes varovaly před praktikami firem, které nabízejí klientům pomoc při řešení problémů s nesplácenými úvěry. Oddlužovací společnosti situaci klienta nijak nevyřeší, v horším případě ji ještě zproblematizují.

Oddlužovací společnosti spíše fungují jako zbytečný a drahý prostředník mezi dlužníkem a skutečným věřitelem. Vyplývá to z analýzy, kterou zpracovali pracovníci organizace Člověk v tísni. Služby oddlužovacích firem kritizují také tuzemské finanční instituce, což je jeden z důvodů spolupráce mezi Člověkem v tísni a ČBA.

"Oddlužovacím agenturám ve skutečnosti nejde o oddlužení, pouze o zprostředkování komerční komunikace s věřiteli," uvedl autor analýzy Daniel Hůle z Člověka v tísni. Klient nejen, že nemá žádnou záruku, že se agentura s věřiteli dohodne, ale navíc agentuře platí další peníze. Podle analýzy, do které byly zahrnuty služby čtyř různých oddlužovacích agentur, účtují vstupní poplatky mezi 5000 až 15.000 korun a měsíční poplatky ve výši 15 až 30 procent z výše splátek. Sankce za porušení smlouvy dosahují až 20.000 korun a možnost vypovězení smlouvy je velmi složitá. "Dlužníkova finanční situace ale zůstává neřešena, dlužník má o jednoho věřitele navíc a narůstají mu sankce z prodlení," dodal Hůle.

Člověk v tísni proto doporučuje lidem oddlužovacích firem neoslovovat, jelikož oddlužení nabízí řada neziskových subjektů zdarma. Podobné stanovisko zastává i Česká bankovní asociace. "V případě, že se někdo dostane do potíží se splácením úvěru, měl by primárně kontaktovat svoji banku. Žádný prostředník mu nemůže vyjednat lepší podmínky," uvedl náměstek výkonného ředitele ČBA Jan Matoušek. Cílem bank je podle Matouška získat poskytnuté peníze zpět, proto vždy upřednostní osobní dohodu s klientem. "Bankám logicky záleží na tom, aby se pozice jejich klientů nezhoršovala," řekl Matoušek.

Největší potíže mají podle něj klienti bank se splácením účelových úvěrů. Podíl nesplácených účelových půjček po splatnosti více než 90 dnů nyní činí 15,4 procenta, u neúčelových půjček je to téměř o šest procent méně. Služby oddlužovacích firem kritizují také tuzemské finanční instituce. "Na návrhy splátkových kalendářů od oddlužovacích společností nepřistupujeme. Přijetí těchto návrhů by poškozovalo a znevýhodňovalo naše ostatní klienty, nejen ty řádně splácející, ale i ty, kteří se vlastními silami snaží dohodnout nový splátkový kalendář," uvedla například tento týden ředitelka odboru restrukturalizace a vymáhání České spořitelny Marie Švagrová.

"V posledních měsících nebankovní společnost Cetelem eviduje nárůst aktivity oddlužovacích a poradenských firem, které parazitují na neschopnosti klienta splácet řádně a včas úvěry svým věřitelům,“ doplnil generální ředitel společnosti Václav Horák. Od loňského roku se podle něj jejich počet zdvojnásobil a působí jich už přes dvě desítky. Oddlužovací firmy často používají postupy a praktiky, jejichž skutečný dopad je ve většině případů pro klienta spíše více zatěžující, dodal.

ČTK, čop,
Přečteno: 1353x
 

Kam dál:

Štítky:  

Domácí, Finance



HLAVNÍ ZPRÁVY

 

Další články z rubriky







..
romea - logo