Zpravodajský server Romea.cz. Vše o Romech na jednom místě

Zpravodajský server Romea.cz. Vše o Romech na jednom místě

Člověk v tísní a ČBA: Nevyužívejte služeb oddlužovacích firem

31. ledna 2012
Čtení na 2 minuty

Organizace Člověk v tísni a Česká bankovní asociace (ČBA) dnes varovaly před
praktikami firem, které nabízejí klientům pomoc při řešení problémů s
nesplácenými úvěry. Oddlužovací společnosti situaci klienta nijak nevyřeší, v
horším případě ji ještě zproblematizují.

Oddlužovací společnosti spíše fungují jako zbytečný a drahý prostředník mezi
dlužníkem a skutečným věřitelem. Vyplývá to z analýzy, kterou zpracovali
pracovníci organizace Člověk v tísni. Služby oddlužovacích firem kritizují také
tuzemské finanční instituce, což je jeden z důvodů spolupráce mezi Člověkem v
tísni a ČBA.

"Oddlužovacím agenturám ve skutečnosti nejde o oddlužení, pouze o
zprostředkování komerční komunikace s věřiteli," uvedl autor analýzy Daniel Hůle
z Člověka v tísni. Klient nejen, že nemá žádnou záruku, že se agentura s
věřiteli dohodne, ale navíc agentuře platí další peníze. Podle analýzy, do které
byly zahrnuty služby čtyř různých oddlužovacích agentur, účtují vstupní poplatky
mezi 5000 až 15.000 korun a měsíční poplatky ve výši 15 až 30 procent z výše
splátek. Sankce za porušení smlouvy dosahují až 20.000 korun a možnost
vypovězení smlouvy je velmi složitá. "Dlužníkova finanční situace ale zůstává
neřešena, dlužník má o jednoho věřitele navíc a narůstají mu sankce z prodlení,"
dodal Hůle.

Člověk v tísni proto doporučuje lidem oddlužovacích firem neoslovovat, jelikož
oddlužení nabízí řada neziskových subjektů zdarma. Podobné stanovisko zastává i
Česká bankovní asociace. "V případě, že se někdo dostane do potíží se splácením
úvěru, měl by primárně kontaktovat svoji banku. Žádný prostředník mu nemůže
vyjednat lepší podmínky," uvedl náměstek výkonného ředitele ČBA Jan Matoušek.
Cílem bank je podle Matouška získat poskytnuté peníze zpět, proto vždy
upřednostní osobní dohodu s klientem. "Bankám logicky záleží na tom, aby se
pozice jejich klientů nezhoršovala," řekl Matoušek.

Největší potíže mají podle něj klienti bank se splácením účelových úvěrů. Podíl
nesplácených účelových půjček po splatnosti více než 90 dnů nyní činí 15,4
procenta, u neúčelových půjček je to téměř o šest procent méně. Služby
oddlužovacích firem kritizují také tuzemské finanční instituce. "Na návrhy
splátkových kalendářů od oddlužovacích společností nepřistupujeme. Přijetí
těchto návrhů by poškozovalo a znevýhodňovalo naše ostatní klienty, nejen ty
řádně splácející, ale i ty, kteří se vlastními silami snaží dohodnout nový
splátkový kalendář," uvedla například tento týden ředitelka odboru
restrukturalizace a vymáhání České spořitelny Marie Švagrová.

"V posledních měsících nebankovní společnost Cetelem eviduje nárůst aktivity
oddlužovacích a poradenských firem, které parazitují na neschopnosti klienta
splácet řádně a včas úvěry svým věřitelům,“ doplnil generální ředitel
společnosti Václav Horák. Od loňského roku se podle něj jejich počet
zdvojnásobil a působí jich už přes dvě desítky. Oddlužovací firmy často
používají postupy a praktiky, jejichž skutečný dopad je ve většině případů pro
klienta spíše více zatěžující, dodal.

Pomozte nám šířit pravdivé zpravodajsví o Romech
Teď populární icon