Zpravodajský server Romea.cz. Vše o Romech na jednom místě

Zpravodajský server Romea.cz. Vše o Romech na jednom místě

Co je nacionalismus a další společenské jevy? Společnost Člověk v tísni připravila kurz pro plzeňské učitele.

31. ledna 2012
Čtení na 2 minuty

Co se Vám vybaví, když se řekne nacionalismus? Podívejte se pro příklad na myšlenkovou mapu, která vznikla na workshopu středoškolských pedagogů. Učitelé měli za úkol uvést všechny pojmy, které je napadnou v souvislosti se slovem nacionalismus. I toto se můžete dočíst na webových stránkách www.svetpodledemokracie.cz. Na nich společnost Člověk v tísni představuje projekt, který připravila v Plzeňském kraji a kterým chce podpořit učitele a pomoci jim při výuce demokratických principů a při debatě o vzrůstajícím neonacismu, multikulturním prostředí, sociálním vyloučení, diskriminaci a o dalších tématech. Učitelům základních a středních škol nabízí zdarma kurz zaměřený na tuto problematiku, řekl ČTK Dalibor Hapl z plzeňské pobočky organizace.

Pro Romeu organizátoři kurzu uváději: „ Demokratický světonázor stojí na principech otevřenosti, rovnosti, svobody, zodpovědnosti a lidské důstojnosti. Ačkoli se nám dnes tyto hodnoty jeví jako samozřejmé, historická zkušenost ukazuje, že bez jejich neustálého oživování, reflektování a promýšlení je demokracie velmi zranitelným výdobytkem. Současná globální situace, jakož i lokální společenské podmínky se rychle proměňují a demokracie se ocitá před řadou nových výzev, které kladou stále větší nároky i na obsah výchovy k demokracii a souvisejících témat.

Projektem – potažmo kurzem Svět podle demokracie chceme podpořit učitele a školy při zahrnování tématu demokracie do výuky, a to především ve vztahu k různým aktuálním palčivým tématům současného světa – jako jsou nacionalismus, multikulturalismus a menšiny, média, náboženství, rozvojová pomoc, terorismus, evropská integrace, občanská společnost, feminismus a další.“

Ambicí projektu je přiblížit a kriticky reflektovat diskuse, které jsou o demokracii nad vybranými aktuálními tématy vedeny (a tím zvýšit porozumění významu tohoto pojmu). Tam, kde je to žádoucí, také podpořit stanoviska, která přispívají k obhajobě svobody, demokracie, lidských práv a otevřené občanské společnosti.

“Není to tak, že bychom se domnívali, že se tomu školy nedostatečně věnují, ale snažíme se pedagogům nabídnout nějakou inspiraci a zamyšlení nad tím, jako o těchto věcech učit,” uvádí Dalibor Hapl. Témata pomáhali vybírat sami pedagogové a experti a vycházeli při tom z vlastních zkušeností a potřeb.

Kurz má pomoci učitelům, jak ve výuce zdůrazňovat svobodu, demokracii a lidská práva. Má jim dát inspiraci, jak demokraticky hovořit v hodinách o globálním oteplování, evropské integraci, náboženství, médiích, menšinách, globalizaci či o feminismu a rovnosti mezi pohlavími. Zabývá se také například vztahem mezi demokracií a terorismem nebo totalitními ideologiemi.

Účastníky kurzů čeká 15 e-learningových lekcí, které pomocí textů, videí či audio nahrávek popisují společenské problémy. Na elektronické lekce navazují dva celodenní semináře s možností výměny zkušeností pedagogů, uvedla koordinátorka programu Zdeňka Vaňurová.

Pomozte nám šířit pravdivé zpravodajsví o Romech
Teď populární icon