Zpravodajský server Romea.cz. Vše o Romech na jednom místě

Zpravodajský server Romea.cz. Vše o Romech na jednom místě

Komentáře

Exekuce jsou v módě, samy ale nic nevyřeší

31. ledna 2012
Čtení na 4 minuty

Ministerstvo práce zredukuje počet dávek z 18 na tři a počet výplatních míst
ze tří na jediné na úřadu práce. Potud dobrá zpráva o efektivizaci a
zjednodušování komplikovaného systému. Špatný je ale návrh umožnit exekuce
sociálních dávek, respektive té části, která jde nad dvojnásobek životního
minima.

Tím je narušen samotný smysl podpory chudých a neuspějí ani argumenty, že
obdobně je možné exekuovat mzdy či důchody. To, čím vloni šokovala primátorka
Řápková v Chomutově – nezákonným exekuováním dávek v hmotné nouzi a také jejich
přetavením v odměny soukromých exekutorů – se může stát legální normou v celém
Česku.

Jeden individuální plán, prosím

Co všechno může být na navrhovaných změnách problematické? Pojďme postupně:
Opozice v navrhovaných změnách kritizuje, že jediné výplatní místo bude na úřadu
práce. Argumentuje tím, že tato změna odebere kompetenci spolurozhodovat o
dávkách hmotné nouze úředníkům z obecních úřadů a přiřkne ji těm z úřadu práce,
kteří jsou prý příliš daleko od místní reality a nedokáží posoudit potřeby
klientů. Opomněla, že jsou to stále občané města, pouze ve službách úřadu státní
správy. Záleží tedy především na vzdělání, zkušenostech a schopnostech jednat s
klientem, ne na tom, na které židli právě sedí. Znám desítky úřednic sociálních
odborů, které zavaleny vlastními předsudky nedokáží své klienty ani slušně
pozdravit.

Navíc oba úřady (sociální i práce) měly či mají povinnost zpracovávat s
dlouhodobě nezaměstnaným klientem individuální plán. Není logičtějšího kroku,
než oba plány sjednotit a metodicky výrazně usadit. Zatím vznikaly po výtce pro
formu. Při stávající zátěži úředníků a úřednic úřadu práce není reální
předpokládat, že by měli dostatek času (a zároveň odborných kompetencí)
připravovat, realizovat a vyhodnocovat tyto plány tak, aby skutečně plnily svůj
účel – systematicky podporovaly zkompetentnění klienta k návratu na trh práce.

Zádrhel při předání kompetencí vyplácení dávek z úrovně přenesené státní
správy na obci na úroveň přímé státní správy vykonávané úřadem práce může také
nastat při zajištění spolupráce výplatního místa s poskytovateli důležitých
sociálních služeb. Místní sociální úřady jsou přirozenějším partnerem
neziskových organizací, mají blízko k důležité kompetenci obce řídit síť služeb
sociálního poradenství a prevence v místě.

Uvrženi do chudoby

Dávky státní sociální podpory a dávky v hmotné nouzi se podle návrhů
ministerstva práce propojí a transponují do dávky pro rodinu, dávku pro
zdravotně postižené a dávku pro chudé. Budou se skládat z jednotlivých položek,
které nahradí dosavadní systém mnoha dávek.

Tyto dávky jsou určeny k pokrytí základních životních nákladů klienta.
Především k zajištění bydlení, jídla, oblečení, nákladů na cestovné či u dětí na
náklady spojené s docházku do školy a dalším vzděláváním.
Společně s podporou v nezaměstnanosti mají sloužit především k aktivizaci
klienta, jeho návratu na trh práce. Nejsou určeny k dlouhodobému čerpání, z
praxe víme, že nezaměstnanost delší než několik měsíců vede ke ztrátě
konkurenceschopnosti, pracovních návyků a nástupu letargie z dlouhodobé špatné
ekonomické situace.

Všechny uvedené důvody jsou v ostrém rozporu s plánovaným umožněním exekucí.
Zabavení podstatné části sociálních transferů de facto znamená, že se popírá
jejich účel. V praxi to vždy bude mít dopad na celkovou ekonomickou situaci
klienta a namísto aktivizace jej uvrhne do trvalé chudoby a hospodaření s
nepřiměřeně nízkými prostředky zejména v rodinách, kde je třeba zajistit východu
a vzdělávání dětí.

Zaplať si svého exekutora

Exekutoři navíc nikdy zabavené prostředky ze sociálních dávek nepředají v
úplnosti majiteli pohledávky, ale ponechají si i odměnu. Vloni při chomutovských
exekucích si ponechali průměrně desetkrát vyšší odměnu, než byla pohledávka. K
tomu řekl doktor Jan Bárta z Ústavu státu a práva: „Kdybych byl povinným, který
ze sociálních dávek, anebo nakonec jakýchkoliv jiných peněz zaplatil dluh, viděl
bych to tak, že jsem dluh zaplatil dobrovolně – což je jistě správně. Vadilo by
mi ale velmi, že mám navíc platit exekutorovi jeho odměnu, která je nějakým
procentem z vymožené částky.“

Svolení k exekucím by mělo být nahrazeno uplatněním jiných nástrojů – a to
především důsledným využitím nástroje zvláštního příjemce dávek, respektive jeho
rozšíření i na další platby související se zajištěním bydlení (nejen nájemného).
Pro upřesnění – tento institut umožňuje, aby pravidelné platby odcházely bez
souhlasu klienta přímo na účet například pronajímatele.

Mezi účinné nástroje při předlužení patří splátkové kalendáře – ty fungují
tehdy, pokud se klient podílí na jejich určení a jsou propojeny se systematickou
podporou pro změnu hospodaření klienta. To umí především sociální pracovníci a
nabízí se tu vhodné propojení individuálních plánů klienta vznikajících na úřadu
práce s intervencí sociálního pracovníka.

Lichvářům vstup zakázán

Vedle těchto ověřených nástrojů je důležité dále posilovat nástroje podpory
zaměstnanosti – veřejnou službu či veřejně prospěšné práce. Zásadní je směřovat
k rozevření nůžek mezi minimální mzdou a sociálními dávkami. Důležitá je i
ochrana před exekucí u těch, kteří nejsou pasivní a místo přijímání sociálních
dávek pracují. Jejich mzda však v současné době snadno podlehne při předlužení
exekuci. A v neposlední řadě je zapotřebí uplatnit prevenci zadlužení – a to umí
především terénní pracovníci.

Jsou v první linii v boji proti lichvářům nejrůznějších druhů, včetně
rychlých půjček, nebo proti zlořádným majitelům ubytoven, které odírají své
klienty o dávky předraženým nájemným.

Jak je vidět, exekuce nejsou všelékem, dokonce ani tou správnou medicínou,
kterou bychom měli chudým ordinovat.

KAM DÁL?


Ministerstvo práce chce předložit záměr o možné exekuci sociálních dávek

Pomozte nám šířit pravdivé zpravodajsví o Romech
Teď populární icon