romea - logo
27. února 2021 (sobota)
svátek má Alexandr

 

VYHLEDÁVÁNÍ
 

Fenomén Svaté Sáry

Hamilton, Ontario, 21.7.2009 11:25, (ROMEA)

Jednou z nejzajímavějších romských legend je legenda o svaté Sáře (Kali Sara, Sara le Kali), která je úzce spojena s biblickými postavami tří Marií. Každý rok se 24. května ve francouzské vesnici Saintes Marie de la Mer v místě, kde se řeka Rhona vlévá do Středozemního moře, schází tisíce Romů z celé Evropy, aby se zúčastnily obřadu, jenž symbolizuje přivítání tří Marií svatou Sárou.

Existuje několik verzí celého příběhu. Katolická církev vypráví legendu takto:

Tři nejvěrnější následovnice Ježíše Krista Marie Salome, matka apoštolů Jana a Jakuba, Marie Jakobe, sestra panny Marie a Marie Magdalena, byly po jeho ukřižování Řimany vyhnány ze Svaté země spolu s jejich egyptskou služebnicí Sárou. Dali je na loď, jež neměla plachty ani vesla a která si, řízena jen osudem, zázračně našla cestu ke břehům jižní Francie nedaleko od místa, jež se později přejmenovalo na Saintes Marie de la Mar. Odtud začaly kázat slovo boží, to se později rozšířilo do celé Evropy.

Podle jiné verze byla Sára dcerou Ježíše Krista a Marie Magdalény.

Romové ovšem mají jinou, vlastní verzi, kterou vypráví během letních nocí u táborových ohňů:
Romové věří, že Sára byla ženou vznešené krve, žijící na pobřeží Středozemního moře v jižní Francii. Jednoho dne se jí zjevil Bůh a řekl jí, že připlují tři nejvěrnější následovnice Ježíše. Když je přišla přivítat na pobřeží, viděla, že se s nimi převrátila loď. Sára neváhala, rozprostřela na vodě svůj plášť a použila jej jako plavidlo tak, aby se k nim přiblížila a všechny tři (v současnosti existují už pouze dvě) z lodě zachránila. Poté, co ji Marie pokřtily, Sára rozšiřovala dobrotu a křesťanstvi mezi svými lidmi.

To vše se mělo odehrát kolem roku 43 našeho letopočtu, což nelze pokládat za věrohodné, neboť Romové přišli do Evropy až mnohem později. Zajímavé ale je, že během stavebních prací v kostele v Saintes Marie de la Mer v roce 1448 byly objeveny čtyři bezhlavé ženské skeletony, které byly církví identifikovány jako pozůstatky třech Marií a svaté Sáry. Další skeleton, také připisovaný Sáře, byl objeven v roce 1496. Bohužel, pokud je nám známo, ani jeden ze skeletonů nebyl podroben karbonovému testu na zjištění věku kostí, proto jejich stáří není ověřeno.

Marie Magdalena později upadla v zapomnění. Podle legendy se stala poutnicí a ukrývala se v jeskyních, kde se zpovídala ze svých hříchů. Ať už to bylo jakkoliv, v současnosti je kostel Notre-Dame-de-la-Mer v Saintes Marie de la Mer zasvěcen pouze Marii Jakobe a Marii Salome. Jejich sochy stojí na podstavcích v hlavím sále kostela. Naproti tomu svatá Sára nebyla církví nikdy kanonizována, nikdy ji neuznali za svatou. Její soše vyhradili místo ve sklepních prostorách kostela.

Jakýkoliv pokus vysvětlit, kdo vlastně Kali Sara je a jak to, že je považována Romy za svatou, nemůže být úspěšný, dokud vysvětlení nebude vycházet z romské historie a kultury.
Donedávna se věřilo, že oslavy svaté Sáry se konají pouze v Saintes Marie de la Mer. Jak uvádí Ronald Lee, romský spisovatel a scholar, podobné oslavy a ceremonie, ale v mnohem menším měřítku, existují i v mnoha jiných státech Evropy, jako např. v Polsku, na Slovensku a také v balkánských zemích.

První zmínka o svaté Sáře se objevila v literatuře v Pověstech a svatých Mariích z roku 1521 od Vincenta Pilippona. Za zmínku take stojí kniha Tziganes od Franze deVille vydaná v roce 1956 v Brusselu, ve které se svatá Sára přímo označuje jako žena romského původu.

Při ceremonii v Saintes Marie de la Mer je svatá Sára, umístěná na podstavci propleteném květinami, nesena několika Romy na ramenou a v přítomnosti romských strážců na bílých koních až ke břehům Středozemního moře. Tam je ponořena do vody a poté odnesena zpět do kostela. To vše za doprovodu romské hudby a zpěvu. Festival navštíví každý rok až 50 tisíc Romů z celé Evropy.

Indičtí historici jako např. Dr.Weer Rishi spolu s jejich kolegy ze západních zemí, kteří měli možnost vidět ceremonie v Saintes Marie de la Mer, zjistili, že jsou téměř identické s ceremoniemi okolo hindské bohyně Durga, jež je známá také jako Kálí. Také jmeno Sára se vyskytuje ve spojení se jmény Durga/Kálí v několika hindských náboženských knihách. Jednou z nich je např. Durgasaptashati, jedná se o knihu modliteb k bohyni Durga a k jejím různým formám, kde se v páté kapitole a dvanáctém odstavci uvádí: “Vzdejte hold Durze, nositelce všech těžkostí, Sáře, vtělení všeho dobrého a Krišnovi a Durhmě, rozptýleným v kouři”.

Tato a také další zmínky v jiných hinduistických náboženských knihách potvrzují, že svatá Sára a indická bohyně Kálí jsou jedna a tatéž osoba. Naši romští předkové dokázali zachovat tuto tradici pouze díky ústnímu podání a přenést jí o několik století později a několik tisíc kilometrů západněji do křesťanské Evropy, což je opravdu obdivuhodné.

Je velmi pravděpodobné,že socha černé svatyně existovala v kostele Notre-Dame-de-la-Mer ještě před příchodem křesťanství. S jeho nástupem se objevila nutnost její existenci nějakým způsobem vysvětlit. Církevní legenda o Sáře, egyptské služebnici třech Marií, to udělala. Poté někdy okolo 14. až 15. století přišli do Evropy první Romové. Bohužel přišli v době rozmachu inkvizice. V době, kdy praktikovat jiné náboženství bylo trestáno smrtí, a tudíž bylo nutno ukrýt romskou víru v křesťanství. Černá svatyně v kostele Notre-Dame-de-la-Mer se Romům určitě jevila jako důstojný pokračovatel tradice, kterou si naši předkové přinesli z Indie.

Jak se Romům podařilo si svatou Sáru přivlastnit, nevíme. Je ale zřejmé, díky novodobým objevům o původu Romů, že tradice má s křesťanstvím jen málo společné a že její původ nalezneme, stejně jako u Romů, v Indii. Jsou I tací, kteří srovnávají osud Kali Sáry s osudem Romů. Ponížena tím, že ji neuznali za svatou a věčně odstrkována do sklepení studeného kostela. Díky novým poznatkům nyní ale může konečně vyjít ze svého stínu a identifikovat se jako skutečná romská bohyně, patronka a ochránkyně všech Romů.

Prohlédněte si tato fascinující videa ze Saintes Marie de la Mer.

Ceremonie oblékání svaté Sáry – 2008
http://www.youtube.com/watch?v=zf4S0EK5mBc 

Saintes Marie de la Mer – 2007
http://www.youtube.com/watch?v=ReyWznrcKQM 

Saintes Marie de la Mer – 2006
http://www.youtube.com/watch?v=hmKI3JFC-LE&feature=PlayList&p=F6753C750705C468&index=0

Zdroj:
(1) www.spiritus-tempuris.com
(2) www.saintesmaries.com, oficiální stránky vesnice Saintes Maries de la Mar
(3) Ronald Lee
(4) Linda J. Paul
(5) www.youtube.com

Josef Bánom ml.
Přečteno: 7381x
 

Nepřehlédněte:

Kam dál:

Štítky:  

Komentář



HLAVNÍ ZPRÁVY

Zleva: Jan Blatný, Michal Miko, Alena Gronzíková a Cyril Koky

Povinné respirátory? Pro sociálně vyloučené lokality a chudé velký finanční problém. Pokud je vláda vyžaduje, měla by je rozdávat zdarma

22.2.2021 10:30
Ministerstvo zdravotnictví dnes vydá mimořádné opatření, ve kterém kvůli šíření epidemie covidu-19 zpřísní povinnost ochrany dýchacích cest. Podle dřívějšího vyjádření ministra Jana Blatného (za ANO) bude nařízení platit od půlnoci z dneška na úterý, týkat se bude veřejných míst s větší koncentrací lidí. Lidem v nich už nebude stačit textilní rouška, ale budou muset nosit respirátor, nanoroušku nebo dvě chirurgické roušky. Podle některých opozičních politiků by měl dávat občanům respirátory zdarma. To navrhují i redakcí serveru Romea.cz oslovení odborníci pracující v sociálně vyloučených lokalitách nebo s Romy.
 celý článek

Video na podporu očkování natočila i skupina celebrit z menšinových komunit, mezi nimi například herec Adil Ray či komik Romesh Ranganathan (FOTO: Repro Youtube)

videoBritská studie: Příslušníci etnických menšin mají menší důvěru k vakcíně proti covidu-19, méně se očkují, více umírají. V ČR podobná data nemáme

19.2.2021 16:25
Příslušníci etnických menšin žijících v Anglii mají menší důvěru k vakcíně proti covidu-19 než většinová populace. To se promítá i do počtu očkovaných. Zatímco bělochů ve věku 70 až 79 let naočkovali angličtí zdravotníci již 86 procent, v případě černochů je to jen 55 procent, vyplývá ze studie, o které informovala agentura Reuters.
 celý článek

Lékařka Marie Nejedlá v rozhovoru pro ROMEA TV vysvětluje popis výroby vakcíny proti COVID-19, foto: romeatv

videoLékařka pro ROMEA TV vysvětluje nejasnosti kolem očkování: Z čeho je vakcína složená? Jak funguje?

19.2.2021 13:40
Ochota občanů České republiky nechat se očkovat proti nemoci COVID-19 od konce roku mírně vzrostla. Na konci ledna mělo o vakcínu zdarma zájem 54 procent dospělých v ČR. Jak ukazují průzkumy ze zahraničí, mezi etnickými menšinami je však ochota k očkování nižší. Platí to zřejmě i u Romů v České republice. Poměrně často se opakuje několik otázek a názorů, které jsou s vakcinací spojené. Z čeho jsou vakcíny proti COVID-19 složené? Vakcíny byly vyvinuty velmi rychle, jsou proto nekvalitní? Do jaké míry jsou vakcíny účinné? ROMEA TV přináší sérii videí, kde na tyto otázky odpovídá lékařka Marie Nejedlá ze Státního zdravotního ústavu.  
 celý článek

 

Další články z rubriky







..
romea - logo