Zpravodajský server Romea.cz. Vše o Romech na jednom místě

Zpravodajský server Romea.cz. Vše o Romech na jednom místě

IQ Roma servis: Divadlo Fórum je vhodná technika při prevenci šikany, poruchy příjmu potravy, zneužívání omamných látek či rasismu

10. května 2012
Čtení na 2 minuty

Nezisková organizace IQ Roma servis pracující především s romskou menšinou se
při šíření myšlenek multikulturní osvěty a tolerance vrací k divadelní technice
Divadla Fórum. Vnáší tak nový vítr do pedagogických vod základních škol v
Jihomoravském kraji. Základní škola v Bučovicích je jedna z prvních, kde měli
žáci možnost se do průlomové techniky zapojit.

„Divadlo Fórum je vhodná technika například při prevenci citlivých témat,
jako je šikana, poruchy příjmu potravy, zneužívání omamných látek, rasismus
apod. Má potenciál vtáhnout do děje i žáky, kteří by se jinak nezapojili.

Tím, že mladí lidé mají příležitost sami měnit vývoj příběhu správným směrem
a vystupovat v roli pozitivních postav, mají možnost tento naučený model pak ve
svém životě i v praxi opakovat. Divadlo Fórum považuji za průlomovou techniku v
práci s kolektivem dětí a mladých lidí,“ uvádí koordinátorka programu pro
Jihomoravský kraj organizace IQ Roma servis Nela Živčáková.

„Asi nejvíce se žákům líbila scénka matky s dcerou. Radili jí, jak se má
zachovat, zapojovali se do hry. Myslím, že i pro nás učitele byla tato
netradiční výuka přínosem“ hodnotí techniku třídní učitelka L. Jelínková ze
základní školy v Bučovicích.

Koncepce divadelního představení je rozdělena do tří vyučovacích hodin. V
první části jsou žáci zapojeni do přípravných aktivit, aby se naladili na další
práci a měli možnost se i seznámit s lektory, následuje přehrání několika
krátkých navazujících scén, které končí většinou špatně. Například hlavní
hrdinka příběhu zkolabuje poté, co si nikdo nevšiml změn v jejím chování a ona
už nezvládá poruchu příjmu potravy, která ji zcela ovládla.

Po prvním přehrání představení, které je složené z gradujících situací, se v
diskusi společně s žáky rozebírá jednání hlavních postav. Další postup upřesňuje
N. Živčáková: „Popíše se děj příběhu a diskutuje se o tom, jaké vztahy měli mezi
sebou hlavní postavy. Následuje druhé přehrání stejného příběhu. Zde však
nastává zásadní zlom. Žáci mohou do děje vstupovat, když se jim zdá, že někdo
jedná špatně a vývoj situace tak měnit.

Při změnách děje ale musí vycházet z reálné povahy postavy, aby zůstala
zachovaná realističnost příběhu.“ Při práci s dějem žáci využívají divadelní
prostředky, jako je například „vhled do hlavy“ kde postava otevřeně mluví o tom,
co přesně v dané situaci cítí. Druhou možností, jak jít v příběhu do hloubky, je
technika horkého křesla, při které si diváci mohou zjistit o postavách různé
informace z minulosti. Když žáci prostředky používají, představení získává nový
nádech a hloubku.

Důležitým úkolem pedagogů je žáky do děje vtáhnout a motivovat je k tomu, aby
navrhovanou změnu děje sami přehráli.

V celé technice jde o vyvolání diskuse o tom, proč jednáme určitými způsoby a
jak je možné to změnit a tím zlepšit vztahy, mezilidskou komunikaci a v
neposlední řadě také svou budoucnost. Technika pracuje se skrytými lidskými
pohnutkami a očekáváními, které jsou zdrojem konfliktů, ale při představení
nezůstávají nepovšimnuty.

„S touto technikou pracujeme zejména s třídami na druhém stupni. U starších
dětí je možné předpokládat určitý stupeň zralosti, který je podstatným
východiskem fungování techniky,“ upřesňuje zacílení divadla Fórum Silvia
Zeljenková.

Pomozte nám šířit pravdivé zpravodajsví o Romech
Teď populární icon