Zpravodajský server Romea.cz. Vše o Romech na jednom místě

Zpravodajský server Romea.cz. Vše o Romech na jednom místě

Liga lidských práv ocenila dalších osm Férových škol, které podporují inkluzivní vzdělání

31. ledna 2012
Čtení na 2 minuty

Při včerejší slavnostní certifikaci v Praze ocenili pedagogové Ligy lidských
práv dalších osm základních škol z celé České republiky za jejich otevřený
přístup ke vzdělávání žáků, kteří mají speciální potřeby. Počet oceněných škol,
které podporují inkluzivní vzdělávání, tak vzrostl na osmnáct.

To, zda si daná škola certifikát zaslouží, posuzovala tříčlenná odborná
komise, která v letošním roce vybírala z dvanácti zájemců. Pokud se škola z
vlastní vůle rozhodne ucházet o certifikát, navštěvují ji speciální koordinátoři
a pedagogové, kteří zjišťují informace potřebné k hodnocení školy, kontrolují
dodržování podmínek certifikace v běžné praxi školy a poskytují konzultace.
Certifikátem byly nakonec oceněny ZŠ a MŠ Červený vrch, ZŠ a MŠ Dub, ZŠ a MŠ
Chotýšany, ZŠ a MŠ Klobuky, ZŠ a MŠ Praha 8 – Karlín, ZŠ Most, ZŠ Vítkov a ZŠ
Žďár nad Sázavou.

Školy učí žáky toleranci a ohleduplnosti

Školy, které mají nebo mohou získat označení „férové“, musejí splňovat určité
podmínky vztahující se k problematice inkluze. Taková je například základní a
mateřská škola Lyčkovo náměstí v Praze-Karlíně, kde se slavnostní certifikace
konala. Zde je podle komise heterogenita třídních kolektivů obrovská. Společně
se tu učí žáci se zdravotním postižením, se sociálním znevýhodněním, romské děti
a děti cizinců.

Z odborného hodnocení komise také vyplývá, že „škola je velmi aktivní v
komunikaci rodič – žák – učitel a má velice dobře zpracovaný postup konzultací,
vycházející z pozitivních výsledků žáka a jeho vlastního hodnocení, a plánů
osobního rozvoje žáka“. Pedagogové například poskytují odbornou podporu a pomoc
dětem, které si své domácí úkoly zpracovávají v družině. Odlišnost školáků je v
karlínské škole vnímána jako příležitost k rozvíjení respektu k sobě i ostatním,
rozvíjení schopnosti empatie, tolerance, ohleduplnosti a zodpovědnosti.

Stejnou filozofií se řídí také malá základní škola ve středočeských
Chotýšanech, jejíž vedení si zakládá na komunitním a otevřeném přístupu nejen k
dětem, ale i k dospělým. Učitelé tu připravují během roku několik akcí pro
rodiče i širší veřejnost a informují o aktivitách i dění ve škole
prostřednictvím místních novin, plakátů a webových stránek školy. Chotýšanští
pedagogové přizpůsobují metody výuky dětem a respektují rozdílné typy učení a
předpoklady dětí.

Inkluzivní vzdělávání podporuje i stát, zatím však nedostatečně

Kromě projektu Férová škola Ligy lidských práv se o otevřenější přístup škol
k znevýhodněným žákům starají také orgány státní správy. Současný legislativní
stav v oblasti školství je uspokojivější například díky novelizaci vyhlášek 72 a
73/2005 Sb., které vešly v platnost na začátku září. Díky této změně školy mohou
mimo jiné odmítnout přijmout žáka pouze kvůli nedostatečné kapacitě školy.

Bohužel však stále přetrvávají ustanovení, která umožňují školám provádět
kroky opačným směrem a segregovat děti z běžného školství. „Přesto se však najde
mnoho škol, a certifikace Férové školy je toho důkazem, které prosazují rovný
přístup ke všem žákům i za stávajícího stavu školské legislativy,“ komentovala
situaci právnička Ligy a koordinátorka Férové školy Iva Pikalová.

Více informací o inkluzivním vzdělávání a o projektu Férová škola najdete
zde: Férová škola

Více informací o novelizaci školských vyhlášek najdete zde:

Liga lidských práv

 

Pomozte nám šířit pravdivé zpravodajsví o Romech
Teď populární icon