Zpravodajský server Romea.cz. Vše o Romech na jednom místě

Zpravodajský server Romea.cz. Vše o Romech na jednom místě

Nezisková organizace jako most mezi klientem a úřadem

20. dubna 2012
Čtení na 4 minuty

V práci s osobami ohroženými sociálním vyloučením lidé často naráží na problém nedůvěry klientů k úředníkům. Jak ji překonat? Funkčním prostředníkem může být terénní pracovník neziskové organizace, který pracuje přímo v rodinách klientů.

Praktickou ukázkou může být efektivní spolupráce neziskové organizace IQ Roma servis a města Vyškov. Díky vstřícnému přístupu a celkové spolupráci města Vyškova a terénní pracovnice IQ Roma servisu má první klientka programu Prevence a řešení zadluženosti na bydlení nájemní smlouvu a hradí si svůj dluh.

IQ Roma servis v obci působí od roku 2009, s městem Vyškov intenzivněji spolupracuje od roku 2010. Hlavní témata, která společně řeší, jsou bydlení a zadluženost na bydlení, komerční zadluženost, sociální zabezpečení a péče o děti, doučování, školní docházka, volný čas a další vzdělávání dětí ohrožených sociálním vyloučením, zejména Romů. V současné době, kdy IQ Roma servis pracuje přibližně s 50 klienty, je terénní pracovnice v obci úředníky i vedením města přijímána velmi pozitivně a brána za odborníka na řešení uvedených témat a prostředníka mezi úřadem a klientem. Individuální přístup ke klientům ze strany města, ochota úředníků vyslechnout a zhodnotit případ klienta jako člověka a jejich pozitivní přístup k věci vedou k tomu, že spolupráce přináší první hmatatelné výsledky.

„Klienti začínají úřadu více důvěřovat, pomalu se začínají dívat na úředníky jako na osoby, které jim mohou pomoci v jejich potížích. Společně pracujeme na získání důvěry klientů. V této spolupráci předávám druhé straně zkušenosti a postupy řešení komerční zadluženosti a od ní naopak čerpám praktické znalosti systému soc. zabezpečení,“ popisuje vzájemnou spolupráci a její výsledky terénní pracovnice IQ Roma servis Silvie Elsnerová, která v obci působí. „Pokud se podaří společně s obcí navázat s klienty takovou spolupráci, že budou funkčně využívat místní zdroje a komunikovat ochotně přímo s úředníky, nebude organizaci v obci výhledově vůbec potřeba, případně bude IQ Roma servis moci nadále podporovat jen samostatnost jednotlivých klientů, kteří si vše potřebné s městem domluví sami, což je jedna z základních vizí neziskové organizace. Díky lidskému a funkčnímu přístupu obce Vyškov ji považujeme za reálnou,“ dodává koordinátorka programu pro Jihomoravský kraj Mgr. Nela Živčáková.

Jedním ze zajímavých projektů je realizace programu Prevence a řešení zadluženosti na bydlení. Jedná se o myšlenku včasného podchycení problému zadlužení na nájemném u jednotlivých občanů ze strany města. Klient se do programu může dobrovolně zapojit, za spolupráce s terénním pracovníkem začít splácet svůj dluh podle svých reálných možností a za podpory města si udržet stávající bydlení. „Ze svého pohledu oceňuji intenzívní práci terénní pracovnice s občany řešícími svou složitou finanční a sociální situaci projevující se problémy s placením nájmu z pronajatých městských bytů. Pokud se tato situace zachytí včas a takový občan ochotně spolupracuje, daří se mu udržet jak bydlení, tak se i vypořádat s dluhy a zajistit, aby dále nenarůstaly“ uvádí Mgr. Bohdana Pištělková, právnička odboru místního hospodářství. Aby se cíle programu dařilo naplňovat, je v tomto programu nutná spolupráce a ochota obce a individuální přístup k jednotlivým klientům. Pokud se podaří začít hradit dluh a udržet tak bydlení, slouží tento příklad jako motivace pro ostatní dlužníky, což usnadňuje argumentaci terénní pracovnici při komunikaci s dalšími klienty. Bez ochoty města nemá program velkou šanci na úspěch.

„V rámci terénní sociální práce, která je poskytována v přirozeném prostředí klienta, tedy v jeho domácnosti, se v některých případech setkávají sociální pracovnice IQ Roma servis a Městského úřadu ve Vyškově přímo v domácnosti klientů a společně s klienty se snaží řešit jejich problémy. Tuto spolupráci a popřípadě následné rozdělení kompetencí, kdy se problémy a záležitosti klientů řeší z pohledu dvou subjektů, vnímají klienti velmi pozitivně. Navázaná spolupráce mezi městem a IQ Roma servis je na velmi dobré úrovni a je předpoklad, že se v budoucnu ještě více prohloubí,“ uvádí vedoucí sociálního odboru Ing. Jana Martinková.

Spolupráce IQ Roma servis s městem Vyškov přináší první plody. Pilotní klientka programu Prevence a řešení zadluženosti na bydlení si v současné době našla zaměstnání a díky vstřícnému přístupu a celkové spolupráci města Vyškova a terénní pracovnice IQ Roma servisu má nájemní smlouvu a hradí si svůj dluh. Obě strany věří, že na tento úspěch navážou také další osobní příběhy s dobrým koncem.

Tyto aktivity jsou realizovány v rámci projektu Čas zkusit to jinak (reg. č.: CZ.1.04/3.2.01/19.00077), který je financován z prostředků ESF prostřednictvím Operačního programu Lidské zdroje a zaměstnanost a státního rozpočtu ČR.

Pomozte nám šířit pravdivé zpravodajsví o Romech
Teď populární icon