romea - logo
13. prosince 2019 (pátek)
svátek má Lucie
Loading
rozšířené vyhledávaní

Podle zkušeností britských učitelů dosahují romské děti na běžných školách dobrých výsledků

Praha, 15.2.2012 11:11, (ROMEA)
Ilustrační foto: Lukáš Houdek

V různých městech Česka proběhla v minulých dnech série seminářů, kde se pedagogové z Velké Británie se svými českými protějšky podělili o zkušenosti se vzděláváním Romů. Hlavním tématem byla britská praxe se začleňováním Romů do běžných škol, což se u drtivé většiny z nich daří. Jak ukázala studie prezentovaná na semináři, romští žáci z českých nebo slovenských praktických škol rychle dohnali své vrstevníky a na standardních britských školách dosahují průměrných výsledků.

VIDEO
Lucie Fremlová: V Británi jsou romské děti v běžných školách

Semináře pořádané britskou nevládní organizací Equality, Britským velvyslanectvím a vládní Agenturou pro sociální začleňování v romských lokalitách navázaly na pilotní studii nazvanou “Od segregace k inkluzi”. Tu zpracovala organizace Equality v roce 2011 s cílovou skupinou Romů z ČR a SR. Ze závěrů studie vyplývá, že romské žáky lze bez větších problemů zařadit do běžných britských škol, přestože předtím 85 % z nich navštěvovalo ve svých domovských zemích školy praktické.

Britská velvyslankyně Sian MacLeod k seminářům řekla: “Pevně věřím, že každému dítěti by měla být dána šance, aby plně využilo svůj potenciál. Doufám, že tato série seminářů napomůže informované debatě o daném tématu, a že svým skromným dílem přispěje k lepší budoucnosti dětí ze sociálně znevýhodněných komunit. Je v zájmu všech, aby tyto děti usilovaly o co nejvyšší vzdělávací mety a aktivně pak přispívaly k existenci zdravé, tolerantní a prosperující společnosti.“

Vládní zmocněnkyně pro lidská práva Monika Šimůnková pak podotkla: “Neúměrně vysoké počty romských dětí v praktických školách jsou problémem, se kterým se české školství potýká dlouhodobě. Výzkumy České školní inspekce ukázaly, že v některých krajích navštěvuje praktické školy téměř padesát procent romských žáků. V místech, kde působí vládní Agentura pro sociální začleňování, se společně s místními partnery snažíme intenzivně pracovat na podpoře začleňování romských žáků z vyloučených lokalit do běžných škol. Proto pro nás a naše partnery byly tyto semináře velmi cennou možností k získání inspirace pro další práci. Kvalitní vzdělání je totiž jedním z nejvýznamnějších impulsů k tomu, aby tyto děti v dospělosti mohly vykročit z kruhu chudoby, do kterého se narodily.”

Semináře byly uspořádány pro všechny zainteresované z řad odborné veřejnosti, zejména pro ředitele, učitele a asistenty učitelů základních škol a základních škol praktických, zaměstnance místních a krajských úřadů, v jejichž kompetenci je oblast školství, sociálních věcí a sociálního začleňování, pracovníky neziskových organizací pracujících s romskou komunitou a další.

Na seminářích vystoupili učitelé, komunitní pracovníci a vzdělávací poradci z britských měst Leicester, Rotherham nebo Peterborough, kde žije početná romská komunita. Učitel Mark Penfold z Babington Community College sídlící v Leicesteru uvedl: „Našich 70 romských žáků se s naší školou sžilo velmi dobře. Samozřejmě, stejně jako v jakékoliv skupině dětí, někteří udělali úžasný pokrok a jiní potřebují trochu větší asistenci. Všechny tyto děti jsou ale pro školu velkým přínosem. Zrovna teď třeba připravují naši romští žáci a žákyně muzikál. Původně jsem chtěl, aby jeho tématem byla romská historie a kultura. Sami si ale raději vybrali téma, jaké to je přistěhovat se do Leicesteru a žít tady. Zajímá je více současnost a budoucnost než minulost.”

Zajímavé bylo například i vystoupení Margaret Campbell, hlavní vzdělávací konzultantky místního úřadu v Bradfordu pro program dosahování dobrých výsledků v komunitách Romů, Gypsies a Travellers: "V britském vzdělávacím systému máme řadu příkladů dobré praxe, ale nemůžeme předstírat, že jsme se v minulosti chyb nedopustili. To vše jsou léta práce, behem nichž jsme se poučili z vlastních chyb a nedostatků. Jediná věc, která v britském školském systému nemá místo, je rasismus. Ať už mezi učiteli či mezi žáky. Není možné oddělit určitou skupinu žáků jen na základě jejich etnicity. A pokud by se tak stalo, máme velmi dobré právní nástroje na to, abychom takové projevy rasismu zastavili a předešli jejich opakování."

Přečteno: 1879x
 

Kam dál:

Štítky:  

Domácí, Vzdělávání



HLAVNÍ ZPRÁVY

Vánoce na turistické základně Myšinec v Budišovicích u Hrabyně prožily děti z dětských domovů z Čeladné, Příbora, Liptálu, Býchor a Uherského Ostrohu. (FOTO: Vladislav Sobol)

videoZÁZNAM: Situace je zoufalá, děti z dětských domovů končí i po 30 letech rozvoje ústavní péče na ulici

25.11.2019 11:33
V České republice vyrůstá v dětských domovech a dalších typech zařízení pobytové péče přes 8 000 dětí, z toho několik stovek ročně odchází do dospělosti.
 celý článek

Dalibor Karvay

Vídeňský symfonický orchestr jmenoval houslistu Dalibora Karvaye prvním koncertním mistrem

22.11.2019 11:15
Vídeňský symfonický orchestr jmenoval 34-letého slovenského houslistu Dalibora Karvaye svým prvním koncertním mistrem. Informoval o tom hudebníh časopis The Strad.
 celý článek

Druhý ročník ocenění od romských organizací a nezávislých osobností Lúč z tmy (Foto: Facebook Lúč z tmy)

videoZÁZNAM: Slavnostního předávání ocenění Lúč z tmy

22.11.2019 0:01
Přímý přenos slavnostního předávání ocenění Lúč z tmy, které každoročně udělují romské organizace a nezávislé osobnosti těm, kteří se dlouhodobě zasazují o zlepšení postavení Romů v různých oblastech života nebo se významným způsobem podílejí na budování mostů mezi Romy a většinovou společností. Záštitu nad 2. ročníkem ocenění Lúč z tmy převzala slovenská prezidentka Zuzana Čaputová. Přenos z bratislavského Caffe Berinka odvysílá ROMEA TV od 19 hodin.
 celý článek

Další články z rubriky







..
romea - logo