Zpravodajský server Romea.cz. Vše o Romech na jednom místě

Zpravodajský server Romea.cz. Vše o Romech na jednom místě

ROMEA vydala unikátní publikaci představující dějiny a literaturu Romů učitelům základních škol

13. března 2012
Čtení na 4 minuty

Do sítě základních škol a některých víceletých gymnázií v ČR bude v
následujících týdnech distribuována unikátní učební pomůcka s názvem Druhá
směna
s podtitulem Jak využívat dějiny a literaturu Romů ve výuce na 2.
stupni ZŠ
. Že výuka povinného průřezového tématu „multikultura“ (a „Romové“
obzvlášť) může vypadat i jinak než často praktikované „povídání o nich, jejich
odlišnostech, poznávání jejich folkloru apod.“, vyvolávající u žáků (ale i
pedagogů) mnohdy nechuť a otázku „Proč se o nich zase učíme?“, dokazuje právě
tato publikace vytvořená týmem romistů, historiků a metodiků. Metody vycházejí z
licencovaného programu Čtením a psaním ke kritickému myšlení, jejich využití tak
může být inspirativní pro pedagogy hledající možnost, jak rozšířit jimi již
praktikované spektrum postupů aktivního učení.

>>> Stáhnout publikaci v PDF

„Impulsem ke vzniku inovativní publikace byla skutečnost, že obě témata chybí
nejen na půdě českých škol, ale i v obecném povědomí společnosti. Jak o nich ale
učit? A je nutné učit pouze o nich? Takové zúžení výuky multikulturních témat
totiž znemožňuje využít plně jejich potenciálu,“ říká editorka publikace Radka
Steklá ze sdružení ROMEA, které metodickou příručku ve spolupráci s Masarykovou
univerzitou v Brně vydalo. „Jak romská literatura, tak dějiny mohou být totiž
významným zdrojem informací o Romech i společnosti, v níž po staletí žijí. Ovšem
nemusíme končit ani u nazírání na ně jakožto na zdroj informací. Literární díla
Romů či vzpomínky pamětníků jsou současně totiž plnohodnotným materiálem, na
nichž lze praktikovat běžné učivo,“ dodává Steklá. Literární a slohové postupy
lze například vedle Čapkových cestopisných črt studovat i na povídkách romských
autorů jako je Ilona Ferková nebo Andrej Giňa, o vztahu člověka k přírodě možno
diskutovat třeba na podkladě poezie romské básnířky Margity Reiznerové. Dopis
Stanislava Wintera, jehož žena a děti byly odvlečeny do tzv. cikánského tábora,
může zase rozšířit náš pohled na druhou světovou válku.

Právě o takový posun ve vnímání „romských témat“ v kontextu školní výuky se
prostřednictvím Druhé směny autorský kolektiv snažil.

Publikace je tvořena dvěma částmi – z jedné strany Literaturou Romů, využitelnou
zejména pedagogy českého jazyka (ale i občanské, mediální či etické výchovy), po
otočení knihy na druhou stranu pak Dějinami Romů, jež jsou převážně určeny
vyučujícím dějepisu. Každá z rovin publikace obsahuje výkladovou a metodickou
část, jež je určena a připravena k přímé práci v hodině. Obě části jsou pak po
stranách bohatě doprovázeny poznámkami, doplňujícími informacemi a zajímavými
dodatky. Nechybí ani rozsáhlá obrazová příloha tvořená unikátními fotografiemi,
skeny cenných historických dokumentů, portréty romských spisovatelů apod.
Součástí příručky je také tematicky členěný soupis bibliografie jakožto
doporučené literatury k dalšímu studiu.

>>> Stáhnout publikaci v PDF

Literární část seznamuje pedagogy s historií vzniku a specifiky
literatury Romů české a slovenské provenience, dále formou medailonů s jejími
nejvýznamnějšími literáty. Metodická část pak – po ročnících – pracuje s
osmnácti vybranými díly těchto spisovatelů a ukazuje široké spektrum jejich
využití, jež může pedagog přímo převzít jako hotový produkt, nechat se jím dál
inspirovat nebo si je upravit dle vlastní potřeby.

Dějepisná část nejprve uvádí pedagogy do historie Romů s důrazem na
česko-slovenský kontext, kterou nepojímá jen jako chronologický přehled
událostí, ale věnuje pozornost velkou měrou i pramenům a jejich kritické
reflexi, na jejichž základě byly dějiny tohoto etnika konstruovány. Metodická
část – opět řazená po ročnících – je založena na praktických ukázkách práce s
dvanácti historickými dokumenty vhodně využitelnými zejména v hodinách dějepisu,
některé z témat však i v etické a občanské výchově.

„Doufáme, že si publikace najde pedagogy, pro něž bude vítanou pomůckou i další
inspirací pro svou práci – jednak kvůli tématům, kterým se věnuje, jednak kvůli
metodám Kritického myšlení, kterých hojně a názorně využívá,“ říká spolueditor
Lukáš Houdek ze sdružení ROMEA.

Publikace se díky plošné distribuci zdarma dostane do všech základních škol s
druhým stupněm a na vybraná víceletá gymnázia v České republice. Na desítce škol
pak v květnu a červnu proběhnou semináře pro pedagogy, na nichž se s publikací
seznámí, vyzkouší si použité metody a možnosti, které kniha ve výuce literatury
a dějin Romů přináší.

Publikace je současně volně ke stažení v PDF formátu na webové stránce

http://www.romanovodori.cz/ucebnice/
.

Autorsky se na publikaci podíleli romistka a anglistka-amerikanistka Mgr. Helena
Sadílková, M. A., historička a romistka Mgr. et Mgr. Milada Závodská, metodičky
PhDr. Vladimíra Neužilová, PaedDr. Marie Pavlovská, Ph. D., Mgr. Jitka Kalová a
romisté Bc. et Bc. Radka Steklá a Mgr. Lukáš Houdek jako spoluautoři a editoři.

Vydání a distribuce publikace jsou financovány Evropským sociálním fondem a
státním rozpočtem ČR v rámci projektu „Vzájemnou spoluprací neromských a
romských žáků k odstranění rasismu a xenofobie ve školách a ve společnosti,“
realizovaného občanským sdružením ROMEA.

opvk-loga.jpg

>>> Stáhnout publikaci v PDF

Pomozte nám šířit pravdivé zpravodajsví o Romech
Teď populární icon