Štěpán Výborný: Když se shromažďuje nenávist…

Podobně jako svoboda projevu, tak i výkon shromažďovacího práva je zneužíván k hlásání nenávisti. Nenávistné prvky lze na shromážděních radikálních a extrémních skupin zaznamenat buď otevřeně, nebo skrytě. Pod otevřené projevy nenávisti lze zahrnout především přímé verbální útoky směřující (většinou) na menšiny - Romy, sexuální minority, cizince apod.
Vyjma toho v sobě extremisty pořádané akce často zahrnují i skryté
extremistické odkazy. Tento skrytý nenávistný prvek lze nalézt například v
podobě cíleného uspořádání akce na určitý den - např. výročí narození či úmrtí
Adolfa Hitlera, Křišťálové noci, bombardování Drážďan apod. Obdobně extremisté
provokativně volí místo shromáždění - před židovskou synagogou, pochody až
pogromistického charakteru v sociálně vyloučených lokalitách apod. Vrcholem jsou
pak militantní shromáždění, jejichž cílem je přímo páchání násilností.
Těmito „nesnášenlivými“ faktory se krajní politické skupiny snaží upoutat
pozornost. A to nejenom osob zúčastněných na shromáždění, ale skrze informování
médií o jejich akcích i širších vrstev společnosti. A nutno dodat, že se jim to,
i z důvodu mnohdy neodůvodněné medializace, daří. Jejich snaha profilovat se za
jediného skutečného ochránce tradičních hodnot či „bílé majority“ tak u
některých obyvatel nachází pozitivní odezvu.
Důležitá otázka zní, jaká forma obrany by proti těmto skupinovým projevům
nenávisti byla nejlepší. Do úvahy připadá přijímání právních opatření vůči těmto
shromážděním, projevení občanského nesouhlasu s pořádáním takovýchto akcí,
včetně jejich blokád, nebo v rámci lpění na bezpodmínečně nerušeném zachování
práv a svobod všech občanů zůstat pasivní a nečinit žádné kroky.
„Kdo nic nedělá, nic nezkazí“
Poslední uvedenou variantu, kterou by bylo možno vyjádřit i uvedeným mezititulkem, je nutno bezpodmínečně odmítnout. Jak řekl v jednom ze svých slavných výroků Edmund Burke: „K vítězství zla stačí, když dobří lidé budou sedět se založenýma rukama.“
Pokud česká společnost ctí demokratickou zásadu úcty k člověku jako jedinečné lidské bytosti a respektu jeho důstojnosti, nemůže zůstat netečná k projevům nenávisti. Navíc je třeba si uvědomit, že nepřátelé demokratických hodnot a bezpodmínečné ochrany lidské důstojnosti jsou mnohdy silněji přesvědčeni o správnosti jimi hlásaného názoru. Ostatně nástup totalitních diktatur ve 20. století v Evropě nám ukazuje mnoho příkladů, kdy odhodlanost nepřátel demokracie převyšovala touhu ostatních po její obraně.
A ačkoli dnes naší republice přímo nehrozí odstranění demokratických hodnot, neměla by společnost zůstávat netečná vůči jakýmkoli projevům netolerance. Člověk a jeho důstojnost musí být chráněna a nesmí být dopuštěno, aby některá skupina obyvatel sama sebe povyšovala nad jinou a zároveň ty ostatní dehonestovala.
Právem proti nenávistným shromážděním?
A jaké možnosti odporu vůči netolerantním shromážděním přicházejí do úvahy? První možností je obrana demokracie státem samotným, respektive státními orgány. Svobodu shromažďování sice zaručují rozličné katalogy lidských práv, ty ale zároveň připouštějí za určitých okolností její omezení. Shromažďovací právo může být omezeno například za účelem ochrany práv a svobod druhých, přičemž tento nezbytný ústavní požadavek by v případě nenávistných útoků byl mnohdy naplněn.
Hájení lidské důstojnosti občanů totiž představuje pro západoevropské demokracie hodnotu hodnější větší ochrany než bezpodmínečné lpění na zachování práva pokojně se shromažďovat. Proto český právní řád připouští za splnění daných podmínek preventivní zákaz shromáždění či rozpuštění shromáždění v jeho průběhu. Tyto restriktivní podmínky však jsou stanoveny poměrně přísně, protože základním cílem demokratického státu musí být lpění na ochraně politických práv. A to i těch občanů, s jejichž názory nesouhlasíme a jejichž postoje nás šokují či urážejí.
Tak tomu chce snaha o zachování pluralitní demokratické společnosti. Nejenom z tohoto důvodu, ale i s ohledem na obecné funkce práva je proto třeba se ptát, zda by proti nenávistným shromážděním neměla společnost více bojovat jinými než restriktivními právními prostředky a tyto používat v opravdu krajních případech. Takovouto formou boje je především vyjádření občanského nesouhlasu.
Vyjádření občanského nesouhlasu
Negativní ohlas veřejnosti na nenávistná shromáždění totiž dle mého názoru více než právní opatření zdiskredituje daný pochod, stejně tak jako názory na něm hlásané. Občané by si měli uvědomit, že demokracii oni sami vytvářejí. A to nikoli pouze jednou za čas ve volbách, ale dnes a denně při kontaktu s názory a postoji ostatních občanů.
Opět by se zde slušela zopakovat důležitost odmítnutí pasivity a naopak nezbytnost stavět se zlu ve všech jeho podobách. A jak by tento projev občanského nesouhlasu mohl vypadat?
Některé skupiny podporují projevy nesouhlasu protestní blokádou nenávistného shromáždění. Je ale nejlepší odpovědí na snahu o omezení práv a svobod druhých to, že my sami omezíme základní lidské právo jiných? Dle mého názoru tomu tak být nemá (ale samozřejmě dobře znám i opačné argumenty). Nemohu se totiž ztotožnit s tím, že náš postoj povýšíme nad postoj druhého a v tomto jménu omezíme jeho výkon základních práv a svobod.
Bojím se, že tento postoj se až velmi přibližuje názorům hlásaným v průběhu rasistických či xenofobních shromáždění. Proto podporuji především ty formy občanského nesouhlasu, které jasně vyjádří odpor k hlásání nenávisti, ale zároveň neklesnou k degradaci práv a svobod druhých.
Nenávist ve všech svých podobách totiž musí být odstraněna argumenty a aktivními projevy nesouhlasu a nikoli potlačením možnosti je samotné vyjádřit. Takto by totiž dle mého názoru hrozilo, že nebudou vykořeněni z myšlení osob tak, jak je tomu třeba. Příkladem by mohla být nikoli blokáda nenávistného pochodu, ale jeho provázení a vyjadřování otevřeného odporu (samozřejmě nenásilného) ke zde hlásaným myšlenkám.
Nenávistná shromáždění představují jeden z projevů extremismu a radikalismu
na území České republiky. Je proto nezbytné, aby česká společnost odmítla i tuto
formu prezentace nenávisti a negativně se vůči ní vymezila. Při hledání nejlepší
formy vyjádření odporu vůči těmto nenávistným akcím však je třeba vážit, která z
možných reakcí nejlépe přispěje k ochraně člověka a jeho důstojnosti tak, jak to
vyžadují zásady demokratického právního státu.
KAM DÁL?
Markéta Novotná: Rasismus na území České republiky, v proměnách času
Martin Šimáček: Život s „černou sviní“
Diskriminace jako předstupeň násilí z nenávisti
Selma Muhič Dizdarevič: Zločin z nenávisti, zločin proti všem
Michal Mazel: Zločiny z nenávisti a jejich vztah k extremismu
Kam dál:
- Drtivá kritika a nová vládní zmocněnkyně pro lidská práva dotlačila Brno k jednání o situaci romských uprchlic ve městě. Uprchlický tábor u Kuřimi nebude
- ZÁZNAM: Asi 50 lidí protestovalo proti chování představitelů města Brna k romským uprchlicím z Ukrajiny
- FOTOGALERIE: Ulička hanby před brněnským magistrátem za chování představitelů města k romským uprchlicím z Ukrajiny
- Klára Šimáčková Laurenčíková: Chci se výrazně vymezit proti rozlišování mezi uprchlíky na základě jejich rasy
- V Brně se bude demonstrovat proti přístupu vedení města k romským uprchlicím a jejich dětem
- Bílina jen pro "bílé" uprchlíky z Ukrajiny: Romské ženy a děti tady nechceme, uvedla v otevřeně rasistickém stanovisku starostka Bíliny z hnutí ANO
- Rasistický vrah z Buffala byl obžalován ze zločinů z nenávisti. Hrozí mu trest smrti
- Zpráva o extremismus znovu zmiňuje SPD Tomia Okamury jako xenofobně populistický subjekt, extremisté se v roce 2021 soustředili na COVID
- PREMIÉRA - Petr Torák, oceněný britskou královnou: V pražské restauraci mě nechtěli obsloužit, protože jsem Rom
- Do deseti týdnů půjdou bytové domy v Matiční ulici v Ústí nad Labem k zemi. Bydleli tam Romové a měla je oddělovat zeď
- Nafouknutá bublina kolem Romů s maďarskými pasy splaskla. Z více jak 5 tisíc prověřovaných mělo maďarský pas pouze 150 uprchlíků
- Tomáš Ščuka: Brněnští představitelé odmítají, že Romky z Ukrajiny jsou váleční uprchlíci a nemají vůli jim pomoct
Štítky:
Domácí, Rasismus, Násilí, RV 3/2012, RVHLAVNÍ ZPRÁVY
