Zpravodajský server Romea.cz. Vše o Romech na jednom místě

Zpravodajský server Romea.cz. Vše o Romech na jednom místě

Komentáře

Topolánek pro LN - Poučení z Janova: návrat hodnot

31. ledna 2012
Čtení na 3 minuty

Z Janova se musíme poučit. Abychom však našli správné odpovědi, musíme se
ptát ne po důsledcích, ale po příčinách. Proč se právě do Janova sjíždějí
extremisté? Proč měli tak spontánní podporu místních? Jak integrovat Romy do
většinové společnosti?

Nerozlišuji extremismus na levicový a pravicový. Extremismus je násilí. A násilí
musíme odsoudit vždy, ať se ho dopouštějí antiglobalisté, nebo neonacisté, Češi,
nebo Romové. Dělení násilníků na „levicové“ a „pravicové“ je matoucí. Vytváří
dojem, jako by extremismus měl něco společného se standardní politikou. Je úplně
jedno, zda se svištící baseballovou pálkou ohání anarchista s šátkem, holá lebka
v bomberu, nebo Rom z ghetta.

Stejně tak je zavádějící módní tvrzení, že za rostoucí hrozbou extremismu je
laxní přístup represivních orgánů. Tak jako jinde i v Janově byla státní moc
připravená a důsledná. Přes vysoký počet ozbrojených útočníků i Romů ke střetu
vůbec nedošlo. Policisté, tolikrát obviňovaní z nadržování extremistům a
nenávisti k Romům, odvedli při jejich obraně bezchybnou práci i za cenu rizika
pro vlastní zdraví. Přesto extremisté útočí opakovaně. V Janově letos již
potřetí. Existuje zde totiž reálný, nanejvýš citlivý problém, v němž vidí svou
šanci. Extremisté upouštějí od útoků na Židy či homosexuály, přestávají se
hlásit ke třetí říši. Zjistili, že v poměrně liberální, tolerantní, násilné
ideologie odmítající české společnosti s těmito tématy neuspějí. Češi netrpí
apriorními předsudky, nemají problémy přijímat Evropany a Američany černé pleti
či asijské přistěhovalce. Proto se extremisté soustředí na jevy, které občané
pociťují jako nepříjemné, obtěžující: život s nepřizpůsobivými občany, s
přistěhovalci, či bezdomovci.

Neonacisté a ultranacionalisté pochopili to, co jejich anarchističtí a
antiglobalističtí antipodi již dávno. Že síla extremismu je v sociálních
problémech. Pochopili, že i oni si tím dodají zdání legitimity. Potvrzuje se, že
„levý“ a „pravý“ extrém se stýkají. Stejně jako v minulém století Lenin s
Hitlerem dokázali extremisté v Janově získat na svou stranu řadu obyčejných, v
zásadě slušných, ale frustrovaných lidí.

Odpovědnost za sebe, za svou rodinu, za své zdraví Toto je skutečná hrozba. S
pár tisícovkami neonacistů si policie a tajná služba umějí poradit. Ale co ony
statisíce normálních lidí, kteří chodí do práce, živí rodinu a jsou denně
obtěžováni a ohrožováni nepřizpůsobivými obyvateli? I zde musí být policie
daleko tvrdší, musí chránit slušné občany. Je ovšem jasné, že nikdy nedokáže být
úplně všude.

Represe je potřebná, ale řeší jen důsledky. Vynucování zákona, padni komu padni,
byl nutný první krok, který vláda učinila. Krok nejsnazší a nejrychlejší.

Druhým krokem byla změna legislativy. Zpřísnili jsme tresty za zločiny vůči
životu, zdraví a majetku občanů, což znamená tvrdší postih pro všechny
násilníky. Změny v oblasti daní a sociálního systému pak motivují k práci, končí
doba snadného života ze sociálních dávek, který je podhoubím sociálních
problémů.

Nejtěžší je krok třetí. Nabídnout lidem z ghett alternativu. Dát jim lepší
vzdělání a tím i perspektivu lepší práce. Naučit je, že konformní život se jim
vyplatí. Nezávisle na Janovu vláda tuto koncepci připravuje. To je však práce na
desetiletí. I většinová společnost trpí socialistickými resentimenty. Pomalu si
zvyká na návrat starých dobrých hodnot: odpovědnosti za sebe, za svou rodinu, za
své zdraví.

„Občanské válce“, jak o ní mluví romští aktivisté, nezabrání pouhá represe.
Nejlepší a zároveň jediná záruka nejen svobody a prosperity, ale i sociální
soudržnosti je v respektu k hodnotám, které tvoří základ naší společnosti. Kromě
zmíněných k nim patří i právo a pořádek. Extremismus jakékoli barvy hrozí všude
tam, kde jsou tyto hodnoty zpochybněny.

Pomozte nám šířit pravdivé zpravodajsví o Romech
Teď populární icon