V Dolním Podluží se děti pochlubily autorským divadelním představením na téma diskriminace

Nástroje
Právě jste zde: Home » Média centrum » Tiskové zprávy » V Dolním Podluží se děti pochlubily autorským divadelním představením na téma diskriminace
Středa, 28 Čer 2017

V Dolním Podluží se děti pochlubily autorským divadelním představením na téma diskriminace

Email Tisk PDF

Jaké to je žádat o práci, když nemáte ideální barvu kůže, dostatečné vzdělání či ten správný věk?A můžete se setkat s diskriminací i na veřejných záchodcích?

Na základní škole na Šluknovsku se každou druhou sobotu scházely místní romské a české děti, aby si formou hry vyzkoušely, jaké to je setkat se s diskriminací, rasismem, šikanou. Své dojmy dokázaly pod vedením romské mentorky Marcely Surmajové přetvořit v krátké divadelní hry, ve kterých si neberou servítky.

Děti navštěvující Základní školu v Dolním Podluží a zároveň členové neformálního divadelního uskupení Terabithia tráví svůj čas ve srovnání se svými vrstevníky docela netradičně. Věnují se improvizaci, vymýšlení skečů a vytváření kostýmů a kulis. Díky projektu Romská identita na školách se svým autorským dílkem mohly pochlubit veřejně na prosincovém vystoupení, které se konalo v tělocvičně místní školy.

A jak takové představení vzniká? "Nejdříve s dětmi o tématech, která je trápí, diskutujeme. Postupně se tříbí oblast, na kterou by se chtěly zaměřit," říká jejich lektorka Marcela Surmajová. A učitelka Martina Hofmanová, která se na projektu podílí za partnerskou školu, dodává: "Děti si v průběhu diskuze ujasňují pojmy, co podle nich znamenají. Často přirozeně přecházejí do formy improvizační hry, skeče. Nejtěžší však bývá z množství nápadů vybrat ty, které vytvoří jednu dramatickou linku, základ budoucí hry.

Dvě divadelní hříčky na téma diskriminace děti dostaly šanci předvést na veřejném vystoupení v tělocvičně základní školy v mezisvátečním čase. Odměněny byly potleskem diváků z řad pozvaných rodičů, ale i členů místního zastupitelstva v čele se starostkou Dolního Podluží Ivou Minárovou.

Nezbývá, než popřát mladým nadšencům mnoho dobrých nápadů a příležitostí ukázat veřejnosti svůj potenciál.

Projekt Romská identita na českých základních školách

realizuje obecně prospěšná společnost ROMEA díky podpoře grantu z Islandu, Lichtenštejnska a Norska v rámci EHP fondů.

Dětí dnešní generace si v segregovaných školách, bez přítomnosti romských spolužáků, nemají možnost utvářet vlastní názor základě osobní zkušenosti. Koncept volnočasových seberozvojových aktivit v etnicky smíšených skupinách pod vedením romského lektora je postaven tak, aby vedl nejen k rozvoji komunikačních, sociálních a specifických profesních, většinou uměleckých dovedností, ale také k podpoře tolerance a respektu mezi žáky většinové společnosti a menšinami.

Každých 14 dní se konají na čtyřech místech České republiky volnočasové aktivity určené romským a neromským dětem na druhém stupni základních škol, které vedou romští lektoři. Společná činnost dětí a lektorů vyvrcholí závěrečným setkáním, na němž budou prezentovat své celoroční snažení.