Zpravodajský server Romea.cz. Vše o Romech na jednom místě

Zpravodajský server Romea.cz. Vše o Romech na jednom místě

Předvolební průzkumy České televize a Českého rozhlasu si navzájem odporují

21. září 2012
Čtení na 3 minuty

Bezmála pět milionů korun z veřejných peněz stály průzkumy, které publikují
Česká televize a Český rozhlas v rámci svých předvolebních debat. Nemalou sumu
si rozdělily hned tři různé soukromé agentury zabývající se průzkumem veřejného
mínění. Jeden průzkum přitom často tvrdí něco jiného než druhý. Podle jedné
agentury například by zvítězila ODS, a podle druhé agentury by v tom samém kraji
naopak vyhrála ČSSD.

Informuje o tom server Aktuálně.cz
.

Podle radních ČT i ČRo se vedení veřejnoprávní televize a rozhlasu přes
společná jednání nedokázala shodnout na jednom postupu. Teď by se to ale podle
radních mělo změnit. Už proto, že průzkumy matou.

Když se časově protnuly speciály ČT a ČRo z Pardubického a Královéhradeckého
kraje, ukázalo se, že stačí použít jinou metodiku a výsledky průzkumů vyjdou
naprosto jinak. Například ČT v obou zmiňovaných případech prezentovala jako
vítěze ČSSD, Český rozhlas naopak první příčku přisoudil ODS. Pro Českou
televizi průzkum vypracovaly hned dvě agentury, STEM/MARK a SC&C, pro rozhlas
ppm factum (Factum Invenio). ČT za ně zaplatí 3 240 000 korun bez DPH a vybrala
agentury bez veřejného výběrového řízení.

Agentura ppm factum má za průzkum pro krajské volby podle smlouvy dostat
zhruba poloviční obnos, 1 588 000 korun. A to i na základě rámcové smlouvy na
tři roky v hodnotě 4 800 000 korun. Rozhlas agenturu ppm factum na rozdíl od ČT
vybíral letos v létě ve veřejném výběrovém řízení.

Na základě těchto průzkumů zvou Česká televize a Český rozhlas (tedy obě
veřejnoprávní instituce) do svých předvolebních debatních pořadů zástupce
jednotlivých politických stran. Ti tak zadarmo dostávají televizní či rozhlasový
čas.

Zmiňované agentury své průzkumy hájí a zdůrazňují jejich nezávislost.
Rozcházející se údaje prý způsobuje hlavně využití různých volebních modelů.
"Tvoříme preference ve volebním modelu, do něhož zahrnujeme pouze osoby, které
půjdou volit, vědí, jakou stranu budou volit, a jsou o volbě té strany
přesvědčeni," řekl Aktuálně.cz ředitel agentury STEM/Mark Jan Tuček.

Oproti tomu ppm factum do průzkumu zahrnuje všechny oslovené. "Náš model je
postaven na metodě vážení. Odpovědím přiřazujeme různou váhu podle ochoty jít
volit, podle sociodemografie a podle toho, co oslovení říkají o svém volebním
chování v minulých volbách," uvedl zase šéf ppm factum Jan Herzmann.

Matoucími průzkumy se však už zabývaly i rady obou veřejnoprávních médií. Oba
kontrolní orgány potvrzují, že nevyhovující situace vznikla kvůli tomu, že se ČT
a ČRo nedokázaly shodnout na společném postupu. "Pokud vím, mezi ČT a ČRo
probíhala jednání o synergii v průzkumech už před půl rokem. Nevím, kde se
jednání zadrhla," řekl mluvčí Rady ČRo Michal Stehlík.

Místopředseda Rady ČT Jiří Kratochvíl se pozastavuje nad rozdíly ve
výsledcích jednotlivých průzkumů. Ty totiž mohou být až sedmiprocentní u
jednotlivých stran. "Nesmí vycházet různé údaje. Myslím, že by se měli sejít oba
ředitelé a dohodnout se, jak postupovat společně. Jde o veřejnoprávní instituce,
u nichž nemá jít o konkurenci," řekl.

Ovlivňování voleb?

Neshodu průzkumů kritizuje matematik a statistik Michal Škop z občanského
sdružení KohoVolit.eu. Upozorňuje na jejich nedůvěryhodnost, způsobenou
rozcházejícími se údaji i nedostatkem informací o metodice.

Právě Škop smlouvy, které zprvu ČT odmítla vydat kvůli dodržení obchodního
tajemství, na obou institucích vymohl na základě zákona o svobodném přístupu k
informacím.

"Ač obě média něco o průzkumech reportují, zdaleka to nestačí na to, aby bylo
jasné, kde chyba vznikla a které médium (pokud ne obě) tedy má založené debaty
na podivných průzkumech. Vypadá to, že zde dochází k poměrně závažnému
ovlivňování voleb," myslí si Škop z občanského sdružení, které se zaměřuje na
využití analýz reálných dat pro veřejnou kontrolu.

Český rozhlas i Česká televize své průzkumy i postup hájí. Nicméně mluvčí ČT
Michaela Fričová připustila, že pro příště mají obě instituce zvolit stejnou
metodiku.

"Budeme se snažit o to, co se nepodařilo v rámci letošních voleb – do
úspěšného konce dotáhnout úzkou spolupráci s Českým rozhlasem pro jakékoli
budoucí volby tak, abychom mohli použít stejnou metodiku předvolebního modelu,"
uvedla mluvčí ČT.

Pomozte nám šířit pravdivé zpravodajsví o Romech
Teď populární icon