romea - logo
6. května 2021 (čtvrtek)
svátek má Radoslav

 

VYHLEDÁVÁNÍ
 

František Lízna: Myslím na děti žijící v chudých osadách

Praha, 20.12.2011 0:00, (Romano Voďi)
ilustrační foto

Před pár dny jsem byl svědkem toho, jak předvánoční slevy v supermarketech na západě a v USA přilákaly do obchodů davy lidí. Když se otevřely vchody, obrovský dav se vřítil do obchodů, jako by utíkal před potopou. Lidé divoce vpadli dovnitř s vozíky a bezohledně sráželi druhé, jen aby se dostali k regálům zlevněného zboží. Zisky se počítaly v milionech. Vše předčilo očekávání a management pečlivě vyhodnocoval tyto akce. To je žalostný vstup do Vánoc.

Ještě žalostnější ale je, že takové šílenství je jedním z příznaků naší doby. Vánoce splynuly pro některé s oslavou nakupování. Jako by nebylo možné prožít šťastné Vánoce bez hory nakoupených dárků. Jako by poselství, které nám oslava narození Dítěte připomíná, zmizelo někde v nenávratnu.

Naproti tomu však vím i o mladých křesťanech, kteří se připravují v malých skupinách na pravé Vánoce po celý rok. Jedna ze skupinek, v Praze v kostele Sv. Kříže, se shromažďuje v určitý den k modlitbám za bezdomovce a její členové vítají každého, kdo mezi ně přijde, a dělí se o to, co přes týden nashromáždí k obdarování těch, kteří strádají. Rozdávají přebytky chudým a nekladou zbytečné otázky.

Lidé v davech, řítící se k regálům zlevněného zboží, však k nim v drtivé většině nepatří. Vím i o jiných, kteří se podobným způsobem jako skupina od Sv. Kříže vyčleňují z většiny, z davu zbloudilých ovcí a krok za krokem správně postupují Adventem - dobou příchodu do Betléma, krok za krokem doprovázejí Pannu Marii s Josefem kolem vánočních pozlátek na domech, kde nikdo před půlnocí na Štědrý den neotevře dveře chudým, nenasytí je a nedovolí, aby se Dítě - novorozeně, mohlo v teple zabalit do plenek a aspoň v těchto vrcholných hodinách příchodu Vánoc pocítilo teplo z pohlazení. Takoví lidé jsou povzbuzením a nadějí do budoucna. Svět, který vytváříme, bude právě takový, jací budeme my.

A měli bychom se právě o Vánocích, kdy je na to nejvhodnější čas, zamýšlet nad podobou současného světa a nad tím, kam vlastně směřujeme. Místo bezuzdného nakupování bychom měli věnovat čas rozjímání a tomu, že budeme se svými blízkými, ale nebudeme zapomínat ani na ty nejchudší, zapomenuté, opuštěné a nešťastné. Myslím na děti žijící v chudých osadách a v hrozivých ghettech. Na děti, které všude po světě strádají hlady. Na děti, které žijí v nuzných podmínkách, v oblastech, kde jsou války. Tak i v soudobých Vánocích se znovu a znovu objevují zpupné paláce Heroda a také ubohé místo - chlév, kde se narodilo Dítě, které na konci věků zvítězí nad tímto světem a před Ním poklekne každé koleno a vyzná, že Kristus je Pán....

Duminav pal o čhavore, so dživen andro čore gava

Varesave ďivesa anglal dikhľom pre mire jakha, sar but manuša andre štati pre paluňi sera the andre USA vaš oda, hoj o tovaros hino tuňěder, denašen andro supermarketi. Sar phundrade o vudara, savore manuša, siďarenas andre, sar paš lende te čuľolas baro paňi. Ispidenas pen le kočikenca, demavenas andro aver manuša, ča te pen dochuden kijo regala le tuňeder tovaroha. Andro skľepi zarodle miľiona. Chudle mek buter love, sar užarenas, o menedžmentos ča rachinelas, sar lenge e akcija mištes dopejľa. Kajso igen našukar mek ča agor la Karačoňake.

Mek goreder hin, hoj kajso diliňipen hin akana maškar o manuša norma. Vareko dikhel e Karačoňa ča sar baro cinavkeriben. Sar te e Karačoňa našťi ľikeras bijal but darunki. Sar te o sunto purano paťaviben the loš, kana uľiľa o Čhavoro, imar hine bisterde.

Pre aver sera me džanav pal terne kresťana, save pen kisitinen andre cikne bandi pre čači Karačoňa calo berš. Jekh ajsi banda, Prahate andre khangeri Sv. Kříže, phirel jekh ďives jekhetanes te mangel le Devles vaš o manuša bijal lengero than. Den paťiv savore manušenge, save maškar lende aven, the den len olestar, so kidle upre, vaš ole, so len ňič nane. Den le čore manušenge the na phučen lendar diliňipena.

Ajse manuša, so denašen pal o skľepi vaš tuňeder tovaros maškar lende na peren. Džanav pal aver, so tiš sar e banda khatar o Sv. Kříž na keren oda, so aver manuša, save imar bisterde o paťaviben, the ľikeren šukares o Adventos – akorestar sar avle andro Betlemos, džan pal e Panna Marija le Josefoha pašal o khera le karačoňakere somnakune papiricenca, kaj ňiko na phundravel anglal jepaš rat pre Viľija o vudar le čore manušenge, na del len o chaben the na kamel, kaj te o Čhavoro – uľencos šaj andro tatoro paťaren andro dikhloro u te andre ala sunte ora pre Karačoňa te šunel o taťipen le vastendar. Ajse manuša amenge šaj anen andre amare ďivesa feder kedva. E luma, savi keras, avela ajsi, save avaha amen.

The pre Karačoňa hin nekhfeder časos, te duminel, savo hin o svetos, the so amenca avela. Na kampel ča te cinkerkerel andro skľepi, aľe te lel e goďi, te dikhel, hoj avaha amare manušenca, hoj na bisteraha pro čore manuša, pro bisterde, korkore the bijal e bacht.

Duminav pal o čhavore, so dživen andro čore gava the džungale gheta. Pro čhavore, save pre calo luma chan e bokh. Pro čhavore, save dživen andro čoripen, andro thana, kaj hine o maribena. Avka the andre adaďiveskere Karačoňa šaj pale the pale dikhas Herodeskere diza the tiš čorikano than – e stajňa, kaj uľila o Čhavoro, savo andro agor le beršenge khelela avri pre luma the anglal Leste perena savore pre khoča the phenena, hoj o Kristus hin o Raj….

Přeložila Eva Danišová

František Lízna
Přečteno: 2452x
 

Kam dál:

Štítky:  

Komentář, RV 12/2011



HLAVNÍ ZPRÁVY

 

Další články z rubriky







..
romea - logo