Zpravodajský server Romea.cz. Vše o Romech na jednom místě

Zpravodajský server Romea.cz. Vše o Romech na jednom místě

MŠMT bude dál podporovat návštěvy školáků v muzeích. Už teď je mezi nimi i Muzeum romské kultury

29. května 2018
Čtení na 2 minuty

Ministerstvo školství bude v příštím školním roce pokračovat v programu na podporu návštěv muzeí a památníků při školní výuce. Asi stovka škol se do programu zapojila poprvé letos, podle tiskového oddělení úřadu byl o účast nadstandardní zájem. Ministerstvo tak bude v příštím roce dále ověřovat vliv této výuky v 72 základních školách, uvedl úřad na svém webu. Od nové formy vzdělávání si slibuje zvýšení kvality dějepisu a občanské výchovy, ale i přírodovědných předmětů.

Přípravu pokusného ověřování iniciovala bývalá ministryně školství Kateřina Valachová (ČSSD). Možnosti zážitkové pedagogiky dnes využívá řada škol a pedagogů, nikoli však všechny školy. Pokud se pokusné ověřování osvědčí, chtělo by ministerstvo zapracovat návštěvy muzeí a památníků do rámcového vzdělávacího programu škol jako povinnou součást výuky.

Ověřování programu koordinuje Národní pedagogické muzeum a knihovny J. A. Komenského. Podle jeho ředitelky Markéty Pánkové byly letos školy s účastí v programu spokojené. “Jen za první pololetí letošního školního roku bylo v rámci pokusného ověřování realizováno přes 600 vzdělávacích exkurzí s celkovou účastí 31.340 žáků,” uvedla.

Žáci ze škol, které se do programu zapojily, mohli ve výuce zadarmo navštívit minimálně dvě vybraná muzea či památníky. Měli se seznámit zejména s událostmi, které zásadním způsobem ovlivnily vývoj české společnosti a promítly se do současnosti. Jde například o vznik měst, průmyslovou a technickou revoluci nebo rozvoj vzdělanosti. Školy mohly vybírat z deseti paměťových institucí, příští rok by se měly rozšířit seznam muzeí i zaměření programu.

Každá ze škol dostává na pokusné ověřování státní dotace. Letos to bylo 120.000 korun na jedno pololetí. V současnosti se děti mohou podívat například do Národního muzea, Moravského zemského muzea, Muzea romské kultury nebo do Památníku Terezín.

Muzea a památníky by podle ministerstva mohla zkvalitnit i výuku takzvaných průřezových témat. Například, když se děti učí o průmyslové revoluci nebo o vynálezu parního stroje, souvisí to s dějepisem a fyzikou. Seznamování se zakladatelem genetiky Gregorem Johannem Mendelem je zase součástí dějepisu a biologie.

Pomozte nám šířit pravdivé zpravodajsví o Romech
Teď populární icon