Zpravodajský server Romea.cz. Vše o Romech na jednom místě

Zpravodajský server Romea.cz. Vše o Romech na jednom místě

Open Society Fund Praha: Vzdělávání v Karlovarském kraji bude více inkluzívní, slíbil kraj

14. května 2013
Čtení na 2 minuty

Karlovarský kraj podpoří další vzdělávání učitelů na téma jak integrovat děti
z etnických menšin, sociálně vyloučených rodin či děti zdravotně postižené do
běžných základních škol v kraji. Začne tak realizovat první doporučení plynoucí
z roční spolupráce Krajského úřadu a Nadace Open Society Fund Praha na vytváření
inkluzívní koncepce, jež má v kraji prosadit inkluzívní vzdělávání. 

„V nejbližší době se zaměříme na otázku dalšího vzdělávání pedagogických
pracovníků v oblasti integrace, hodláme přitom využít zejména Krajské vzdělávací
centrum na Gymnáziu v Sokolově, jehož provoz financujeme z rozpočtu kraje a kde
jsou úhrady za vzdělávání pro školy jen symbolické,“ uvedla na tiskové
konferenci Jana Trantinová, pověřená zastupováním Odboru školství, mládeže a
tělovýchovy na Krajském úřadu Karlovarského kraje. Mimo to slíbila, že kraj bude
více informovat o inkluzívním vzdělávání nejen učitele a školy, ale i rodiče a
širší veřejnost prostřednictvím nového školského portálu.

Kraj tak odpovídá na výsledky výzkumu, který na zhruba polovině škol v kraji
nechala provést Nadace Open Society Fund Praha a který zkoumal schopnost
místních škol vzdělávat děti se speciálními potřebami. Podle výzkumu učitelé a
ředitelé škol v kraji pociťují, že o možnostech inkluzívního vzdělávání nejsou
dostatečně informováni a že mají limity v práci s heterogenní skupinou.

„Až 72 % dotázaných ředitelů projevilo zájem o další vzdělávání pedagogů,
zvlášť pokud bude takové vzdělávání reflektovat konkrétní potřeby každé školy a
pokud bude jeho financování zajištěno jiným subjektem,“ uvedla Karin Marques z
Nadace Open Society Fund Praha.

Výzkum také odhalil, že v porovnání s jinými kraji má Karlovarský kraj nízký
podíl dětí se speciálními potřebami v předškolním vzdělávání. Společné
vzdělávání dětí s handicapem a bez handicapu v mateřské škole je přitom
nejúčinnější formou prevence. „Odsunutí problémů spojených se vzděláváním těchto
dětí do období docházky na základní školu vyžaduje mnohem vyšší finanční
investice i nasazení pedagogů,“ uvedla Marques.

Také tomuto problému chce nyní Karlovarský kraj věnovat pozornost. „Ve
spolupráci s odborem sociálních věcí budeme iniciovat opatření k tomu, aby byly
včas podchyceny speciální potřeby předškolních dětí, aby jim byla věnována
potřebná péče a diagnostika,“ řekla na tiskové konferenci Jana Trantinová. Dle
výzkumu totiž dochází k případům, kdy je u sociálně vyloučených rodin docházka
do mateřské školy ukončena pro dluhy na stravném.

Karlovarský kraj je prvním krajem v České republice, který ve spolupráci s
Nadací Open Society Fund Praha souhlasil s realizací koncepce, jež povede k více
inkluzívnímu vzdělávání. Více informací na http://sikk.osf.cz. Hlavní zjištění
výzkumu a informace o jeho metodologii najdete níže.

Pomozte nám šířit pravdivé zpravodajsví o Romech
Teď populární icon