20. února 2019 (středa)
svátek má Oldřich

Recenze: Třinácté komnaty na Nové scéně

Praha, 28.6.2012 13:01, (ROMEA)

Je tma; jen v levé části jeviště svítí žárovka uvnitř přeplněného auta. Záhy se rozsvítí reflektory a vůz se dává pomalu do pohybu, aby za občasných hysterických výkřiků těch, které veze, obkroužil celé jeviště a odhalil obtloustlého mladíka, který ho po celou dobu nenápadně tlačí. Na jeviště se tak dostává situace, která svým vyzněním připomíná klasickou kusturicovskou scénku. Dojem je ještě umocněn prudkým rozžehnutím jevištních světel, která odstartují živelnou akci – snad dvacítka postav vyskáče z útrob zlatého žigula, kterému nechybí potisk parodující motivy předražených kabelek z módního domu Luis Vuitton. A hudba může začít hrát.

Začátkem června proběhla na Nové scéně Národního divadla ve spolupráci s Goethe Institutem dlouho očekávaná česká premiéra mezinárodního tanečního projektu Open for Everything choreografky argentinského původu Constanzy Macras. Ta ke svému německému profesionálnímu tanečnímu souboru DorkyPark vybrala celkem sedmnáct Romů, kteří vzešli z castingů v několika místech Česka, Slovenska a Maďarska. S těmi potom na tomto ojedinělém projektu pracovala tři měsíce.

Stominutové představení artikuluje zejména předsudky a stereotypy, jež vyčleňují Romy napříč různými zeměmi ze společnosti. I přesto, že romští umělci ztvárňují podobně jako profesionální tanečníci epizodní minirole, vystupují na rozdíl od nich v představení sami za sebe. Macras, která ve svých dílech často využívá síly lidských vzpomínek, se tak podařil její prvotní záměr.

Přiměla své romské herce, aby se otevřeli divákům i sobě samým. Vyslechneme si tak například příběh Fatimy, která ještě na počátku projektu vystupovala pod jménem Rajmond a ke změně pohlaví se rozhodla teprve nedávno. Svěřuje se se svým vnitřním bojem, s průběhem hormonální léčby i chirurgickou změnou pohlaví, kterou se chystá zanedlouho podstoupit. Jiná z dívek zase popisuje, jak v útlém věku otěhotněla. Její partner se stal záhy závislým na drogách a jejich vztah později zkrachoval. Právě tyto momenty jsou na celém projektu nejsilnější, činí totiž radikální řez napříč plejádou humorných historek a minikomedií a přinášejí potřebnou katarzi. Dojem kazí jen značná strojenost některých interpretů, kteří své příběhy odříkávají, jako by je četli z papíru.

Není se co divit, většina z nich nemá žádnou jevištní průpravu a Open for Everything je jejich prvním profesionálním projektem.
Přestože je počin Constanzy Macras obdivuhodný a jedinečný, představení místy poměrně drhne. Komické a skvěle propracované momenty střídají ty slabší až směšné. Za zpěvu tesklivé romské písně nejmladší z umělkyň se tak jeden ze členů skupiny DorkyPark například zmítá v přehnaně dramatických kreacích, pohybujících se na hranici tanečního klišé.

A takových míst Open for Everything nabízí více. Macras ale jindy naopak trefně a vkusně pracuje s předsudky a stereotypy, které majoritní společnost o Romech bezesporu má, zatímco nezapomíná ani na laskavé strefování se do řad Romů, případně na parodie romanticky smýšlejících antropologů a romistů, kteří v romských osadách objevují skrytou Ameriku.

Jako nejvíce problematickou vidím značnou roztříštěnost celého díla, jež je tvořeno z jednotlivých komických či dramatických situací, které jsou jen (ač perfektně odvedenou) výplní silných výpovědí romských interpretů a přehlídkou skvělých tanečních nebo pěveckých dovedností. V porovnání s řadou dalších uměleckých projektů, které jakýmkoliv způsobem tematicky vycházejí z romského prostředí, je ale dílo Constanzy Macras průkopnické.

Otázkou zůstává, zda máme při jeho sledování vnímat jen jeho humanistický rozměr, odpoutání autorky od romantické představy svobodného Cikána, kam řada jiných projektů sklouzává, a kvalitní výkony interpretů, nebo jestli tento dojem kazit úvahami o jeho formální podobě a celkovém vyznění. Tuto otázku jsem měl na paměti jak po celou dobu sledování představení, tak při psaní tohoto textu. Není snadné na ni najít uspokojivou odpověď.

Přečteno: 2219x

RV, RV 6/2012

Annamárie Horváthová (FOTO: https://www.ucn.sk, koláž: Romea.cz)

Pamatujete na Annamárii, závodnici v balerínkách? Její příběh pokračuje!

18.2.2019 13:15
Výkon žákyně Annamárie Horváthové původem z chudé romské rodiny vyvolal pozornost a projevy sympatií už minulý rok. Vyhrála běžecký závod, byť na rozdíl od svých soupeřek měla na nohou pouze balerínky. Annamárie už své balerínky odložila a od září 2018 trénuje a účastní se závodů.

Monika Bagárová ft. Natalii - SESTRA

videoVIDEO: Monika Bagárová má společně se svou sestrou nový videoklip. Je krásné mít pevné rodinné vztahy, říká.

18.2.2019 12:18
Na svatého Valetýna měl premiéru nový singl a videoklip Sestra od sester Bagárových. Píseň složila Natálie Bagárová a na textu se sestry podílely společně. O sedm let mladší Natálie ukázala podle celé řady komentářů nejen svou krásu, ale především velký talent.

Ilustrační FOTO: Lukáš Houdek

Čtvrtletní zpráva o extremismu: Extremisté neuspěli v komunálních volbách, DSSS se drolí, loni policie evidovala více extremistických činů

18.2.2019 11:40
Za loňský rok zaznamenala policie 179 trestných činů s extremistickým podtextem, o 26 více než předloni. Objasněno bylo 107 skutků. Kriminalisté za rok 2018 evidují 136 stíhaných lidí. Ministerstvo vnitra to uvedlo ve zprávě o extremismu za poslední čtvrtletí loňského roku.