25. května 2018 (pátek)
svátek má Viola

Recenze: Třinácté komnaty na Nové scéně

Praha, 28.6.2012 13:01, (ROMEA)

Je tma; jen v levé části jeviště svítí žárovka uvnitř přeplněného auta. Záhy se rozsvítí reflektory a vůz se dává pomalu do pohybu, aby za občasných hysterických výkřiků těch, které veze, obkroužil celé jeviště a odhalil obtloustlého mladíka, který ho po celou dobu nenápadně tlačí. Na jeviště se tak dostává situace, která svým vyzněním připomíná klasickou kusturicovskou scénku. Dojem je ještě umocněn prudkým rozžehnutím jevištních světel, která odstartují živelnou akci – snad dvacítka postav vyskáče z útrob zlatého žigula, kterému nechybí potisk parodující motivy předražených kabelek z módního domu Luis Vuitton. A hudba může začít hrát.

Začátkem června proběhla na Nové scéně Národního divadla ve spolupráci s Goethe Institutem dlouho očekávaná česká premiéra mezinárodního tanečního projektu Open for Everything choreografky argentinského původu Constanzy Macras. Ta ke svému německému profesionálnímu tanečnímu souboru DorkyPark vybrala celkem sedmnáct Romů, kteří vzešli z castingů v několika místech Česka, Slovenska a Maďarska. S těmi potom na tomto ojedinělém projektu pracovala tři měsíce.

Stominutové představení artikuluje zejména předsudky a stereotypy, jež vyčleňují Romy napříč různými zeměmi ze společnosti. I přesto, že romští umělci ztvárňují podobně jako profesionální tanečníci epizodní minirole, vystupují na rozdíl od nich v představení sami za sebe. Macras, která ve svých dílech často využívá síly lidských vzpomínek, se tak podařil její prvotní záměr.

Přiměla své romské herce, aby se otevřeli divákům i sobě samým. Vyslechneme si tak například příběh Fatimy, která ještě na počátku projektu vystupovala pod jménem Rajmond a ke změně pohlaví se rozhodla teprve nedávno. Svěřuje se se svým vnitřním bojem, s průběhem hormonální léčby i chirurgickou změnou pohlaví, kterou se chystá zanedlouho podstoupit. Jiná z dívek zase popisuje, jak v útlém věku otěhotněla. Její partner se stal záhy závislým na drogách a jejich vztah později zkrachoval. Právě tyto momenty jsou na celém projektu nejsilnější, činí totiž radikální řez napříč plejádou humorných historek a minikomedií a přinášejí potřebnou katarzi. Dojem kazí jen značná strojenost některých interpretů, kteří své příběhy odříkávají, jako by je četli z papíru.

Není se co divit, většina z nich nemá žádnou jevištní průpravu a Open for Everything je jejich prvním profesionálním projektem.
Přestože je počin Constanzy Macras obdivuhodný a jedinečný, představení místy poměrně drhne. Komické a skvěle propracované momenty střídají ty slabší až směšné. Za zpěvu tesklivé romské písně nejmladší z umělkyň se tak jeden ze členů skupiny DorkyPark například zmítá v přehnaně dramatických kreacích, pohybujících se na hranici tanečního klišé.

A takových míst Open for Everything nabízí více. Macras ale jindy naopak trefně a vkusně pracuje s předsudky a stereotypy, které majoritní společnost o Romech bezesporu má, zatímco nezapomíná ani na laskavé strefování se do řad Romů, případně na parodie romanticky smýšlejících antropologů a romistů, kteří v romských osadách objevují skrytou Ameriku.

Jako nejvíce problematickou vidím značnou roztříštěnost celého díla, jež je tvořeno z jednotlivých komických či dramatických situací, které jsou jen (ač perfektně odvedenou) výplní silných výpovědí romských interpretů a přehlídkou skvělých tanečních nebo pěveckých dovedností. V porovnání s řadou dalších uměleckých projektů, které jakýmkoliv způsobem tematicky vycházejí z romského prostředí, je ale dílo Constanzy Macras průkopnické.

Otázkou zůstává, zda máme při jeho sledování vnímat jen jeho humanistický rozměr, odpoutání autorky od romantické představy svobodného Cikána, kam řada jiných projektů sklouzává, a kvalitní výkony interpretů, nebo jestli tento dojem kazit úvahami o jeho formální podobě a celkovém vyznění. Tuto otázku jsem měl na paměti jak po celou dobu sledování představení, tak při psaní tohoto textu. Není snadné na ni najít uspokojivou odpověď.

Přečteno: 1922x

RV, RV 6/2012

V městečku Saintes Marie de la Mer na jihu Francie se každoročně koná tradiční pouť k uctění Kali Sáry. (FOTO: Wikimedia Commons)

Ve čtvrtek začíná ve Francii tradiční oslava romské patronky Kaľi Sáry

22.5.2018 22:15
Již tento čtvrtek začíná v jihofrancouzském městečku Saintes Maries de la Mer tradiční romská pouť, na kterou se sjíždějí Romové ze všech koutů světa, aby uctili svou patronku černou Sáru. Na několik dní tak jinak poklidné městečko ožívá romskou hudbou všech stylů. Tradice této pouťě, která oslavuje kromě Kaľi Sáry také svaté Marie Jakobé a Salomé, sahá až do středověku.

Brutální zákrok slovenských policistů 16. dubna 2017 ve Zborově, okres Bardejov. (FOTO: repro ERRC)

videoBrutální zásah proti Romům ve Zborově: Policejní inspekce uzavřela vyšetřování, nešlo o trestný čin

22.5.2018 16:45
Po roce vyšetřování brutálního policejního zásahu, který se odehrál loni v květnu v romské osadě ve Zborově u Bardějova, policejní inspekce případ uzavřela, podle ní policie nepochybila. Informuje o tom RTVS.

Ida Kelarová 26. 10. 2017 na chodbě Krajského soudu v Děčíně, který řešil případ napadení romských dětí a střelby na táboře v Jiřetíně pod Jedlovou v létě 2016. (FOTO: František Bikár, Romea.cz)

Svědek v případu střelby na romském táboře: Děti se bály a plakaly. Střelec nadával pořadateli že je zm.. cikánskej a buzerant

22.5.2018 16:09
Výslechem dalších svědků pokračovalo dnes u děčínského okresního soudu projednávání střelby na táboře romského pěveckého sboru. Obžalobě z výtržnictví čelí Martin Kout, který podle obžaloby předloni u dětského tábora v Jiřetíně pod Jedlovou na Děčínsku střílel a rasisticky nadával jeho účastníkům. Na táboře byly romské děti. Kout již dříve jakoukoli vinu odmítl, hrozí mu dva roky vězení.